De Masterchief is terug, in HALO 4. Een nieuwe HALO game, maar niet van Bungie, de ontwikkelaar die HALO groot heeft gemaakt. In plaats daarvan mocht 343 Industries met de titel aan de slag. Dat maakt ons kritisch, maar het schijnt toch te zijn gelukt ;-).
Het Verhaal
In de vorige games van HALO 4, namen we het op tegen de Covenant. Een agressief buitenaards ras dat haar heerschappij in het universum wilt uitbereiden. In dit vierde deel introduceert 343 Industries een nieuwe vijand aan ons. Het gaat om de Forerunners.
De Forerunners bevinden zich op een nieuwe planeet waar de Master Chief enkele jaren na HALO 3 beland is geraakt. Deze planeet heeft als naam Requiem meegekregen. Ondanks de nieuwe Forerunner setting, voelt ook deze planeet heerlijk HALO aan. Qua styling is het dus niets om van te schrikken ;-).
Verhalend
Hoewel de wereld van HALO 4 vertrouwd aanvoelt, is de invloed van 343 Industries goed voelbaar in de beleving van HALO. De hele game is namelijk sterk verhalend geworden. Zo komen we veel meer te weten over de persoon Master Chief. Over het leed dat hij meemaakt. Nee, HALO blijft een actiegame, maar dan met een vleugje Hollywood.
Multiplayer
Ook Halo 4is weer van een sterke multiplayer voorzien. Één die sterk lijkt op wat we zien in Battlefield en COD. Daarmee zal het voor trouwe HALO-spelers misschien toch iets anders aanvoelen. Zeker wanneer je de HALO-variant van killstreaks maakt en daar extra voor wordt beloond.
Conclusie
Met 5 uur gameplay, is de single player voor mijn gevoel wat kort. Wat de Single player mist, maakt de multiplayer echter goed. Zonder twijfel is dit de beste multiplayer die ik in de hele HALO serie heb gespeeld. Jep, dit gaat me nog heel wat vrije uurtjes kosten :-).