In 2002 verscheen voor de tweede keer een game waar Luigi, Mario’s broertje, de hoofdrol in mocht spelen. Het was de game Luigi’s Mansion op de GameCube van Nintendo. Nu, bijna 11 jaar later, is de bange broer terug voor een nieuw avontuur in Luigi’s Mansion. Overigens is dit niet de enige titel die we op korte termijn van Luigi mogen verwachten. Nintendo noemt deze release namelijk de start van het jaar van Luigi.
Het verhaal begint bij het laboratorium van professor K. Wibus (ja, Luigi’s Mansion 2 is helemaal naar het Nederlands vertaald). Hij werkt in de schaduwvallei, waar hij spoken als assistenten heeft. Niet die boze, witte bolletjes zoals we uit de Mario games kennen, maar groene, blauwe en oranje spoken.
Tijdens de nacht van de donkere maan, weet toch zo’n boze witte bol het verhaal binnen te dringen. Met de kracht van een paarse diamant weet dit spook de maan in stukken uiteen te laten spatten en dat… dat heeft gevolgen. Vooral voor professor K. Wibus. De kapotte maan heeft namelijk een hele slechte invloed op de spoken waardoor deze op hol slaan en alles doen wat niet mag.
Dit is het moment dat Professor K. Wibus de hulp van onze bange hoofdrolspeler inroept. Hoewel Luigi er duidelijk niet op zit te wachten, wordt hij naar de diverse spookhuizen van de Schaduw Vallei gestuurd om orde op zaken te stellen. Met andere woorden, vang die spoken en zoek naar de restanten van de donkere maan.
Voor het eerste spookhuis wordt het al meteen duidelijk. Luigi’s Mansion 2 is net als het origineel weer een doldwaas puzzelspel geworden. Terwijl je buitengesloten bent, moet je meteen al op zoek naar je eerste sleutel. Gelukkig heb je een zaklamp en al snel zal je een muizenholletje vinden. Schijn je hierop, rent een muis met de sleutel naar buiten. Een kwestie van vangen dus en je kunt naar binnen.
Eenmaal binnen, start jouw zoektocht naar de juiste tools. In de garage blijkt de Spookzuiger 5000 verstopt. De nieuwe uitvoering van de spookzuiger 3000 uit de eerste Luigi’s Mansion. Niet veel later kom je ook een speciale lamp tegen waarmee je bepaalde deuren kunt openen. De eerste uitbereiding van jouw zaklamp is daarmee ook binnen.
Wat je al snel op zal vallen, is de enorme hoeveelheid detail die de ontwikkelaars in Luigi’s Mansion 2 hebben gestoken. De lichteffecten en doorzichtige spoken zijn echt prachtig op het scherm van de 3DS (XL). Daarnaast kun je naast spoken ook andere dingen opzuigen zoals kleden, kleding en dekens. Terwijl je een beetje met de Spookzuiger 5000 aan het klooien bent, kom je er al snel achter dat de zuigkracht zo sterk is, dat de hele omgeving erop reageert. Lijtjes aan de muur beginnen te wiebelen en ook ridderharnassen in de huizen beginnen heftig te schudden wanneer je de Spookzuiger 5000 op ze richt. Speel je even niet, maar zet je de 3DS ook niet op pauze, zal je merken dat onze bange Luigi zelfs op de achtergrondmuziek mee begint te zingen.
Conclusie
Nintendo heeft er lang voor nodig gehad om te kiezen voor de terugkeer van Luigi in Luigi’s Mansion 2 en dat is maar goed ook. Het systeem is niet alleen krachtig genoeg om prachtige effecten aan de game toe te voegen, maar laat de ontwikkelaars ook de ruimte om de details in het gedrag van de karakters zo mooi naar voren te laten komen dat de game echt af is. Luigi’s Mansion 2 is een puzzelgame als geen ander. Een puzzelgame die je in één ruk uit wilt spelen.
Beschikbaarheid
Luigi’s Mansion 2 ligt nu in de winkel voor de Nintendo 3DS.
Tip: Nintendo’s Luigi’s Mansion 2 pagina is enorm leuk vormgegeven.