Op GamesCom mochten we een kijkje nemen hoe ver de makers van The Witcher 3 al waren. De presentatie begon al goed omdat iedereen een lekker Pools biertje kreeg voor aanvang. Wat daarna kwam was ook erg vermakelijk en interessant.
Met The Witcher 1 hadden ze al een goede rpg gemaakt, met The Witcher 2 kwam daar een boeiende verhaallijn bij, en zoals de crew van CD Project Red ons vertelde hebben ze dit nu gecombineerd in The Witcher 3, waar ze je ook meteen meer vrijheid geven hoe je het spel wilt spelen.
De game zit nog in developfase waardoor er nog wel wat foutjes te zien waren, maar dit deed zeker geen afbreuk aan de prachtige open wereld die ze ons lieten zien tijdens de presentatie. Een crewlid speelde het spel terwijl een ander ons informatie gaf.
De open wereld betekent in dit spel dat elke npc zijn eigen dagritme heeft, niet alleen mensen maar ook willdlife. Mensen werken, schuilen wanneer het gaat regenen of komen rond een vuur staan wanneer de temperatuur zakt en verdedigen zichzelf als er bijv. wolven in de buurt zijn enz. Tijdens de toch met de boot zagen we een grote walvis en een oorlogsschip toch ver buiten de bewoonde wereld. Dit hebben ze bewust gedaan om je het gevoel te geven dat er overal wel wat gaande is en niet alleen in en rondom de drukke gedeeltes van het spel.
De wereld bestaat uit 6 eilanden die je kunt bezoeken waarbij je begint op het grootste eiland. De wereld is 35 keer groter dan zijn voorganger wat best indrukwekkend is. Je vervoersmiddelen zijn o.a. te paard en varen met een boot. Om het je gemakkelijker te maken kun je op elk moment fast travelen naar een locatie die je al eens bezocht hebt om niet oneindig bezig te zijn met backtracken.
Het verhaal van het spel is dat de wereld in chaos is aangezien het Noorderlijke Koninkrijk wordt aangevallen door het oorlogszuchtige Rijk van Nilfgaard. Alsof dat niet genoeg is doet ook een donkere kracht een duit in het zakje door met zijn legers van dorp naar dorp te trekken. Met deze duistere groepering heeft de hoofdrolspeler Geralt een appeltje te schillen. Waarom dat zo is kom je langzaam achter door missies te doen. Als Witcher, een gemuteerde monsterslayer met magische krachten, hoef je echter niet de verhaallijn te volgen. Ze hebben de game namelijk zo gemaakt dat je zelf kunt doen wat je wilt. Verken de vele points of interest en kom daar side-quests tegen of bezoek dorpen die geplaagd worden door monsters. Er is 100 uur aan rijke gameplay, genoeg dus om even bezig te blijven. Er zijn 36 verschillende uitkomsten van het spel die worden bepaald door jouw keuzes. De wereld om je heen reageert op jou en welke keuzes je maakt. Vaak is er niet een goede keuze dan is het zaak om de minst duivelse keuze te maken. Daar draait het een beetje om in dit spel, kiezen wat jou het beste lijkt als Witcher. Een voorbeeld is de trailer, laat je ze de vrouw doden of grijp je in met de kans dat een stad jouw hoofd wil hebben?
Als ervaren monsterslayer heb je al een aardige database wat betreft de verschillende monsters. Wanneer je je Witcher sense gebruikt zie je rood gloeiende voetstappen of kenmerken van de monster die het gebied onveilig maakt. Wanneer je weet welk monster het is zou het raadzaam zijn de database te raadplegen hoe dit monster te bestrijden, doe je dit niet dan kan het erg lastig zijn het monster te verslaan. Erg leuk gedaan om zoveel verschil te laten bestaan tussen de monsters en de manier van aanpak.
De gevechten waren vloeiend, bandieten waren geen partij voor Geralt en wolven evenmin. De combinatie van magie en zwaardkunsten maakten al snel korte metten met deze tegenstanders. Tijdens een jacht op een beest is het een stuk lastiger om die op zijn knieën te krijgen, tactiek is dan het woord. De camera blijft netjes achter Geralt en gericht op de tegenstanders, dit hebben ze echt netjes gedaan.
Het betreft een rpg maar ze wilden tijdens de presentatie nog niets bekendmaken over een skill-tree. Dit houden ze nog strikt voor zich en zal later bekend worden gemaakt. De game komt uit ergens in 2014 en zal te spelen zijn op de Xbox One, PS4 en de PC. Nu al een indrukwekkende game die hoge ogen gaat gooien, dat is een ding dat al zeker is!