Vanochtend werd het overal duidelijk. Hoewel zowel Apple als Beats nog nergens op de geruchten zijn ingegaan, zou Apple van plan zijn om de maker van de hoofdtelefoons voor $3,2 miljard over te nemen.
Toen Apple de eerste iPod introduceerde was het invoeren van witte hoofdtelefoons dé marketingtruck van Apple. Ze waren duidelijk zichtbaar op posters en iedereen wist bij het zien van een witte hoofdtelefoon, dat de gebruiker een iPod in de zak had zitten.
Hoewel de kwaliteit van de Apple hoofdtelefoons aardig was, was deze nooit overdonderend. Ook ik heb diverse setjes die al snel de geest gaven. In April van 2012 kondigde Apple al aan een patent te nemen op het aan elkaar laseren van onderdelen van de hoofdtelefoons. Zo werd in ieder geval voorkomen dat de nieuwe generatie oordopjes nog uit elkaar kon vallen. Een dure techniek om te ontwikkelen, maar wel heel slim van ze.
Nu zou Apple interesse hebben om Beats over te nemen. Beats is eigenhandig in staat geweest om de over-ear hoofdtelefoon in het straatbeeld terug te brengen door haar designs. Niet alleen de hoofdtelefoons zelf zien er goed uit, maar ook het logo heeft een enorme herkenbaarheid weten op te bouwen. Dit mede door rapper Dr. Dre die de grote man achter het merk is.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Beats een mobiel uitstapje maakt. Ook HTC heeft een lange samenwerking met Beats gehad in de hoop de verkopen van de smartphones te vergroten. Een samenwerking die zeer wankel verliep en met veel lawaai weer tot een einde kwam. Nouja, er werden nog lang ‘Beats’ geluidsoptimalisaties aan de smartphones van HTC toegevoegd. Ook dat lijkt nu vrijwel afgelopen.
Apple zou met Beats de mobiele avonturen van het merk opnieuw kunnen vergroten, maar is dat wat Beats echt nodig heeft? Apple in ieder geval wel, want Apple heeft last van het Daddy on the dancefloor effect waardoor steeds minder jeugd voor een iOS toestel kiest. Beats zou haar jeugd zo weer terug naar Apple kunnen brengen.
Voor de audiofiel zal de samenwerking een stuk minder interessant zijn. Naast dat de kwaliteit van Apple’s eigen oordopjes te wensen overlaat, is de kwaliteit van de Beats hoofdtelefoons niet veel beter. Er zijn zelfs tijdschriften die blinde tests met nep-beats en echte hebben uitgevoerd waarbij de neppers in een aantal gevallen gewoon beter klinken. De overname van een bedrijf dat goed is in het ontwikkelen van de akoestiek van een hoofdtelefoon zou de cirkel dan ook compleet moeten maken om de audiofiel enthousiast te krijgen.
Toch is er meer dan alleen hoofdtelefoons dat het bedrijf Beats in leven houdt. Apple probeert al heel lang de markt van streaming audio te betreden. Waar iTunes het redelijk goed doet als platform voor downloads, is Apple echt nog aan het experimenteren in streaming audio en heeft het daarmee de markt nu al verloren aan partijen als Spotify. Beats heeft zelf een streaming dienst de markt in weten te duwen die wellicht heel goed aansluit op de doelstellingen van Apple om groot te worden in streaming.