Met de lancering van de Wii wat het Nintendo die de gamer in beweging bracht. Het was ook Nintendo die de inspiratie bracht voor de andere consoles die later met Move Controllers en Kinect sensoren op de markt kwamen. Gewoon omdat ze zagen dat er behoefte aan is. Met de Wii U hoopt Nintendo wederom een revolutie neer te zetten.
Installatie
De Wii U installeren is bijna even gemakkelijk als de originele Wii. Met de HDMI kabel hang je hem aan je flatscreen en daarna sluit je de sensorbar aan. Ten slotte nog even stroom erop en de console is klaar voor het zware werk. Het enige dat anders is dan bij de Wii, is dat je ook de Wii U GamePad even van stroom moet voorzien. Verder is er niks ingewikkelds aan.
Zet je de Wii aan, dan zal deze automatisch via HDMI de juiste HD resolutie kiezen. De verdere installatie rondt je af via de GamePad. Hierop log je in met je Nintendo account, of maak je een nieuwe Mii aan.
Grafische Kwaliteit
Het duurt altijd even voor games op een nieuwe console het maximale van de grafische processor gaan eisen. Dat zal ook op de Wii U zo zijn. Al is het maar omdat de grafische kaart in staat is om meerdere schermen aan te sturen. Het scherm van de Wii U GamePad wordt namelijk gelijktijdig met dat van de TV aangestuurd. En dan is er nog capaciteit voor een extra GamePad scherm. Er zijn zover ik weet nog geen games die dit gebruiken, maar het is mogelijk
Dat verklaart mogelijk ook de kwaliteit van het scherm op de GamePad. Deze bevat nogal een grove pixel. Hierdoor is gamen op de TV toch echt wel een stuk mooier dan enkel op de GamePad.
Geluidskwaliteit
Nintendo kan iets nieuws met de GamePad. De GamePad bevat namelijk stereo speakers. De Wii Motes hadden ook al speakers, maar die lijken het niet te halen bij de kwaliteit die uit de GamePad komt. De Wii U kan deze speakers ook gebruiken om een surround-effect te bereiken. Surround gamen zonder surround set wordt dus mogelijk dankzij deze nieuwe hardware.
Wii U GamePad
Nu we het toch al over de kwaliteit van het scherm en de speakers hebben gehad, laten we meteen even naar de rest van de GamePad kijken. Deze bevat namelijk twee analoge sticks waardoor je met dezelfde precisie als van de Xbox en PS3-controllers kunt gamen.
Daarnaast bevat hij ook een IR blaster die Nintendo gebruikt om jou controle over de TV te geven. In mijn geval betreft het een wat oudere Sony plasma, maar toch is deze snel gevonden. De database van TV’s en apparaten die Nintendo met de GamePad ondersteund is echt gigantisch en verdient complimenten. Al is het maar omdat ik van minstens de helft van de merken nog nooit heb gehoord.
De GamePad is ook uitgerust met een camera voor videogesprekken en gamingdoeleinden. De kwaliteit van deze camera is net als van het scherm niet top-of-the-bill, maar kan er zeker wel mee door. Voor de rest bevat de GamePad de bekende D-Pad en natuurlijk de vier actieknoppen waar geen controller meer zonder kan.
Opvallend is trouwens dat aan de achterkant van de GamePad nog een aantal aansluitingen lijkt te zitten die suggereren dat Nintendo maar zo eens met hardwareuitbereidingen zou kunnen komen.
Nieuwe Machine, Oude Hard- en Software
De Wii U is de nieuwste hardware van Nintendo, maar houdt een traditie in ere. Ook nu is het weer mogelijk om hardware en software van de oude Wii te blijven gebruiken. Sterker nog, de Wii U maakt voor meerdere spelers nog steeds gebruik van de WiiMotes en de Nunchucks. Daarnaast blijven de Wii games speelbaar op het nieuwe systeem. Ook alle games die je via de eShop van de Wii hebt binnengehaald, worden na het overzetten van de licenties (speciaal menu item) zichtbaar op de Wii U.
Apps
Ten opzichte van de Wii, bevat de Wii U wat meer apps. De voornaamste is de YouTube app. Hiermee is het mogelijk om de Wii U of de GamePad te gebruiken om filmpjes van de populaire service af te spelen. Helaas is de roadmap voor wat betreft apps nog steeds onduidelijk. Ik hoop dat Nintendo hier wel meer aandacht aan gaat geven omdat ze de mogelijkheden van het systeem op deze manier nog flink kunnen uitbreiden.
Gamen op de Wii U
Zoals gezegd ben ik al even aan het gamen geweest op de Wii U. Daarbij merk ik dat ik voor de relatief simpele games (lees: New Super Mario Bros. U) er toch al snel voor kies om alleen op de GamePad te spelen. Op de één of andere manier ervaar ik dit zelf als comfortabeler. Bij games als Batman waar de GamePad gebruikt wordt als tweede scherm voor bijvoorbeeld de wapenselectie, merk ik dat ik er niet meer naar kijk dan nodig. De enige game waarbij ik echt met beide schermen werk, is Nintendo Land. Daar laat Nintendo het belang van twee schermen al goed zien.
De Wii U en de 3DS
Met de komst van de Wii U, zal ook de link met de 3DS van groter belang gaan worden. Na het uitpakken is het al mogelijk om je Mii’s van de 3DS over te zetten naar de Wii U. Dat klinkt beperkt, maar Nintendo laat zien dat het een echt ecosysteem aan het bouwen is. Zo zal het zometeen bij Monster Hunter Tri mogelijk worden om je game van de Wii U voort te zetten op de 3DS en andersom. Er staat dus nog heel wat op ons te wachten.
Conclusie
Met de Wii U zet Nintendo wederom een bijzonder stukje hardware in de huiskamer. Nintendo kiest er weer niet voor om met de beste specs te komen, maar met een betaalbare console die enorm veel nieuwe mogelijkheden te bieden heeft. Natuurlijk voelt Nintendo de adem van Sony in de nek. Sony heeft immers al geroepen dat het met de combinatie PS3 en Vita vergelijkbare dingen kan als de combinatie Wii U en GamePad. Toch is die laatste combinatie uiteindelijk goedkoper.