Afgelopen Gamescom mochten we al even met de VR brillen van Oculus spelen, maar wanneer Sony zich ook met deze markt gaat bemoeien, weet je dat er geld in zit. Reden genoeg voor Facebook om de portemonnee te trekken en de maker van de 3D brillen over te kopen.
Oculus werd beroemd toen de bril op Kickstarter geld bijeen probeerde te krijgen voor een eerste model van haar VR bril. Een bril waarvan ontwikkelaars inmiddels 75.000 units hebben besteld. Een bril waarvan afgelopen week een tweede versie werd aangekondigd.
Facebook trekt in totaal 2 miljard dollar uit voor de overname. Maar waarom is dit gaming systeem zo belangrijk voor het sociale netwerk? Dat is niet zozeer voor de status updates of de chats. Daarvoor kocht Facebook eerder het sociale fotonetwerk Instagram en chat app WhatsApp. Nee, Facebook ziet een toekomst in de vorm van virtuele aanwezigheid op scholen en dergelijke.
Hoe dan ook, Oculus VR krijgt nu toegang tot een berg geld om de ontwikkeling te versnellen en dat is alleen maar goed voor ons ;-).