Tijdens de presentatie van iOS 6 heeft Apple mij weten te verbazen. Natuurlijk ging het gerucht dat Apple van Google Maps af wilde al langer. Dat is niet vreemd. Google is dominant met haar diensten, maar met Android ook een grote concurrent. Vandaag analyseer ik de beweegredenen rondom de samenwerking tussen TomTom, Apple en Google.
De geschiedenis van TeleAtlas
Voor ik over de bedrijven begin, is het handig om een stukje (vaderlandse) geschiedenis te kennen. Ooit was er een kaartenmaker genaamd TeleAtlas (1984). Het was één van de eerste ondernemingen die we straten wereldwijd in beeld wilde brengen. In 2007 brachten zowel het Nederlandse TomTom als Garmin (€2.3 miljard) een bod uit op de kaartenmaker. Toen TomTom haar bod tot €2.9 miljard verhoogde, trok Garmin zich terug. De belangrijkste concurrent voor TeleAtlas was NAVTEQ dat in 2008 door Nokia werd gekocht. Hoewel TomTom eigenaar is van TeleAtlas, is TeleAtlas een losse onderneming gebleven die haar kaarten aan diverse afnemers levert. Hieronder bevinden zich ook concurrenten voor TomTom als Mio Technologies.
De Geschiedenis van Google Maps
Google Maps werd voor het eerst gelanceerd als Google Local. Dat gebeurde in 2005. Kort daarvoor (2004) was de dienst in handen van Google gekomen door het Deense Where 2 Technologies aan te kopen. Google heeft haar eigen auto’s om de wereld in kaart te brengen, maar gebruikt ook kaartmateriaal van derden. Onder de leveranciers van Google bevindt zich ook TeleAtlas van TomTom.
De Geografische Geschiedenis van Apple
Apple heeft zelf nooit aan kaartmateriaal gewerkt. In plaats daarvan heeft ook Apple de weg van de overnames bewandeld. Zo kocht Apple in 2009 het bedrijf Placebase. Een bedrijf met een eigen kaartendatabase. In 2010 volgde de aankoop van Poly9. Poly9 had een vergelijkbare dienst als Google Maps op basis van het door Apple gehate Adobe Flash. Het bedrijf ontwikkelde ook kaartoplossingen voor Microsoft, Yahoo en Apple. In 2011 nam Apple het laatste kaart-gerelateerde bedrijf over. Ditmaal was het C3 Technologies. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het combineren van satellietdata om zo 3D maps te ontwikkelen.
De Aankoopcombinatie
Dat Apple na de aankoop van Poly9 in 2010 nog geen kaartdienst introduceerde is enigszins logisch. Het bedrijf had op dat moment weliswaar een techniek om kaarten te tonen en met PlaceBase een gigantische hoeveelheid cartografische informatie in huis, maar de diensten van Google Maps waren op dat moment al zo breed dat een introductie van een eigen dienst enkel een achteruitgang voor kaartdiensten zou betekenen. Niet slim dus.
Na de aankoop van C3 had Apple ineens een stukje innovatie te pakken. Natuurlijk kende Google Earth ook 3D modellen, maar hiervoor was Google afhankelijk van wat gebruikers met Google Sketchup aanleveren. C3 kon op basis van satellietinformatie in één klap hele steden in 3D omzetten. Toch ontbraken ook nu een aantal diensten om Apple’s eigen kaartendienst echt concurrerend te maken.
Gelukkig waren daar de Hollanders. TomTom was namelijk niet alleen in staat om Apple gegevens over de wegen wereldwijd aan te leveren (PlaceBase beschikte over kaartinformatie, maar niet over verkeersborden e.d.). Dat stelt Apple in staat om ineend turn-by-turn navigatie aan te bieden. Daarnaast kent TomTom ook een uitgebreide hoeveelheid Live Services. De belangrijkste hiervan is de filemeldingen. Deze berekent TomTom op basis van het aantal navigatiesystemen dat stilstaat op een weg. Op dit gebied profiteert TomTom ook van Apple omdat Apple de iPhone’s met iOS 6 dezelfde data kan laten genereren. Een win-win situatie dus.
Toch kleeft er mogelijk een nadeel aan de deal. TomTom heeft al jaren één van de meest winstgevende apps op de App Store en wel de navigatie app. Klanten kopen deze voor de offline maps en gratis kaartupdates. Deze, dure, app zal na de introductie van iOS 6 een heel stuk minder interessant worden. Sterker nog, alleen als je geen 3G hebt (of niet wilt roamen) zit hier mogelijk nog meerwaarde in. Ook de navigatie apps van partijen als Garmin worden nu buitenspel gezet.
Hoewel TomTom de samenwerking met Apple heeft bevestigd, heeft het niks laten weten over hoe breed deze samenwerking is. De komende maanden zullen we dus in de gaten moeten houden hoe Apple’s kaartendiensten zich gaan ontwikkelen. Hoe dan ook, het is interessante materie. Er zit in ieder geval meer Nederland in elke iPhone dan we ooit hadden verwacht.