De afgelopen weken heb ik rond mogen rijden met de Mio 686. De 686 is (misschien niet verassend) de opvolger van de Mio 685 die ik al eerder heb getest. Nouja, opvolger… opvallend is dat hij zich na installatie van de software identificeert als de Mio 685… De meerwaarde zit hem dan ook echt in de Lifetime Updates die bij het apparaat zitten.
Uitrusting
De uitrusting van de Mio Spirit 686 ligt qua uitrusting gelijk aan zijn voorganger. In de doos treffen we een autolader aan (met USB kabel) en een zuignap om de Mio 686 mee in de auto op te hangen. Een USB-kabel om de 686 met de computer te verbinden (handig voor de kaartupdates) ontbreekt gek genoeg nog steeds en dat is toch jammer.
Bediening
De Spirit 686 beschikt over een royaal 5 inch (12.7CM) touchscreen. Het scherm heeft een matte afwerking en moet stevig ingedrukt worden. Ideaal om foutieve opdrachten te voorkomen. Met de Trip Planner functie is het mogelijk om ritten met tussentijdse stops te plannen. Dit kan vanaf de PC en vanaf het toestel zelf worden ingesteld.
Nieuw zijn de twee knoppen aan de linkerkant van de behuizing. Met de bovenste knop keer je terug naar het hoofdmenu en met de onderste maak je snel een ‘favoriet’ van jouw huidige locatie. Met name dat laatste is een slimme innovatie gezien je officieel niet aan je navigatiesysteem mag zitten tijdens het rijden. Één snelle, onopvallende tik en het is geregeld . De menu knop zorgt ervoor dat je sneller terug bent in het hoofdmenu van het systeem en sneller is altijd beter.
Handig is trouwens de parkeerhulp. Deze heeft een overzicht van alle parkeerplaatsen in de buurt van het eindpunt en dat scheelt zoeken wanneer je in een vreemde stad bent.
Aan de Wandel
De Spirit 686 is het tweede navigatiesysteem van Mio dat niet alleen in de auto, maar ook te voet gebruikt kan worden. Wanneer je met de Mio aan het wandelen bent, hoeft deze amper rekening te houden met verkeersregels waardoor het systeem gemakkelijk de kortste wandelroute zal berekenen. Wij probeerden deze functie uit in Houten waar de routes die het systeem genereerde niet alleen klopten, maar ook inderdaad de kortste leken.
Toch missen we een feature bij het wandelen, en wel een hele simpele. Tijdens het wandelen staan mensen nogal vreemd te kijken als het navigatiesysteem opdrachten naar je roept. Het zou wat comfortabeler zijn als we een koptelefoon zouden kunnen aansluiten.
PC Software
Het beheer over de Spirit 686 loopt via de MioMore desktop, maar hier heb je dus wel die missende USB-kabel voor nodig, maar die kan je natuurlijk bij de lokale elektronicazaak kopen. Na het eerste gebruik van de Mio, zal de desktop de kaarten nakijken en eventueel de nieuwste kaarten ter download beschikbaar stellen. Daar heb je namelijk recht op zolang het het apparaat blijft gebruiken. Vanuit deze software is het ook mogelijk om abonnementen op andere kaarten en diensten zoals vaste flitscamera’s af te sluiten (hoewel veel flitsinformatie al via TMC binnenkomt).
Live TMC
Live TMC krijgt de informatie van diverse radiozenders aangeboden zoals Qmusic. Deze informatie is afkomstig van de VID (in België is dat Touring Mobilis), de jongens die ook de fileinformatie voor het RTL Nieuws verzorgen. Deze informatie wordt constant uitgezonden, maar het kan zijn dat de Mio er even over doet om alle informatie te verwerken. Het voordeel van Live TMC is dat je er geen extra kosten aan hebt.
Kaarten
De kaarten voor de Mio Spirit 686 (en vele andere Mio toestellen) zijn afkomstig van Tele Atlas. De keuze voor Tele Atlas is slim omdat Tele Atlas eigendom is van concurrent TomTom. Niet alleen de kwaliteit van de kaarten is vergelijkbaar met TomTom, maar ook de kwaliteit van de routes want Mio heeft ook een licentie op IQ Routes van TomTom.
In oudere toestellen implementeerde Mio al ‘LearnMe Pro’, een systeem dat aanleert hoe jij rijdt en daar de routes en rijtijden op aanpast. Daarnaast is het nu ook mogelijk om voor het starten van de route te kiezen tussen de snelste, goedkoopste, makkelijkste en kortste routes.
Audio
Niet onbelangrijk bij een navigatie systeem is het geluid. De stemmen die in dit Mio systeem (en vele andere/oudere modellen) zitten zijn zeer helder en straatnamen worden volledig uitgesproken. Dat is in het begin even wennen omdat het systeem de uitspraak dynamisch samenstelt. Dat geld trouwens ook voor de uitspraak van opdrachten. Het woord ‘doorrijden’ heeft een wat vreemde intonatie en ronduit grappig is dat het systeem de term ‘U-Wending’ gebruikt in plaats van het goed Nederlandse ‘Omkeren’.
Conclusie
Op de verpakking staat het toch duidelijk. “Geen verassingen… Spirit 686” Dat het gewoon de Spirit 685 blijkt te betreffen is voor mij echter wel een verassing. Je snapt dat delen van deze review dan ook rechtstreeks uit de review van de Spirit 685 komen ;-). De reden voor de verandering van het nummer is enkel de toevoeging van een leven lang gratis toegang tot nieuwe kaarten en dat is tegenover de verkoopprijs van de 686 gewoon een hele goede deal.