De Dead or Alive reeks gaat alweer heel wat jaartjes terug. In 1996 kwam de eerste DOA titel uit in de arcade hallen en op de SEGA Saturn en Sony Playstation. Inmiddels zijn we alweer vijftien jaar verder en mochten we afgelopen week Dead or Alive Dimensions voor de Nintendo 3DS in ontvangst nemen.
Met Dead or Alive brengt Nintendo een tweede ijzersterke fighting titel naar de 3DS. Bij de lancering had het bedrijf immers Super Street Fighter IV al in de schappen liggen. Wanneer je de features van de games leest, valt op dat Dead or Alive min of meer vergelijkbaar is. Wanneer je de game in de 3DS schuift, dan merk je het grote verschil.
Verhaallijn
Net als Street Fighter begint DOA met een introfilmpje. In tegenstelling tot Street Fighter is dit filmpje ook meteen al volledig in 3D en waanzinnig goed geanimeerd. De toon is meteen gezet. In hoofdlijnen is de game op twee manieren te spelen. Als verhaal, of in de arcade stand. Daarnaast zijn er twee andere modi, namelijk Time Trial en Survival Modus. In die twee zit veel uitdaging, maar te weinig diepgang om ze uitgebreid te bespreken.
In het verhaal neem je de rol van Kasumi op. Kasumi heeft het zwaar gehad en haar paarse tweeling zusje, Ayane, heeft natuurlijk voor de donkere zijde gekozen en is daarmee één van haar grootste rivalen. Terwijl het verhaal zich met prachtige animaties ontvouwt, wordt het regelmatig onderbroken voor een gevecht. Met name in het begin zijn deze gevechten echt veel te makkelijk. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe sneller de moeilijkheid toe neemt.
In de Arcade mode beklim je een ladder, vergelijkbaar met wat we van Mortal Kombat kennen. Echter is deze ladder steeds in episodes van vijf gevechten gesplitst, waardoor je bij game over niet opnieuw onderaan de ladder hoeft te beginnen. Erg comfortabel dus.
GamePlay
Qua Gameplay heeft Tecmo echt een toppertje afgeleverd. We mogen eerlijk zeggen dat dit de strakste gameplay is die we tot nu toe op de 3DS hebben gezien. Hoewel ook Dead or Alive Dimensions een gigantische database aan special moves kent, zit alles logisch genoeg in elkaar om ook zonder de special moves te kennen een behoorlijk potje vechtwerk af te kunnen leveren. Ook bij deze Dead or Alive kan je weer volop gebruik maken van de omgeving en de karakters zullen tijdens special moves ook dankbaar gebruik maken van een muurtje wanneer deze beschikbaar is.
Tecmo heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van StreetPass. Net als bij Street Fighter is het mogelijk om virtuele gevechten te houden en beeldjes van spelers uit te wisselen. Volop gebruik, maar weinig innovatie tegenover Capcom. Jammer, maar toch ook weer niet…
Conclusie
We waren onder de indruk van Street Fighter, maar zijn bang dat Street Fighter toch echt in de hoek blijft liggen. Dead or Alive zet de nieuwe standaard. De game is gewoon leuk en bevat ook nog eens prachtige vechtmeisjes. Jammer alleen van die veel te grote onderbroeken.
Geen DOA in Zweden
Oja, Nintendo heeft besloten om Dead or Alive niet in Zweden uit te brengen. Enthousiaste ouders hadden aangegeven dat ze aangifte wegens kinderporno zouden doen omdat de game wel heel erotisch getint zou zijn. Ik heb in al die uren DOA helaas nog geen nippleslip gevonden…