Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Mario Kart 8 (Wii U)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Sterke nieuwe tracks
  • Leuke nieuwe power-ups
  • Nieuwe karakters
  • Sterke online matchmaking

THE BAD

  • Verlaagde framerate bij offline multiplayer

Natuurlijk zijn er serieuze racegames op de Wii U, en grappige racegames op andere platforms. Maar als je met vrienden een stukje wilt gaan racen, lijkt er maar één spel en één platform te zijn om dat op te doen. Met de komst van Mario Kart 8 is het spelaanbod voor de Wii U eindelijk in balans. De Wii U is (on)volwassen geworden :-).

De korte geschiedenis

De geschiedenis van Mario Kart 8 begon in 1992 op de Super Nintendo (of SNES). Toen was de volledige naam nog Super Mario Kart, maar ‘Super’ kwam al snel te vervallen. Hoewel er in 2005, 2007 en 2013 acrade versies van Mario Kart zijn verschenen, telt Nintendo alleen de releases op de eigen consoles.

Een aardig detail is ook, dat er per Nintendo console, maar één Mario Kart titel is verschenen. Vanaf de Super Nintendo voor de consoles en vanaf de Gameboy Advance voor de handhelds van Nintendo. Vandaag mogen we dus de release van de achtste editie vieren.

Onderscheidend

het genre van de funracers lijkt bij Mario Kart te zijn begonnen. We zien vele uitgevers met varianten komen. Van Sonic SEGA All Stars Racing tot Little Big Planet Karting. Toch lijkt vooral Nintendo in staat om iedere editie een gebalanceerde game neer te zetten met zowel een stuk recycling van klassieke tracks als het bouwen van compleet nieuwe. Van het toevoegen van simpele munten tot het vinden van nieuwe routes en powerups. De aanpassingen zijn nooit heel groot, maar wel uiterst gebalanceerd en dat maakt Mario Kart nooit bijzonder verrassend, maar houdt de game wel bijzonder leuk.

Ter land, ter zee, in de lucht en op de muren

Het was vooral in Mario Kart 7 dat Nintendo ons goed kennis liet maken met het racen onderwater en het vliegend racen. Dit opende vele nieuwe mogelijkheden waar de bouwers van de tracks dankbaar gebruik van maakten. In deel 8 gaat Nintendo wederom een stukje verder.

WiiU_MarioKart8_01_mediaplayer_large

Regelmatig zie je onderaan een muur een blauwverlichte strip. Op dat moment kun je de zwaartekracht veranderen en over de muren gaan racen. Deze bevatten vaak extra munten en power-up boxen, maar ook versnellingen en soms zijn ze de sleutel tot smokkelroutes.

De Super Horn en andere power-ups

Van de nieuwe power-ups in de vraagtekenboxen, is de Super Horn de meest interessante. Deze kun je winnen als je op koppositie rijdt en moet je zien als een soort van sonische bom. Wanneer je de Super Horn in zet, schieten geluidsgolven alle kanten op en duwen je tegenspelers daarmee van de baan.

WiiU_MarioKart8_03_mediaplayer_large

Hoewel dit ‘wel leuk’ is, zit het ware nut heel ergens anders. Het is namelijk de eerste effectieve powerup om in te zetten wanneer tegenspelers een blauw schild op je hebben afgevuurd. Normaal kon je met het inzetten van een turbo de mazzel hebben dat je net niet werd geraakt door een blauw schild, maar in theorie was er nooit een ontkomen aan. Door de Super Horn in te zetten, vernietig je het blauwe schild en kun je jouw koppositie beter vasthouden.

Andere nieuwe power-ups zijn de piranha plant, crazy 8 en de boemerang. Die laatste is van de drie de meest interessante omdat je deze voor je uit kunt blijven gooien om zo je tegenstanders uit de weg te maaien. Toch weet deze al lang niet meer zoveel indruk te wekken als dat de Super Horn doet.

WiiU_MarioKart8_07_mediaplayer_large

Sneller op weg

Iets dat ook goed is aangepast, is het correctiesysteem wanneer je bijvoorbeeld van de weg raakt. Nog steeds is het dan een wolkje dat jou terug op de baan zet. Echter doet hij dat een stuk vlotter waardoor het tempo bewaard blijft.

Voor iedereen die tactisch racet, is ook veel meer uit de game te halen. Het op tijd gas geven, springen en sliden zijn spelelementen die weer volop kunnen worden uitgeprobeerd. Daarnaast zijn er veel meer, en betere smokkelroutes beschikbaar waar je mooie snelheidswinsten kunt behalen. Of de race compleet kunt verliezen afhankelijk van hoe handig je bent. Naarmate je beter wordt in de game, maken deze wegen de ervaring veel intenser.

WiiU_MarioKart8_15_mediaplayer_large

Grafisch

Mario Kart 8 is de eerste Mario Kart die echt in Full HD speelbaar is. Lang leve de Wii U wat dat betreft, want de game is snel en ziet er toch gewoon gelikt uit. De parcours bevatten enorm veel details. In de tijd dat ik nu speel ben ik iedere keer weer nieuwe, grappige dingen aan het ontdekken.

Nintendo heeft in dit deel ook de verschillende coureurs van de nodige gezichtsuitdrukkingen voorzien. Ze keken al wel om en konden soms al gemeen lachen, maar nu komen ze veel meer tot leven. Dit zie je tijdens het racen zelf nauwelijks, maar je kunt iedere keer de hoogtepunten terugkijken en dat wordt met deze details een stuk leuker.

WiiU_MarioKart8_18_mediaplayer_large

Alleen bij offline multiplayer (dus gezellig met vrienden op de bank), gaat Mario Kart 8 grafisch iets achteruit. De details blijven netjes bewaard, maar de framerate wordt gehalveerd en dat is bij een racegame altijd jammer. Gelukkig hoeft de pret daar niet onder te leiden ;-).

Conclusie

Nintendo is er wederom in geslaagd om Mario Kart van een verfijnde en gebalanceerde upgrade te voorzien. Nintendo speelt wederom op zeker en brengt daarmee opnieuw een titel die iedere Wii U bezitter gewoon in huis moet halen. Sterker nog, misschien is dit dé titel die meer mensen over de streep kan trekken om eindelijk een Wii U in huis te halen.

Beschikbaarheid

Mario Kart 8 ligt nu in de winkels of is in de eShop van Nintendo te downloaden. In dat laatste geval moet je rekening houden dat de game 5GB aan opslagruimte nodig heeft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.