Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Thule Wingbar

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Wingbars zijn op bijna iedere auto te monteren
  • De WingBars zien er stijlvol uit
  • Ze zijn amper te horen
  • Ze zijn zeker niet te voelen tijdens het rijden
  • Bevatten verschillende bevestigingsmogelijkheden

THE BAD

  • Geen

Thule heeft een AeroBar en dat klinkt qua naamvoering als de ideale draagstang. Je verwacht met zo’n naam een lichte, geruisloze draagstang met een lage weerstand. Toch bleek het nog veel beter te kunnen met de WingBar. De WingBar heeft namelijk een 55% lagere luchtweerstand dan de AeroBar. Een draagstang die volgens Thule dus echt geruisloos moet zijn.

Wat is een WingBar zonder voeten?

Net als andere merken, is het assortiment van Thule modulair opgebouwd. Een WingBar is leuk, maar beperkt zich tot een setje draagstangen. Een WingBar is niet bruikbaar zonder bijpassende voeten en die hebben weer een kit nodig die speciaal voor jouw type auto is gemaakt. De test van de WingBar betekende dus automatisch een test van de voetenset Thule Rapid System 754 en een Kit 1323.

Opbouw

Aan de onderkant van de WingBar zit een kleine rail om de voeten aan te bevestigen. Dit geeft de flexibiliteit om de WingBar op de breedte van de auto aan te passen. Zodra te voeten onder de WingBar zitten, plaats je het geheel op de auto. Handig is trouwens dat je ze met een inbussleutel vast moet draaien. Deze zitten al in de voeten verwerkt. Je hoeft dus nooit op zoek naar gereedschap.

Bevestiging van de Voeten

Ik rijd zelf in een Volkswagen Golf VI. Dat is een Golf zonder dakrails. De Kit 1323 bestaat dus uit een soort van klem die onderop de Thule Rapid System 754 wordt gemonteerd. Aan de ene kant zit een rubber blok dat gevormd is naar de vorm van mijn dak (op het bevestigingspunt) en aan de andere kant een klem die meteen onder het portierkozijn sluit. Aan de voorkant zit op die plek ook een gaatje in het kozijn om de voeten meer grip te geven. Van de andere kant is de grip van de rubber blokken al enorm goed. Voor de rest van de review laat ik de voet en de kit buiten beschouwing.

Uiterlijk

De WingBar heeft haar naam niet voor niets gekregen. De WingBar is namelijk gevormd naar de vleugel van een vliegtuig. Hoewel hij niet zo puntig kan uitlopen (dan zouden de klauwen van een dakkoffer schade aan de WingBar kunnen veroorzaken), is het idee duidelijk. De WingBar is een aluminium constructie met aan de bovenkant een rubber strip. Dit geeft grip wanneer je bijvoorbeeld grote dozen of planken gaat vervoeren. Daarnaast gebruikt Thule deze strip ook ter verbetering van de aerodynamica.

Het afdekkapje aan de zijkant is op te klappen om zo gemakkelijk de rubber strip (deels) te verwijderen. Die optie gebruik je bijvoorbeeld om andere Thule dakaccessoires op de WingBar te bevestigen. Thule noemt dit T-Tracks. Het is mogelijk om deze over de hele breedte van de WingBars te bevestigen.

Rijden met de WingBars

Ik heb enkele weken rondgereden met enkel de WingBars op mijn Golf VI. Hoewel ik een hoop herrie had verwacht, merk ik niet echt dat ze erop zitten. Zelfs bij hogere snelheden merk ik niet dat de WingBars de aerodynamica van de auto aantasten. Ook de geluidsproductie is dusdanig klein dat dit eigenlijk niet opvalt. Daarmee zijn ze ideaal voor mensen die draagstangen zoeken die permanent aanwezig moeten zijn.

Conclusie

Denk je aan draagstangen, dan denk je aan afbraak van het uiterlijk van je auto, lawaai, trilling en een hoger brandstofverbruik. Dat laatste heb ik niet kunnen testen, maar qua lawaai en trilling merk ik niet dat ze op het dak zitten. Qua design doen ze ook geen afbraak aan het uiterlijk, mits je een lichte auto hebt. Ik kan me voorstellen dat je op een donkere auto liever een zwarte draagstang zou plaatsen, maar die is er helaas niet.

De Wingbars hebben in de afgelopen weken regelmatig hun nut bewezen. Hoewel het meubels halen bij een Ikea al een stuk plezierige is, heb ik als doe-het-zelver ook erg veel lol van de mogelijkheid om planken op het dak te vervoeren. Een stukje vervoer waarbij ik in menig auto al het interieur heb gesloopt. Het kan niet anders dan dat Thule hier wegkomt met een dikke voldoende.

3 reacties

  1. Geen minpunten? Niet mee eens:
    Door de breedte van de wingbar passen lang niet alle dakkoffers er op; de bevestigingsbeugel moet wel minstens zo breed zijn.
    Een Hapro Carver past er in ieder geval niet op.
    Duur grapje voor mij helaas…

  2. Dat de dakkoffer met de breedte om moet kunnen gaan is een logische vereiste. Wij hebben hem niet in combinatie met Hapro koffers getest. Wel met koffers van Thule en dat is geen enkel probleem. De compatibiliteit met andere merken vormt geen onderdeel van ons reviewproces omdat we dat simpelweg niet kunnen qua capaciteit op de redactie en budget (bezoekers klikken te weinig op advertenties).

  3. Hi wat is de breedte/dikte van de dragers? Ik heb een box met dezelfde “happers” als ik bij jullie op de foto’s zie. Ik kan de afmetingen nergens online vinden. Grt Maarten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.