De afgelopen tijd heeft Sennheiser een aantal nieuwe producten gelanceerd. Net als bij andere fabrikanten, geven we Sennheiser graag de mogelijkheid om een aantal producten door ons gereviewed te krijgen. Uiteindelijk stuiten we op een ander verhaal dan we hadden verwacht. Het reviewen van Sennheiser producten blijkt namelijk niet geheel neutraal te gebeuren…
Het is Dinsdag 2 oktober. Het PR bureau van Sennheiser heeft mij aangegeven dat ze een drietal producten voor mij klaar hebben liggen om getest te worden. Ik heb ze zelf aangevraagd, dus ben erg nieuwsgierig. Of ik nog wel even een papiertje wil ondertekenen. Gezien ik naast twee hoofdtelefoons ook een microfoon heb aangevraagd, ga ik er vanuit dat ik moet aangeven dat ik voorzichtig met de microfoon om moet gaan, en ik verwacht ook een bepaalde leentermijn gezien de waarde van die microfoon. Geen probleem! Toch..?
Oordopjes Moeten Terug
Sennheiser geeft meteen op het voorblad aan dat alle voorwaarden voor zowel de microfoon als de oordopjes gelden. Zo wilt het bedrijf niet alleen de microfoon, maar ook de oordopjes terug. Normaal willen bedrijven oordopjes niet terug omdat journalisten en bloggers niet op elkaar’s oorsmeer zitten te wachten. Ik ga er dus maar voorzichtig vanuit dat Sennheiser heel goed is in het schoonpoetsen van die dingen ;-). Bij de tests van andere fabrikanten geven we ze vaak weg, houden we ze zelf of gaan ze naar de recycling. Gewoon omdat we ook niet altijd weten wat we met tientallen oordopjes aanmoeten.
Korte Termijn
Het tweede dat opvalt, is dat Sennheiser voor deze producten een zeer korte termijn hanteert. Normaal loop ik twee weken met een headset of hoofdtelefoon. Ik ga ermee sporten en hoop zelfs op slecht weer om te kijken of ze tegen een spatje kunnen. Daarnaast geeft het mij een goed beeld van het draagcomfort. Sennheiser stuurt de producten af op 1 oktober en wilt dat ze op 19 oktober worden teruggezonden. De kosten zijn voor Sennheiser, dat is wel weer heel netjes.
Boetes
Toch loop ik zelf bij verzending een hoog risico. Hoewel ik geen invloed heb op de verzending, dienen de producten een week na verzending bij Sennheiser terug te zijn. Doet de post er langer over, wordt de totaalwaarde van de zending, €597,95, bij ons in rekening gebracht. Dit is de waarde van de producten tegen de adviesverkoopprijs van Sennheiser en dus hoger dan in de gemiddelde internet shop.
Naast dat ik beboet kan worden ten aanzien van de verzend/leentermijn, loop ik als tester nog meer financieel risico. Bij schade, anders dan ontstaan door slijtage, ben ik namelijk verantwoordelijk voor de kosten van reparatie of vervanging. Wederom tegen de door Sennheiser vastgestelde bedragen. Stel dat ik constateer dat de plug gemakkelijk afbreekt (gebeurt nogal vaak bij Sennheiser headsetjes), dan gaat mij dat dus geld kosten.
Zoals gezegd hanteert Sennheiser voor mij de adviesverkoopprijs. Naast dat de gemiddelde online shop mij hetzelfde product tegen een lagere prijs zal leveren, praten we over een transactie tussen GadgetGear en Sennheiser waar geen tussenhandel in de keten zit. Geen winkelier die moet verdienen, geen distributeur die moet verdienen en al helemaal geen importeur die eraan moet verdienen. Natuurlijk zal Sennheiser administratieve kosten hebben, maar we praten over een zeer dikke marge.
Telefoontje #1
Natuurlijk wilde ik graag even opheldering over dit document. Hoewel het wat mij betreft normaal is dat ik voorzichtig met een microfoon omga (het blijft een meetinstrument), ben ik namelijk van mening dat een headset gewoon getest moet worden.
Bij ons betekent dit dat hij een keer onderin een tas met boeken komt te liggen. Dat we tijdens een filmavondje herhaaldelijk het kabeltje op een bepaald punt buigen om te zien of deze snel breekt en dat we aan de snoeren gaan trekken om te kijken of de plugjes, afstandsbedieningen en andere onderdelen stevig vast zitten. Doorgaans lees je hier niets over terug in onze reviews, tenzij er iets mis gaat. Met de hoge boetes hanteert Sennheiser dus een ontmoedigingsbeleid bij het testen op de duurzaamheid van haar producten.
Tijdens het gesprek vroeg ik of ALLE testers deze voorwaarden moesten accepteren. Het PR bureau reageerde bevestigend. Ook toen ik aangaf dat het enigszins beledigend is dat testers op deze manier beïnvloed worden in hun test. Het PR bureau gaf daarop aan dat het voorwaarden zijn die vanuit Sennheiser zelf werden gesteld en dat geen uitzonderingen mogelijk zijn. Daarna kreeg ik de optie om met Sennheiser in gesprek te gaan. Sennheiser zou mij dan terugbellen. Dat leek mij een prima optie.
