Zomer 2013 nodigde TomTom de wereldpers uit in Amsterdam. Een groots evenement met allerlei nieuwe producten en zelfs een toekomst concept werd getoond voor wie nog geen navigatie denkt nodig te hebben. Een van de nieuwe producten was de TomTom GO 6000. Een routeplanner zoals we die kennen van TomTom, maar dan met een geheel nieuwe interface. Zeg maar het IOS7 van TomTom. De link met de actuele verkeersinformatie in Europa zit er gratis ingebouwd. De TomTom GO 6000 is nu leverbaar. Een maandje proefrijden levert slechts een paar kleine wenspunten op.
Vormgeving
TomTom is niet alleen in navigatie de marktleider, maar inmiddels ook in vormgeving en industrieel ontwerp. Wat een pracht ontwerp is de Go 6000! Heerlijk afgeronde hoeken en een steuntje dat probleemloos keer op keer aan de voorruit met 1 klik en draai zich laat bevestigen. De Go 6000 klikt zich lekker makkelijk vast op dit steuntje door de ingebouwde magneet. Geen gerommel en gefriemel. Zelfs tijdens het rijden is de raamsteun en Go 6000 snel uit het dashboardkastje op de plek waar ze horen.
De interface is geheel vernieuwd en is even wennen. Zoals Apple met IOS7 een stap voorwaarts maakte, realiseert TomTom een sprong voorwaarts. Een gelikte interface die deels platter is en deels werkt met doorschijnende elementen, zodat altijd meer informatie te zien is. Althans dat is het idee, waarover dadelijk meer. Het intikken van een adres gaat werkelijk voorbeeldig. De GO 6000 heeft behalve adressen en postcodes ook heel erg veel points of interest in het systeem. Voor de Lichtfabriek in Haarlem tik je enkel Lichtfabriek en meteen toont de interface het adres. Zelfde met veel theaters en andere locaties. In de praktijk werkt dit erg handig. Tik vervolgens op het stuurtje en de route wordt gepland. Om de navigatie te starten moet je wel weer op een pijl tikken. Dat moet makkelijker kunnen. Elke tik op het scherm is er 1 te veel. TomTom heeft het nu al erg gereduceerd.
Tijdens het rijden is de nieuwe interface ook even wennen. De kaart informatie is minder gedetailleerd. Eigenlijk wordt de route meer iconisch weergegeven. Dat geld ook voor de afslagen. Geen immitatie verkeersbord meer op het display, maar de richting di eje moet volgen. De eerste dag veroorzaakte dat wat gemiste afslagen, maar het went en zal zeker op de lange duur duurzamer blijken te zijn. Je werkt immers niet meer met exacte bord omschrijvingen, maar met route aanduidingen. Ook is de kaart platter geworden. Je ziet geen horizin meer. Lekker makkelijk voor de TomTom programmeurs uit ons vlakke land. Geen twijfels meer over hoe horizonnen weer te geven in bijvoorbeeld Oostenrijk of de Pyreneeën. Het voelt wel alsof je wat minder ver vooruit kan kijken. Voor wie verslaafd is aan de 3D weergave, zal dat even wennen zijn.
Informatie
De route informatie is werkelijk perfect op de TomTom GO 6000. File informatie komt gratis binnenstromen; ook in het buitenland. Al ver van te voren zie je opstoppingen ontstaan. De GO 6000 loodst je met gemak langs files. Menig keer zat ik op een andere rijstrook om stilstaand verkeer fluitend te passeren. TomTom heeft nog net niet de parkeerplaats omleidngstruc in geprogrammeerd. Ook is het heerlijk om steeds de juiste snelheid op het display te zien. Flitsers zijn duidelijk weergegeven. Snelheid, verkeerslicht en zelfs mobiele controles. Helaas moet je hier wel voor betalen na verloop van tijd.
Praktijk
In de praktijk wen je snel aan de nieuwe interface en is deze niet alleen chique, maar ook doeltreffend. Alleen de borden boven afslagen mis je op de interface. De accu is helaas erg beperkt. Na een kwartiertje bedelt de GO 6000 weer om de stroom draad. Dat blijft jammer en daardoor is de GO 6000 minder geschikt om mee de stad in te nemen. Het formaat is daar ook te groot voor. Helaas hebben enkel de grote jongens (GO 500 en GO 6000) van TomTom de gratis ingebouwde actuele verkeersinformatie. Alle overige GO modellen (400, 500 en 600) hebben Lifetime Traffic, maar krijgen dit via smartphone verbinding. Let dan wel op kosten in het buitenland. Niet zo met de GO 6000.
Conclusie
TomTom zet op drie punten een nieuwe standaard. Op industrieel ontwerp; human interface en navigatie technologie. Aan de 6000 zit een pittig prijsplaatje, maar dat is wel relatief. Je hebt immers voor de levensduur van het product gratis realtime traffic info door heel Europa. Dat betaalt zich snel terug . Zelfs als Neelie Kroes morgen de hele telecom kan omturnen blijft het gemak waarmee je alle info altijd voor je neus hebt met de Go 6000 een voorbeeld voor andere navigatie systemen.