Na het succes van het derde deel uit de populaire Battlefield franchise, was het een kwestie van tijd voordat het vierde deel uit de hoge hoed getoverd zou worden. Op de GamesCom was EA wederom aanwezig met een aantal grote titels, waarvan Battlefield 4 er één van is.
Voordat ik mijn handen op de controller mocht leggen, werd er door DICE (het bedrijf achter Battlefield) het één en ander uitgelegd over de nieuwe veranderingen aan dit vierde deel. De grootste verandering zal ongetwijfeld de nieuwe Frostbite 3 engine zijn waarop de game draait en het Levolution systeem. Laatstgenoemde houdt in dat de interactie met de wereld op een grootschalige manier de gameplay kan beïnvloeden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een hele wolkenkrabber tijdens een Multiplayer gevecht te laten instorten, waardoor een level onder het stof en puin komt te liggen. Dit vereist dat spelers zich dynamisch moeten aanpassen aan grote gebeurtenissen om succesvol te presteren op het slagveld. Het zijn niet alleen de grote dingen, maar ook de kleinschalige die de uitslag van een match zouden kunnen beïnvloeden. Zo zijn er metaaldetectors in gebouwen of autoalarmen die jouw verassingsaanvallen kunnen belemmeren. Alle genoemde onderdelen zijn maar enkele voorbeelden van wat er mogelijk is door de toevoeging van Levolution.
Een andere toevoeging die is voortbestaan uit de nieuwe engine zijn de uitgebreide weersomstandigheden. Deze fungeert niet alleen als grafische oppepper, maar heeft ook daadwerkelijk invloed op de gameplay. Een krachtige wind kan bijvoorbeeld grootse golven veroorzaken op het water. Dat maakt de (flink uitgebreide) watergevechten er een stuk afwisselender op.
Naast het bekende arsenaal aan gamemodes is er ook een nieuwe te vinden in de vorm van Obliteration. Elk team krijgt drie plekken in het level die verdedigd moeten worden. Na aanvang van de match verschijnt er een bom op een willekeurige plek van de map. Beide teams moeten proberen de bom naar de plekken van de tegenstander te brengen.
Tot slot is de Commander-mode weer terug van weggeweest. Deze was laatst te vinden in Battlefield 2142 en maakt in dit vierde deel weer zijn opwachting. Het geeft je de mogelijkheid om als een generaal je team vanuit een strategische top-down view aan te sturen. Aangezien je niet zelf in de map speelt, kun je deze modus ook gebruiken op een tablet of smartphone.
Mijn speelsessie betrof een Multiplayer potje in de nieuwe Paracel Storm map. Aan de controller te zien speelde ik hem op de Playstation 4. Daar was grafisch alleen niet veel van te zien. Het is niet duidelijk of het aan de instellingen lag of de gebruikte televisie, maar de game zat vol met aliasing (kartels) en oogde als een oude generatie consolegame. De speelsessie betrof het overbekende vlaggen veroveren en tegenstanders neermaaien. Wat direct opviel waren de fenomenale weerseffecten. Bomen en bosjes reageerden zeer realistische op de felle wind en de overtuigend in beeld gebrachte weersomstandigheden voegde echt wat toe aan de spelbeleving. Helaas heb ik in het gespeelde level niet veel meegekregen van het Levolution systeem, maar de op GamesCom getoonde beelden lieten een overtuigende indruk achter.
Als ik DICE en de getoonde beelden op hun woord en zicht moet geloven, dan gaat Battlefield 4 vetter worden dan de inhoud van een pot mayonaise. Helaas heb ik daar in mijn speelsessie niet teveel van meegekregen. Dat de game op een High-End PC grafisch overdonderend gaat ogen betwijfel ik niet, maar ik maak me enigszins zorgen om de next-gen consoleversies. Ondanks de claim dat deze 64 spelers in een Multiplayer match gaan ondersteunen en op 1080p 60 Frames moeten gaan draaien, hoop ik niet dat dit teveel ten koste gaat van de grafische kwaliteit.
Battlefield 4 verschijnt op 29 Oktober in de winkel en als Digitale Download
Eén reactie
Erg gaaf spel. Start hem soms nog eens op.