Ze doen er geheimzinnig over. Zelfs tijdens de Gamescom. We mogen het kastje bekijken, we mogen erop spelen, maar wat erin zit is het grootste geheim. De kracht lijkt hem vooral in de nieuwe controller te moeten zitten.
Mad Catz kondigde onlangs met veel lawaai aan dat de fabrikant van gaming accessoires voor het eerst aan een eigen console werkt. De console heeft de naam Mojo meegekregen en moet de OUYA op alle fronten verslaan. Er zit namelijk een betere controller bij en je maakt gebruik van de open markt.
Met de open markt bedoelt Mad Catz dat je gebruik maakt van de standaard Android Market. In tegenstelling tot OUYA hoef je games dus niet opnieuw te kopen. Een argument dat niet helemaal klopt. Bij de OUYA mag je namelijk sideloaden. Dat vraagt iets meer technische kennis, maar je bent vrij om je apps en games niet via OUYA’s eigen shop af te nemen.
Doordat Mad Catz niet aan de apps verdient, wordt de prijs wel een stuk hoger (tussen de €100 en €200). Dit verantwoorden ze niet alleen met de hardware, maar ook met de controller die je erbij krijgt. Deze is multi-mode en is van veel betere kwaliteit dan die van de OUYA.
Dat laatste kan ik bevestigen. Ik heb even met de MOJO en de controller mogen spelen en dat is inderdaad een veel fijnere ervaring dan ik tot nu toe met de OUYA heb gehad. Maar hoe zit het technisch? De OUYA en de eerste Android STB’s lopen allemaal op snelle quad-core processors. Mad Catz zwijgt in alle toonaarden. De specs worden onder geen beding onthult.
Een snelle blik in het menu toont me Android 4.1.1 als besturingssysteem. Het systeem is nog in ontwikkeling, dus ik ga er vanuit dat het bij lancering netjes op 4.2 zal draaien. Wat me ook opvalt is dat het gewoon een standaard Android installatie betreft. Mad Catz geeft aan dat het tot nu toe niet van plan is om met een eigen ‘launcher’ (grafische schil) voor Android te komen. Je moet het dus met de tablet interface van Android doen of zelf een launcher installeren die meer geschikt is voor TV gebruik.
Ook geeft Mad Catz aan dat het geen plannen heeft om met een Air Mouse te komen. Sterker nog, ze hebben geen idee wat een Air Mouse is. Ze bevel aan om met een standaard muis op de bank te gaan zitten. Een gemiste kans voor de fabrikant van accessoires.
Tegelijk kom ik op de Gamescom ook andere Android consoles tegen waar je binnenkort meer over leest. Die doen het qua PR was slechter, maar lijken wel veel beter na te hebben gedacht over het product waarmee ze komen.
Mijn voorlopige conclusie is dat de MOJO vooral een console is omdat er een joystick bij zit. Anders hadden we het gewoon een settop box genoemd.