Vodafone en Enviu lanceren vandaag de nieuwe Help! App. De Help App neemt niet alleen contact op met 112 wanneer er een noodsituatie is, maar zal ook de tien dichtstbijzijnde Help! gebruikers attenderen op de noodsituatie om zo extra hulp te kunnen bieden. De app heeft daarbij ook zo haar voorkeuren.
Zo krijgen gebruikers met een BIG-registratie voorrang bij de noodmeldingen. Dit zijn gebruikers die een medische achtergrond hebben en daardoor zeer waarschijnlijk beter kunnen helpen. Ook het Oranje Kruis roept alle 330.000 Nederlanders met een EHBO-diploma of certificaat op om de Help! app te downloaden.
Dat apps als Help! van groot belang zijn, lezen we terug in de sterftecijfers. Iedere week krijgen 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Minder dan tien procent overleeft dit. Als deze mensen binnen 6 minuten hulp krijgen, stijgt de overlevingskans met maarliefst vijftig procent. Dat maakt de Help! app een absolute must-have.