Het zal je maar gebeuren. Je levert je dure Audi Q7 in bij een Audi service center, en later blijkt het personeel ermee te joyriden. Normaal zou je hier nooit achter komen, maar in dit geval ligt het anders. Bet betrof namelijk de Audi Q7 van Vishal Gondal. De managing Director van Disney UTV Digital en een groot fan van GPS trackers ;-).
De avond dat de Q7 (die Vishal liefkozend zijn Bat-Mobile noemt) bij Audi in het service center stond (22-11-2012), ontving Vishal ineens berichten van zijn GPS systeem dat zijn auto het pand had verlaten. Gedurende de nacht bleven updates binnenkomen die aangaven waar de auto allemaal geweest was. Inclusief locaties waar de auto te snel reed.
De leverancier van de GPS tracker erkent het belang van deze klant en bevestigd de volgende dag al dat de gegevens van de tracker kloppen. Tenzij Audi de moeite heeft genomen om de tracker uit te bouwen en speciaal voor de rit in een andere auto te plaatsen.
Ondertussen wordt het ook tijd voor Audi om op de problemen te reageren. Audi presenteert op 23 november een handgeschreven logboek van de garage. Hierop heeft niemand aangegeven de auto op die bewuste avond mee op pad te nemen. Alsof de gemiddelde joyrider dit altijd keurig zou doen ;-). Audi geeft ook aan beelden van de beveiligingscamera te hebben. Hierop is een Q7 te zien, maar geen nummerplaat.
De volgende dag worden de problemen voor Audi in India groter. Twee grote kranten, Mid-Day en Mumbai Mirror, plaatsen het verhaal van Vishal. Deze kranten hebben een gezamenlijk bereik van 5.000.000 lezers, allen in een hogere economische klasse. Daarnaast heeft Vishal 11.265 volgers op Facebook en nog eens 22.289 volgers op Twitter.
Audi India komt nog steeds niet in actie, maar toch gebeurt er zondag iets opvallends bij Vishal. BMW klopt op de deur en maakt gebruik van de PR blunder van Audi. BMW biedt Vishal een MINI Cooper S Countrymen aan.
Zondag is Audi weer aan zet. Audi stuurt Vishal een foto van ‘een’ kilometerteller die aangeeft dat de auto helemaal niet zoveel kilometers heeft gemaakt. Kort daarna gaf het GPS logboek aan dat de Audi bij een autosloop geparkeerd staat…
De soap is nog lang niet voorbij, maar dit hele verhaal geeft aan hoe nuttig het installeren van gadgets als een GPS tracker in je auto kan zijn. Nu moet ik zeggen dat Audi in India een hele andere organisatie is dan Audi in Nederland, maar ook hier zullen in garages vast dingen gebeuren die niet aan de haak zijn. Dergelijke logboeken zijn dan een perfect middel om je in te dekken.
Het verhaal toont ook de rol van Social Media. Ik heb enkele jaren geleden kennis gemaakt met Vishal en het is geen man die snel over dingen zal zeuren. Dat maakt dit hele verhaal alleen nog maar krachtiger.
Via.