Toen Nintendo hem aankondigde, werd ik al enthousiast. Kid Icarus komt terug en in 3D. Niet dat ik dat nog niet wist, ik had eind 2010 namelijk al een demo gezien. De aankondiging bleef alleen wel heel lang uit. Afgelopen week mocht ik eindelijk met deze vernieuwende game aan de slag.
Hoewel Kid Icarus past in het rijtje van Super Mario en Zelda, kan het goed zijn dat je er nog nooit van had gehoord. Net als Zelda, zag de eerste Kid Icarus game 25 jaar geleden het levenslicht. Na vijf jaar stopte Nintendo echter met de serie. Het werd onderhand dus wel tijd dat kid Icarus terugkeerde.
Verhaal
In Kid Icarus speel jij Pit, een jonge engel die het op moet nemen tegen Medusa. Jawel, de Griekse mythologie wordt even uit de kast (en misschien een tikkeltje uit verband) getrokken voor het geweldige verhaal van Kid Icarus. Hoewel het verhaal een vervolg is op de NES en GameBoy avonturen waar het allemaal mee begon, is het geen probleem wanneer je deze nog niet kent.
Gameplay
De gameplay van Kid Icarus is verdeeld in twee modus. Je hebt de gameplay terwijl je door werelden loopt en de gameplay terwijl je door werelden vliegt. Die laatste is het meest indrukwekkend en het minst vernieuwend. Met de circle pad verplaats je Pit over het scherm en kan je vijanden en vijandig vuur ontwijken. Met het touchscreen bepaal je waar je schiet en met de linker schouderknop haal je daadwerkelijk te trekker over. Deze gameplay zagen we eerder al in een Nederlandse gameserie. Xyanide van het inmiddels failliete Playlogic.
Op de grond gebruik je het touchscreen ook om te navigeren. Met name tijdens bossbattles kan dit wat lastig zijn. Hier moet je echt even gevoel voor ontwikkelen. Het was veel aangenamer geweest wanneer je de besturing met de Circle Pad Pro over had kunnen nemen.
Multiplayer
Kid Icarus bevat ook een uitgebreide multiplayer modus. Zo is het in Light vs. Dark modus mogelijk om 3-tege-3 gevechten te voeren. Hier gaat het vooral om het welzijn van het hele team met als doel om niet alleen alle spelers van het andere team uit te schakelen, maar ook de engel waarin de laatste stervende speler veranderd.
In Free for All nemen maximaal 6 spelers het tegen elkaar op. Je gebruikt je favoriete wapens om tegenstanders te lijf te gaan en probeert zoveel mogelijk hits uit te delen voor de tijd op is.
Audio en Graphics
Kid Icarus mist het realisme dat zo sterk aanwezig was in de graphics van Metal Gear Solid Snake Eater 3D en Resident Evil. Toch weet de game met name door de snelheid een waanzinnige ervaring neer te zetten. Met name bij het vliegen zijn de graphics echt wel heel indrukwekkend.
Ook qua stemacteurs heeft Nintendo het goed voor elkaar in Kid Icarus: Uprising. De karakters zijn echt uniek en overtuigend. Daarnaast zijn er geen twee karakters die qua stem op elkaar lijken. De soundtrack van Uprising is afkomstig van 5 componisten die onder anderen aan de soundtracks van Golden Sun en Xenogears hebben gewerkt. Ook hier is dus niet bezuinigd op kwaliteit.
Gadgets
De doos van Kid Icarus: Uprising is groot, en niet zonder reden. In de doos zitten namelijk de nodige accessoires verstopt. Zo bevat de doos de nieuwe 3DS table stand. Daarmee kan je de 3DS op (bij voorkeur een hoge) tafel zetten terwijl je gamed. Hoewel de 3DS toch echt als handheld was bedoeld, voegt dit wel een hoop comfort toe. Na een uurtje gamen zonder deze stand krijg ik toch echt last van kramphandjes.
Het pakket bevat ook zes nieuwe AR cards. Deze kaarten komen in de AR modus helemaal tot leven. Je kan ze gebruiken om de hoofdpersonen uit de game tegen elkaar te laten vechten. Bij iedere game zitten andere kaarten en Nintendo zal ook uitbereidingen gaan verkopen. Ideaal voor de verzamelaars dus.
Conclusie
Nintendo bewijst wederom dat de 3DS niet onderschat mag worden als het om het beleven van geweldige avonturen gaat. Met deze nieuwe Kid Icarus ben je dan ook weer dik 10 uur onder de pannen en dat is alleen wanneer je snel door de verhaallijn heen speelt. De aanpasbare moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat je de game meerdere keren door wilt spelen. Dat de besturing soms te wensen overlaat, neemt niet weg dat Nintendo wederom laat zien dat het met de 3DS kan innoveren.