Elektrische fietsen zijn een ware hausse. Ga het fietspad op en vooral op zondagen wordt je door menig grijze of kale bol ingehaald op een elektrische fiets. De grijze generatie heeft de elektrische fiets ontdekt en omarmd. Wel killing voor de categorie die zo graag ook voor woon-werk verkeer een alternatief wil zijn. De nieuwe Sparta ION e-speed heeft alles in huis om serieus genomen te worden.
Trapondersteuning klinkt fraai en iedereen kan er wat bij indenken, totdat je het ervaart. Opeens fiets je veel gemakkelijker lange afstanden. Een elektrische fiets is zo zwaar dat je niet voor je plezier met een lege accu fietst. In Nederland heeft de elektrische fiets nog een grijs imago. In landen met heuvels is de elektrische fiets minder verweven met het idee dat enkel bejaarden op zo’n ros rijdt. Dat de nieuwe elektrische fietsen niet saai hoeven te zijn zagen we onlangs al op de Bright dag waar heel wat hippe modellen van onbekende merken stonden te pronken. Als je voor twee tot drie duizend Euro een fiets koopt is een bekend merk wel een veiliger keuze. Service, onderdelen en garantie is dan vaak beter geregeld. Sparta is zo’n merk en heeft nu ook een heel stoere fiets; de Ion e-speed.
Sparta leverde de testfiets af met de opmerking dat de standaard wel aandacht nodig heeft. Vanwege wetgeving moet de standaard inklappen wanneer deze onbelast is. Dat blijft na een week elektrisch fietsen nog steeds oppassen. Vooral wanneer anderen de fiets even willen verplaatsen en niet de persoonlijke waarschuwing krijgen. De ION e-speed oogt erg stoer met zijn robuuste vormgeving en kleurstelling in matzwart met rode accenten. De accu zit in het frame weggewerkt en nauwelijks zichtbaar voor wie het niet weet. Het display en dikke naaf verraden de elektrische aandrijving voor de experts. Helaas ben je met deze fiets ook als elektrosmokkelaar herkenbaar door het loeigrote blauwe kenteken achter op de fiets. Tja dat was even een domper om zo herkenbaar als elektrofietser een week door het leven te gaan.
De schaamte van de blauwe kentekenplaat is snel voorbij wanneer je vol op de pedalen stapt en direct de POWER stand inschakelt. In no time zit je op de 40 km per uur. Ongelooflijk hoe snel je met deze fiets kan ‘fietsen’. Heuvel af haalden we 45 km per uur, maar echt harder lijkt niet mogelijk. De degelijke bouw van de fiets zorgt dat het supersnel rijden een veilig gevoel blijft geven. Je ben wel voor het overige verkeer telkens een verrassing met die grote snelheid. Misschien moeten elekrtofietsers maar verplicht een oranje muts gaan dragen? Wellicht is herinvoeren van het gele vaantje op het voorspatbord een optie.
Zonder trappen is 20 km/u mogelijk met het gashendeltje wat in het linkerhandvat verscholen zit. Op volle power is het plezier echter na ongeveer 20 kilometer wel gedaan. Je hebt dan nog 15% accuduur over, maar die slinkt snel wanneer je volgas doortrapt. Voor lange afstanden kies je een lagere ondersteuning; bijvoorbeeld stand 2 van 5. Het bereik is dan opeens vele malen groter en kan je makkelijk een dag er op uit trekken. De elektrische ondersteuning blijft dan aangenaam en je fietst met het gemak met anderen mee zonder dat je als elektrowatje herkend wordt.
Tja het elektrisch fietsen blijft nog kleven aan een grijs imago en daar gaat de e-speed weinig aan veranderen. Voor wie een scooter overweegt om naar het werk te nemen, is de Sparta Ion e-speed een absolute aanrader. Altijd snel onbezweet aankomen op bestemming zonder vieze gassen is natuurlijk hipper en beter dan een vieze brommer. Deze doelgroep zal geen probleem hebben met de blauwe kentekenplaat en het gewicht is relatief gering vergeleken met een scooter of snorfiets. De ION-e-speed zonder gashendel en zonder blauw kenteken zou een absolute hit kunnen worden voor de forens. Niet direct herkenbaar, erg stoer en met het elektro gemak.
