Vanaf half mei ligt hij in de winkel, het nieuwe Spirit 685 navigatiesysteem van Mio. Ook voor dit systeem haalt Mio de routes en kaarten bij TomTom, maar zet het daar zelf weer een eigen interface overheen. De afgelopen twee weken reden en (jawel) liepen we al met dit nieuwe navigatiesysteem rond en vandaag lees je onze bevindingen.
Uitrusting
Mio staat over het algemeen bekend om de complete uitrusting van haar navigatiesystemen. Bij de Spirit 685 krijg je een CD-rom met update software, autolader en (natuurlijk) een zuignap voor aan het raam. Hier valt meteen iets op. Voor het eerst stopt Mio geen USB kabel bij haar navigatiesysteem en die heb je wel nodig om updates te installeren. Gelukkig gaat het om een mini-USB B aansluiting en daar zullen de meeste mensen wel een kabel voor in huis hebben. Toch vinden wij dit slordig.
Bediening
De Spirit 685 beschikt over een royaal 5 inch (12.7CM) touchscreen. Het scherm heeft een matte afwerking en moet stevig ingedrukt worden. Ideaal om foutieve opdrachten te voorkomen. Met de Trip Planner functie is het mogelijk om ritten met tussentijdse stops te plannen. Dit kan vanaf de PC en vanaf het toestel zelf worden ingesteld.
Nieuw zijn de twee knoppen aan de linkerkant van de behuizing. Met de bovenste knop keer je terug naar het hoofdmenu en met de onderste maak je snel een ‘favoriet’ van jouw huidige locatie. Met name dat laatste is een slimme innovatie gezien je officieel niet aan je navigatiesysteem mag zitten tijdens het rijden. Één snelle, onopvallende tik en het is dus geregeld ;-). De menu knop zorgt ervoor dat je sneller terug bent in het hoofdmenu van het systeem en sneller is altijd beter.
Handig is trouwens de nieuwe parkeerhulp. Deze heeft een overzicht van alle parkeerplaatsen in de buurt van het eindpunt en dat scheelt zoeken wanneer je in een vreemde stad bent.
Aan de Wandel
De Spirit 685 is het eerste navigatiesysteem van Mio dat niet alleen in de auto, maar ook te voet gebruikt kan worden. Wanneer je met de Mio aan het wandelen bent, hoeft deze amper rekening te houden met verkeersregels waardoor het systeem makkelijk de kortste wandelroute zal berekenen. Wij probeerden deze functie uit in Houten waar de routes die het systeem genereerde niet alleen klopten, maar ook inderdaad de kortste leken.
Toch missen we een feature bij het wandelen, en wel een hele simpele. Tijdens het wandelen staan mensen nogal vreemd te kijken als het navigatiesysteem opdrachten naar je roept. Het zou wat comfortabeler zijn als we een koptelefoon zouden kunnen aansluiten.
PC Software
Het beheer over de Spirit 685 loopt via de MioMore desktop, maar hier heb je dus wel die missende USB-kabel voor nodig ;-). Na het eerste gebruik van de Mio, zal de desktop de kaarten nakijken en eventueel de nieuwste kaarten ter download beschikbaar stellen. Vanuit deze software is het ook mogelijk om abonnementen op andere kaarten en diensten zoals vaste flitscamera’s af te sluiten (hoewel veel flitsinformatie al via TMC binnenkomt).
Live TMC
Live TMC krijgt de informatie van diverse radiozenders aangeboden zoals Qmusic. Deze informatie is afkomstig van de VID (in België is dat Touring Mobilis), de jongens die ook de fileinformatie voor het RTL Nieuws verzorgen. Deze informatie wordt constant uitgezonden, maar het kan zijn dat de Mio er even over doet om alle informatie te verwerken. Het voordeel van Live TMC is dat je er geen extra kosten aan hebt.
Kaarten
De kaarten voor de Mio Spirit 685 (en vele andere Mio toestellen) zijn afkomstig van Tele Atlas. De keuze voor Tele Atlas is slim omdat Tele Atlas eigendom is van concurrent TomTom. Niet alleen de kwaliteit van de kaarten is vergelijkbaar met TomTom, maar ook de kwaliteit van de routes want Mio heeft ook een licentie op IQ Routes van TomTom.
In oudere toestellen implementeerde Mio al ‘LearnMe Pro’, een systeem dat aanleert hoe jij rijdt en daar de routes en rijtijden op aanpast. Daarnaast is het nu ook mogelijk om voor het starten van de route te kiezen tussen de snelste, goedkoopste, makkelijkste en kortste routes.
Audio
Niet onbelangrijk bij een navigatie systeem is het geluid. De stemmen die in dit Mio systeem (en vele andere/oudere modellen) zitten zijn zeer helder en straatnamen worden volledig uitgesproken. Dat is in het begin even wennen omdat het systeem de uitspraak dynamisch samenstelt. Dat geld trouwens ook voor de uitspraak van opdrachten. Het woord ‘doorrijden’ heeft een wat vreemde intonatie en ronduit grappig is dat het systeem de term ‘U-Wending’ gebruikt in plaats van het goed Nederlandse ‘Omkeren’.
Conclusie
Met de Spirit 685 Live TMC heeft Mio de interface van haar navigatiesystemen weer een stuk slimmer gemaakt. Met name de toevoeging van een aantal fysieke knoppen is ronduit handig en ook over de route opties zijn we zeer te spreken. De ontbrekende USB kabel vinden we gewoon een vreemde zet van Mio, maar niet iets waar je van wakker hoeft te liggen. Ook de intonatie van de stemmen kan hier en daar beter, maar is ook verre van problematisch. Wederom een dikke voldoende dus.
Verkrijgbaarheid
De Mio Spirit 685 Live TMC ligt vanaf vandaag in de winkel en in de webshop. Hij kost € 159,99. Je krijgt er de volgende kaarten bij; NL, BE, DE, AD, AT, DK, FI, FR, GI, GB, IT, IE, LI, LU, MT, MC, NO, PT, SM, ES, SE, CH, VC, PL, CZ, HU, SK, TR, GR, LV, LT, HR, EE, SI, MRE (AL, BY, BA, MK, MD, ME, RO, RS, UA). Als er nieuwe kaarten beschikbaar komen, kan je deze tot 30 dagen na aankoop gratis downloaden.
4 reacties
Ik heb er ook een gekocht en heb een opmerking. Bij het aansluiten op de computer als je wilt updaten, dan wordt er een code gevraagd maar geen enkele code die op de verpakking staat werkt. Updaten is dus voor mij niet mogelijk. En Mio heeft nog steeds niet geantwoord op mijn vraag waar de code echt te vinden is. We zijn nu ruim ee nweek verder…
Als het goed is zit er een witte sticker op de linker zijkant van de doos. Je moet ‘start up key’ hebben. Dat is een code van 7 tekens. Bij problemen even de helpdesk bellen. Uit ervaring weet ik dat die je meteen antwoord geven.