Hier bij GadgetGear reizen we nogal wat af. De ene keer zitten we in Amsterdam, de andere keer in Keulen. Dan moet er nogal eens wat mee in de auto en laten we wel zijn… dat gaat niet altijd van harte. De achterbank zo vol dat je niet meer door de achterruit kunt kijken, kratten die halen maken in de bekleding van je nieuwe auto. Ja, dan is een dakkoffer toch wel ideaal.
Unboxing
Je snapt, een unboxing bij een product van dit formaat is niet te fotograferen voor ons. De Thule Dynamic 800 6128T kwam ook als één product uit de doos en we hadden ook nog eens de luxe dat de dakkoffer bij het Thule verkooppunt werd opgebouwd.
Opbouwen
Het opbouwen en verwijderen van de Thule Dynamic 800 is een makkie. Wanneer je draagstangen op je auto hebt geplaatst hoef je enkel nog de Dynamic 800 op zijn plaats te zetten. Wil je geen afbraak aan de aerodynamische vorm van de dakkoffer (of jouw auto), dan is het belangrijk dat hij ‘recht’ op de auto is uitgelijnd. Gebruik dus een rolmaat om te meten of hij op zowel de voorste als de achterste draagstang dezelfde afstand tot de rand van de draagstang heeft. Als draagstang gebruikten we trouwens de WingBar van Thule.
Zodra hij recht ligt, is het alleen nog maar een kwestie van aan de grote ronde knoppen draaien. Aan de onderkant van de Dynamic 800 klappen dan klauwen uit die zich aan jouw draagstangen vastgrijpen. Het systeem heeft een overspanningsbeveiliging. Bij Thule noemen ze dat PowerClick. Zodra de klauwen voldoende grip hebben, zullen de draaiknoppen gaan slippen. Zo voorkom je dat je deuken in de draagstangen krijgt. Zeker voor mensen die zich onzeker voelen over hoe strak het allemaal vast moet zitten, is dit een handige feature van de Dynamic 800.
De constructie met klauwen heeft nog een groot voordeel. Hij geeft je namelijk de vrijheid om met ieder type draagstang te werken zolang de afstand tussen de balken maar overeenkomt met de afstand tussen de klauwen. Een draagstang mag maximaal 80mm breed zijn.
Dubbele Sluiting en Opening
De Thule Dynamic 800 dakkoffer is aan twee kanten te openen en te sluiten. Dit komt door een slimme scharnierconstructie. Deze constructie is geveerd waardoor de koffer soepel opent en sluit. De mogelijkheid om de dakkoffer aan twee kanten te kunnen openen is erg belangrijk. Sta je langs de kant van de weg, hoef je namelijk niet te staan aan de kant waar het verkeer langs je op suist. Tegelijkertijd is het niet handig om de koffer to openen aan de kant waar de wind vandaan komt. Je loopt dan het risico dat het deksel kapot slaat met alle nare gevolgen van dien.
Om de inhoud veilig te maken, heeft Thule aan twee kanten een slot gemonteerd. Deze sloten sluiten op drie posities per kant. De kans dat iemand je dakkoffer open breekt is dus zeer klein. Ik kreeg hem met flink trekken en duwen tegen het plastic niet eens op een kier. Het laatste stukje beveiliging is trouwens dat de sleutel niet verwijderd kan worden als de sluitingen niet goed afgesloten zijn.
Belading
De dakkoffer kan met maximaal 75 KG aan materiaal worden beladen. Om te voorkomen dat je bij een plotselinge remactie al je spullen kapot hebt, beschikt de Dynamic 800 over de hele lengte over antislip matjes. Daarnaast zijn er aan beide kanten drie punten waar je spanbanden doorheen kunt lussen. Op die manier ga je veilig de weg op.
Aerodynamica
Dakkoffers voegen een hoop ruimte toe, maar ook een hoop lawaai en een verhoging van het brandstofverbruik. Nu is het onmogelijk voor mij om een nauwkeurige verbruikstest te houden, maar qua geluid en gevoel kan ik wel mijn ervaring kwijt.
