In navolging van een artikel in de Wall Street Journal over welke informatie bepaalde apps op de app store doorsturen naar de makers en/of derden zijn Bright en het RTL Nieuws een crowdsourcing actie gestart om meer aandacht te vragen voor misbruik van persoonlijke gegevens.
Veel apps maken gebruik van persoonlijke gegevens en in veel gevallen worden deze ook aan derden verstrekt. Dit gebeurd met name bij gratis apps, maar in veel gevallen ook bij betaalde apps. Omdat het een hele klus is om de algemene voorwaarden van de vele apps door te lezen en de problemen in kaart te brengen roepen Bright en RTL het publiek dan ook op om de algemene voorwaarden van apps in kaart te brengen en aan hen door te spelen via het speciale adres crowd@bright.nl.
RTL en Bright brachten het volgende al in kaart;
- Sociale netwerksite Hyves wijst er in de kleine lettertjes op dat je persoonsgegevens kunnen worden doorgegeven aan landen waar “niet dezelfde privacybescherming” bestaat als in Nederland.
- iPhone-app Viber, waarmee je gratis kunt bellen, “bewaart belgegevens voor onbepaalde tijd” en deelt die met andere partijen.
- Twitter houdt zich het recht voor om “persoonlijke gegevens met derden te delen”.
Hoewel het mooi klinkt, zitten er nogal wat nadelen aan deze benadering. Veel apps en met name games bevatten geen ‘algemene voorwaarden’ en als ze die al hebben, moet je je nog afvragen op welke wetgeving die algemene voorwaarden van toepassing zijn. Is dat de wet van jouw land, of dat van de maker van de app? Met name veel kleine ontwikkelaars zijn zelf niet altijd goed op de hoogte van welke informatie hun app doorspeelt. Dit komt bijvoorbeeld doordat de ontwikkelaars advertentienetwerken als admob, social gaming netwerken als OpenFeint of analytische API’s geïntegreerd hebben en zelf de algemene voorwaarden daarvan niet goed hebben gelezen. Een betere methode lijkt dus een technische waarbij je uitzoekt welke data naar welke servers gaat, zoals in het artikel van de Wal Street Journal het geval was. Toch vinden wij het goed dat het RTL Nieuws dit onder de aandacht brengt, want voor niks gaat de zon op…
Eén reactie
Spuit 11?