Conclusie
De Sparta ION e-speed is een serieus alternatief voor wie nu snotfiets of scooter rijdt. De blauwe plaat is men gewend en in ruil krijgt men een moderne super snelle degelijke fiets. Voor wie zich nog schaamt elektrisch te fietsen is de blauwe plaat een domper.
De E-Speed heeft al een ‘Fiets Innovatie Award’ en een erkenning voor ‘Goed Industrieel Ontwerp’ ontvangen. De hogesnelheidsfiets is direct leverbaar vanaf 2599 Euro.
17 reacties
Het woord ‘fietsen’ is nauw verwant aan ‘fit’. Van fietsen wordt je ook inderdaad fit, mits je daadwerkelijk zelf door trapt en niet doortrapt doet alsof vanwege elektrische ondersteuning. In feit houden alle electrofietsers zichzelf voor de gek, ze gaan vanzelf hard, hoeven er (te) weinig voor te doen en vallen de echte fietsers, die echt willen doortrappen vaak alleen maar lastig. Intussen is 50 procent van de wereldbevolking al te dik, stijgen de verkopen van elektrische=nep-fietsen spectaculair en zoekt de overheid tevergeefs naar oplossingen voor al die extra die alle obesitas-patienten veroorzaken Ideeen ? Wat dacht je van een forse extra belasting op elektrofietsen, zodat het gebruik ervan zwaar wordt ontmoedigd. Nog een stapje verder dan ? Electrofietsen alleen nog toestaan op de rijbaan, tussen al het andere snelverkeer en verplicht een helm op……
Cor, Jij bent een gevaarlijk mannetje en je weet niet wat je zegt!!!!!
elektrisch ondersteund fietsen is geen NEPfietsen; het kost je minder moeite, je komt vaker gezond in beweging, de vervuilende auto blijft aan de kant, meer mensen genieten zo van de extra vrijheid en ja ondersteund fietsen gaat nu eenmaal makkelijker.
Veel mensen genieten weer!!
Helemaal eens Jan! De week dat de e-speed bij mij stond, heb ik voor diverse ritjes in naar de stad de e-speed fiets gepakt en NIET de auto. Zonder e-speed was ik dus vaker in de auto gestapt. De e-speed draagt zeker bij aan gezonder leven en minder vieze lucht. Het blijft echter nog een boel geld. Zou mooi zijn als elektrische fietsen een jaar zonder BTW verkocht zouden worden. Zo komt de duizend euro grens in zicht. Wellicht een magisch prijspunt voor echt succes.
Albert Zeeman: en hoeveel kilometer was die ‘rit naar de stad’ dan wel niet ?
Ik zie mensen in mijn omgeving op zo’n stroomverbruikend=milieuvervuilend fietsding in een straal van 10 kilometer van hun huis rondrijden, terwijl ze dat met het grootste gemak op een gewone fiets zouden kunnen doen. Nederland is zo plat als wat, maar heeft de grootste dichtheid electrisch fietsgereedschap, evenals electrische bladblazers, enz. Voor veel mensen is de electrische fiets niet meer dan een show-apparaat. Ze konden niet achter blijven bij de buren, die er ook al een hadden, evenals een platte beeldbuis. Stel je voor dat je achterop raakt (letterlijk en figuurlijk in dit geval). Beste Albert, heb je er wel eens over nagedacht hoeveel kolencentrales er bij moeten komen als iedereen voor de fun (toch geld zat al die gepensioneerden) electrisch gaat fietsen ? Om die reden en de redenen die ik al eerder heb genoemd hoop ik dat de overheid in gaat grijpen, net zo als ze bij de bromscooters gaan doen (wel eens goed gekeken wie er voornamelijk op bromscooters zitten ? Zijn dan overwegend slanke mensen of obesitas-gevallen ?)
Ja ook ik heb een e-speed gekocht, ik ben 186cm en weeg 85 kilo.
Ja ook ik zit nu op de fiets in plaats van in de auto.
Ja ook ik sport een paar keer in de week.
Ja ook ik kan niet bezweet aankomen op mijn werk.
Ja ook ik fiets nu 14 km heen en 14 km terug
Ja ook ik zou dat op een gewone fiets kunnen doen.
