Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Nintendo 3DS XL

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Bovenscherm is ontspiegeld
  • Betere 3D ervaring
  • Echte knoppen onder het scherm
  • Ligt beter in de hand
  • Iets betere accuduur

THE BAD

  • 'Nog' geen oplossing tweede analoge stick
  • Geen lader meegeleverd

Morgen ligt hij in de winkel, de nieuwe 3DS XL van Nintendo. Woensdag las je al de unboxing van deze nieuwe handheld van Nintendo en gisteren bekeken we al welke accessoires compatible zijn. Vandaag lees je dan eindelijk hoe het is om op de 3DS XL te gamen.

Uitrusting

Nog even een korte opsomming. In de doos van de 3DS XL tref je een gigantische stapel boekjes aan, 6 AR-Cards, 750 Nintendo VIP Points, één stylus, een lexar 4GB Class 4 SDHC kaart en natuurlijk de 3DS XL zelf. De groter misser? Een lader die je er voor €9,99 bij moet kopen.

Eerste Indruk

In alle reclames van de 3DS tref je het groots aan: 90%. Dat is hoeveel groter het bovenste display van de 3DS XL is geworden. Bij het openklappen van de handheld begint het ‘wouw’-gevoel dat deze nieuwe uitvoering van de 3DS opwekt. Wat zijn ze groot, die twee nieuwe schermen! Maar zijn ze ook goed?

Het eerste dat (zelfs zonder aan te zetten) aan het bovenste scherm opvalt, is dat Nintendo hard heeft gewerkt om het te ontspiegelen. Buiten gamen op de 3DS XL is vrijwel onmogelijk, terwijl de 3D XL daar relatief weinig problemen mee heeft.

Wanneer je de 3DS voor het eerst aanzet, start hij in 2D (ook met 3D aan). Dan valt het op dat het aantal pixels hetzelfde is gebleven. Nintendo heeft de pixels en de ruimte ertussen vergroot. Dezelfde strategie die Nintendo al eerder bij de DSi XL heeft toegepast. In 2D levert dit grover beeld op en dat is wat jammer. In 3D valt dit probleem vrijwel weg. Het beeld is slechts iets grover dan bij de oude 3DS.

Toch levert het formaat van het nieuwe scherm vele voordelen op ten opzichte van de oudere 3DS. Zo heb ik het idee dat het 3DS-effect langer behouden blijft. Daarmee bedoel ik dat als ik mijn hoofd beweeg ten opzichte van het scherm, ik minder snel met een vertekent beeld zit. De winst is niet enorm, maar groot genoeg om een plus in het comfort op te leveren. Om te voorkomen dat het onderste scherm vlekt en krast op het bovenste scherm, heeft Nintendo twee stootnopjes boven het bovenste scherm geplaatst. Dezen zorgen ervoor dat er enige afstand tussen te twee zitten. Handig!

Natuurlijk is er meer dan alleen het grotere scherm. Zo heft Nintendo er voor gekozen om de folieknoppen onder het touchscreen te vervangen voor ‘echte’ knoppen. Dat geeft de 3DS XL een robuuster voorkomen terwijl de knoppen reageren op de lichtste aanraking. Wat ook meewerkt aan het robuuste uiterlijk van de 3DS XL zijn de schuifjes die er net wat steviger uitzien en de metalen pin waar je een polsbandje aan kan bevestigen. Ten slotte hebben de onder- en bovenkant een metallic afwerking gekregen (het blijft plastic). Het is dus een console geworden die gezien mag worden.

Hoe Speelt de 3DS XL?

Lekker! De afstand tot de knoppen is wat groter en dat kunnen mijn westerse handen enorm waarderen. De afgeronde hoeken van de 3DS XL liggen daarnaast ook nog eens lekker in de palm van mijn hand en zelfs bij dit zweterige weer heb ik voldoende grip door de afwerking van de onderkant van de 3DS XL. Veel plezieriger dan het gladde plastic van de 3DS.

Wat Missen We?

Bij de release van de 3DS viel de hele wereld over het gebrek van een tweede analoge stick. Iets waar Sony met de PR van de PS Vita zelfs op heeft ingezet. Als lapmiddel kwam Nintendo met de Circle Pad Pro accessoire. Nouja, lapmiddel… deze voegde meteen twee schouderknoppen en een hoop ergonomisch voordeel toe. Toch hadden we verwacht dat de 3DS XL standaard met een tweede analoge knop zou komen, maar helaas. Als ze dit gedaan hadden, zou dat natuurlijk enig gezichtsverlies betekenen en dat is niet cool in Japan. Nintendo heeft zover wij weten nog geen nieuwe versie van de Circle Pad Pro aangekondigd voor de 3DS XL. Hij past namelijk niet op de oude. Dat hij er wel komt lijk niet meer dan logisch.

Langer Gamen

De 3DS XL belooft ook een beter accu ten opzichte van de 3DS. Laten we eerlijk zijn, die viel een klein beetje tegen. Dit is een puntje waar Nintendo de gemiddelde gamer zeker tegemoet komt. Natuurlijk laat Nintendo graag resultaten uit een laboratorium onderzoek zien. Dat is batterijverbruik onder ideale omstandigheden (lees: WiFi uit, geen 3D effect etc). Ik kijk liever naar batterijduur onder mijn omstandigheden. Volle tijd met 3D, WiFi altijd aan etc. Wat me daarbij opvalt is dat ik er toch zeker anderhalf uur langer op kan gamen. In standby blijft het verbruik echter groot waardoor je hem toch steeds weer aan de lader blijft hangen wanneer je klaar bent met spelen.

Conclusie

Voor iedereen die nog twijfelt over de 3DS is het wat mij betreft 3DS XL or nothing. De ervaring is dusdanig veel beter dat je een oude 3DS niet eens meer in overweging zou mogen nemen. Natuurlijk mis je ondersteuning voor een tweede analoge stick, maar het zou stom zijn als Nintendo niet met een aangepaste circle pad pro komt. Er zijn al teveel games (ook van Nintendo zelf) die hier dankbaar gebruik van maken. Dat komt dus wel goed. Heb je al een 3DS, dan is de overstap interessant, maar voor mijn gevoel nog niet de €199 waard. Je kunt dan beter wachten tot de 3DS XL het prijspunt van €150 inclusief lader bereikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.