Heel leuk natuurlijk zo’n Parrot AR.DronePar, maar hoe zit het met de wetten die van kracht zijn op modelvliegtuigen en helicopters? Daar blijkt de Parrot AR.Drone (en ieder ander vliegend object) onder te vallen. Wij zochten uit hoe het zit.
Hiervoor namen wij onder anderen contact op met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart, de autoriteit in Nederland die toeziet op veilig gebruik van het luchtruim en een speciale tak heeft die zich specialiseert in modelbouw vliegtuigen.
Volgens de KNVvL is de wet enkele jaren geleden aangepast. Voorheen was er een ondergrens in gewicht die bepalend was voor wat officieel een modelvliegtuig (of helikopter) mocht worden genoemd. Tegenwoordig is alles dat onbemand rondvliegt een modelvliegtuig. De wetten die van toepassing zijn op modelvliegtuigen verschillen echter per gemeente, hoewel binnenshuis vliegen altijd is toegestaan. Een aantal gemeenten beschikken over speciale modelvliegvelden waar je veilig in de openlucht mag vliegen.
Tot slot nog even over de handhaving. Over de afgelopen jaren zijn vele duizenden modelbouw helikopters en vliegtuigen verkocht (met name in speelgoedwinkels). Zover bij de KNVvL bekend, is daar nooit serieus tegen opgetreden vanwege het beperkte bereik en gewicht van de modellen. In het geval van de Parrot zou dat de dekking van jouw WiFi netwerk betekenen waardoor je in de praktijk weinig buiten zal vliegen en een modelsport vliegveld al helemaal buiten bereik zal liggen.
Hoewel het de schijn lijkt te hebben, is een (heli) brevet voor modelvliegen niet verplicht. Dit valt echter wel te behalen bij de vele modelvliegclubs die Nederland rijk is. Een dergelijk brevet is dus voorral een verklaring dat je verstandig met een modelvliegtuig/helikopter weet om te gaan. Overigens hebben we ook een aantal verzekeraars om hun mening gevraagd, en in een aantal gevallen is het brevet wel verplicht wanneer je met jouw AR.Drone schade veroorzaakt. Dat is echter iets dan je voor jezelf uit zal moeten zoeken.