Telefoontje #2
De volgende dag gaf ik aan dat ik nog steeds niks van Sennheiser had vernomen. Het PR bureau belde mij daarop terug om te melden dat ze echt geen uitzonderingen gaan maken. Nogmaals bevestigden ze dat ook alle vakpers deze voorwaarden altijd tekenden.
Ook vertelde ze ons dat de modellen die wij mogen testen, eerst al uitvoerig op gebreken zijn getest door Sennheiser zelf. Aha! Waar anderen gewoon een retailverpakking sturen zodat je weet dat je krijgt wat een consument ontvangt, plukt Sennheiser de eventuele slechte modellen er kennelijk eerst zelf uit!
Ook gaf het PR bureau aan dat er nog NOOIT een kapot exemplaar retour is gekomen. Daarmee wordt gesuggereerd dat er nog nooit een tester is geweest die de Sennheiser producten tot het uiterste heeft getest. Dat is niet vreemd, want iedereen die dat wel zou doen, zal dat direct in zijn portemonnee voelen.
Toen ik vertelde dat ik de voorwaarden vandaag online ging zetten, werd het stil aan de andere kant van de lijn… Het PR bureau zou dat bericht terugkoppelen naar Sennheiser. Ook nu, enkele werkdagen later, hebben we niks meer van Sennheiser vernomen.
GadgetGear als Organisatie
GadgetGear is volgends de wet, onderdeel van een commercieel bedrijf. Echter is het ook een hobby van een groot aantal vrijwilligers. We zijn niet actief bezig met de verkoop van advertenties. Wat voor ons belangrijk is, is dat onze kosten zoveel mogelijk worden gedekt en we zo met onze hobby door kunnen. Mochten we door deze test aansprakelijk worden gesteld voor bijvoorbeeld het verlies van de zending, zou dat ons een half jaar omzet kosten. Dan zouden we een half jaar lang niet meer kunnen reizen. Een half jaar geen pakketten meer terug kunnen sturen etc. Het zou onze organisatie compleet lam leggen. Een risico dat wij gewoonweg niet willen nemen.
Toekomst met Sennheiser
Door deze actie van Sennheiser zijn we enorm gaan twijfelen aan de oprechtheid van de status van de producten die het bedrijf levert. Ze zijn vast niet allemaal slecht, maar de manier waarop reviews in Nederland door Sennheiser worden beïnvloed, is strijdig met hoe wij over dit soort kwesties denken. Wij zullen dus GEEN Sennheiser producten reviewen en… we zullen ook niet meer over nieuwe product aankondigingen van dit bedrijf schrijven. Wij geloven er namelijk niet meer in…
De Documenten
Natuurlijk laten we je zelf graag een oordeel vellen over de voorwaarden van Sennheiser. Je mag de bruikleen overeenkomst dan ook zelf downloaden en lezen. We hopen dat je deze dan ook in gedachten hebt wanneer je ergens anders een Sennheiser review leest. Nogmaals, voor een microfoon zijn dergelijke voorwaarden begrijpelijk, maar niet voor een dagelijks gebruiksvoorwerp als een headsetje.
2 reacties
Ik vind het een beetje huilie huilie, maar dat terzijde snap ik niet dat jullie Sennheiser hierdoor uitsluiten. Ik kijk graag op Gadgetgear en vind dit uitermate teleurstellend. Ik ben juist benieuwd naar de reviews over dit merk, hoe raar hun eisen ook mogen zijn. Trouwens 18 dagen lijkt me ruim voldoende om iets te testen.
@balou, bedankt voor je feedback. We zouden inderdaad graag de reviews plaatsen en we zijn blij om te horen dat daar interesse in is.
Het probleem is gewoon dat we niet op degelijkheid kunnen testen zonder risico op financiële sancties vanuit Sennheiser. 18 dagen is genoeg om één product goed door te kunnen testen, maar niet voor twee van dit soort producten. Zeker niet als je ze goed wilt vergelijken.
Gelukkig zijn alle andere spelers op dit gebied een stuk realistischer. Ook daar moeten producten weleens terug (dan willen ze niet dat journalisten een merk hoger waarderen omdat ze spullen mogen houden), maar we krijgen samples zoals ze in de winkel liggen. Daar kan dus weleens een slechte tussen zitten. Als deze beschadigen, is dat ook niet erg. Dat hoort bij een test. Dat straalt vanuit beide kanten vertrouwen uit.
Dat we dit online plaatsen is omdat we open willen zijn in onze redactionele keuzes. We zouden er ook voor kunnen kiezen om Sennheiser in stilte te negeren, maar dat past niet binnen de openheid die we op de site nastreven. Het is dus zeker geen huilie huilie aan onze kant.