Eerlijk is eerlijk, je hoort hem en je voelt hem. Zeker met de ramen open hoor je gewoon meer windruis om je auto. Toch valt de hoeveelheid enorm mee. Ik ken oude koffers die echt irritant veel lawaai in en om de auto veroorzaken. Ook na meerdere uren rijden kan ik me aan dit geluidsniveau niet storen. Dat hebben ze dus prima voor elkaar. Met zijwinden voel ik de koffer wel via het stuur. Niet hinderlijk, maar wel aanwezig. Toch valt het ook hier weer mee.
Om dan toch even in de aerodynamische theorie van Thule te duiken, deze fijne eigenschappen worden bereikt door de luchtkanalen aan de onderkant van de koffer. Deze geleiden de lucht zoveel mogelijk in een rechte lijn. Aan het einde van de koffer zit ook nog eens een kleine spoiler.
Tips bij Aanschaf en Gebruik
Veiligheid is zeer belangrijk wanneer je dingen op je auto zet. Zorg er dus voor dat je let op het maximale gewicht dat jouw type auto op het dak mag dragen. Dat is te vinden in de handleiding en na te vragen bij de dealer. Dit laadgewicht is natuurlijk inclusief het gewicht van de voeten, draagstangen en van de Dynamic 800 (18KG) zelf.
Denk er ook aan om te meten hoe hoog je auto is wanneer je dingen op het dak monteert. Je zult niet de eerste zijn die in een parkeergarage een dakkoffer kapot rijdt. Rij je niet altijd met een dakkoffer, plak dan een post-it bovenin je raam als geheugensteuntje. Je kunt er meteen de hoogte op noteren.
Accessoires
Zo modulair als de draagstangen zijn opgebouwd, zo modulair is ook de Dynamic 800. Ga je bijvoorbeeld skiën, dan is het mogelijk om de speciale Ski Carrier aan te schaffen. Een set dwarsstangen die het gemakkelijk maakt om ski’s te vervoeren. De Thule Boxlift maakt het mogelijk om de Dynamic 800 aan het plafond van jouw garage of carport op te hangen. Daarnaast is het mogelijk om het Thule One Key system aan te schaffen. Hiermee zijn alle sloten van Thule producten gelijksluitend te maken. Wel zo handig.
Opslag
Thule geeft aan dat je de koffer niet op zijn zij, of achterkant op mag slaan. De koffer moet altijd liggen. Dit om vervorming te voorkomen. Ook wij hebben de koffer een paar weken laten liggen. Gewoon in de tuin. Wat daarbij opvalt, is dat spinnen hun weg in de koffer weten te vinden. Sla je hem niet binnen op, is er een kans dat je hem voor gebruik eerst zal moeten schoonmaken.
Uiterlijk
Tot slot nog even over het uiterlijk. Thule is zo slim geweest om de koffer in zwart en grijs uit te leveren. Hierdoor past hij qua styling op vrijwel iedere auto. Het enige dat ik zelf minder mooi vond, is het materiaal waarvan het logo is gemaakt. Dat is een soort van dikke stikker met luchtbelletjes erin. Qua styling past dat voor mijn gevoel echt niet bij de rest van het strakke uiterlijk. Misschien was het zelfs mooier geweest als Thule het logo direct op de koffer had gedrukt.
Conclusie
Het uiterlijk van een dakkoffer is belangrijker dan je in eerste instantie zult denken. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de praktische kant, maar wanneer je een mooie auto hebt, wil je daar toch geen grote badkuip op zetten? In de weken dat ik met (en zonder) de koffer heb gereden, heeft deze meerdere keren haar praktisch nut bewezen. Daarnaast is de koffer redelijk stil en voel je hem tijdens het sturen alleen bij stevige zijwinden zitten. Wat mij betreft dan ook een must-have voor grotere gezinnen.
Beschikbaarheid
De Thule Dynamic 800 is nu verkrijgbaar bij de dealer. In onze test gebruikten we de 6128T, dit is de grijze uitvoering. Hij is er ook in het zwart. Dan is het artikelnummer 6128.