Ja ook ik vindt dat je rekening moet houden met andere weggebruikers.
begrijp je onbegrip veel jonge mensen zie je er ook op rijden dat vind ik ook kort door de bocht conditie maar er zijn ook mensen die last hebben van van knie en heupklachten die moeten dan maar in een stoel zitten ik geniet er van die puderen mensen lekker ontspannen ziet rijden met mooi weer komt meschien een tijd dat jij er ook blij mee bent de fysio roemt het enkelt maar voor bloedsomloop en beweging voor zulke mensen dus cor niet tegauw je mening geven
Beste Cor,
Ik zat verontwaardigd jou tekst te lezen.
Waar kom die affiniteit voor elektrische fietsen vandaan?
Ik vind het juist goed dat dit soort vervoersmiddelen er zijn.
En zeker voor de oudere of mensen met lichamelijke beperkingen..
Dit vind ik van jou kant discriminatie, obesitas-gevallen. ?.of die er wat aan kunnen doen.
Cor heeft wel een heel verwrongen wereldbeeld. De elektrische fiets zorgt er juist voor de er minder met de auto gereden wordt. Mensen hebben een grotere acceradius dan met een gewone fiets. Daarnaast is het verbruik verwaarloosbaar. Dan praat je over enkele dubbeltjes.
Cor moeten ze opsluiten en nooit meer loslaten die man heeft werkelijkwaar GEEN id waar hij over praat. best man ga je eens wat inlezen over een product voordat je het helemaal afkraakt/ of zelf geen geld hebt om er 1 te kopen..
groetjes
E-bikes zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nou kan je wel de wereld willen verbeteren (Cor) maar als e- bikes 20% van de gebruikers nu meer fietst ipv dan uit gemakzucht in de auto springt is er toch sprake van een zekere vooruitgang. Beetje positief blijven er zijn al verzuurde mensen genoeg!!!!
Cor…… die snapt tenminste waar het over gaat.
Ik heb er gelijk een gekocht. Super fiets
Ik vind dat Cor wel een vreemd idee heeft over fietsen met een elektische fiets. Ik ben 1.80 en met een gewicht van 75 kilo behoor ik niet tot de obesitas gevallen. Ik fiets de ene week met de elektrische fiets naar mijn werk, 30 kililometer per dag, en de andere week op mijn gewone fiets. Dat bevalt uitstekend is gezond en is totaal niet milieu vervuilend. Ik snap niet waarom Cor zich zo kritisch moet uitlaten. Je bent een echte azijnpissers!
COR, juist door jouw negativiteit over dit onderwerp heb ik nu een e-Bike gekocht 🙂 ??
grappig onze auto is stuk en ik ben gaan kijken naar alternatieven vanwege werk hebben we 2 autos nodig. maar met een e of speedbike misschein wel 1…
wel vindt ik dat veel mensen op een e of speedbike er niet zo heel goed mee overweg kunnen.
de snelheid vd fiets zijn veel mensen niet gewent. automobilisten maar ook de fietsers zelf niet.
en ook veel fietspaden zijn niet gebouwd en overzichtelijk genoeg.
vroeger fietste ik veel en ook hart ik koos weleens de weg ipv het feitspad je moet dan denken aan rond de 35 a 40 km pu zonder aandrijving. veel mensen om mee heen waren dat niet gewend.
dat herhaalt zich nu weer maar je moet sneller kunnen handellen. en de handel snelheilheid van ouderen gaat nu eenmaal achteruit.
daarmee vindt ik dat we weldegelijk een nieuw probleem hebben.
neemt niet weg dat het een prachtig product is.
ik hoorde van ouderen ja nu ben ik weer in beweging heb wel 30 km gefietst waarvan 95% op de accu ja mooi maar dat is natuurlijk niet echt bewegen. al is buitenlucht natuurlijk erg goed.
cor heeft natuurlijk weldegelijk een punt, maar overdrijft in mijn mening.
speedbikes hebben nu verplicht een helm en los van dat je dat wellicht niet wil is dit ook bij ebikes geen slecht idee. en of een test of je wel 25km pu aankan zou ik ook geen slecht idee vinden.
en iets bredere fietspaden..
ik pretenteer niet alle antwoorden te hebben overigens maar er zitten wel meerdere kanten aan dit verhaal.
mijn batterij is stuk kan ik di laten vervangen door een nieuwe
Vast wel. Contact opnemen met Sparta of met een goede ebike fietsenmaker. Dus kunnen vast wel een nieuwe batterij bestellen voor je.