De puzzelspelletjes van Saw zitten goed in elkaar, maar velen zullen die films iets te heftig vinden. Wil je griezelen zonder een overdaad aan gruweldaden, dan zet 13 Sins een prachtig psychologisch horrorspel neer.
Eliot Brindle (Mark Webber) is een geflopte salesman. Hij is gewoon niet hard genoeg om zijn targets te halen. Daarnaast heeft hij de nodige mensen om voor te zorgen. Financieel zit hij dan ook compleet aan de grond. Tot hij een vaag telefoontje krijgt…
De stem aan de andere kant blijkt Eliot heel goed te kennen. Hij weet zoveel dat hij zelfs weet dat er een vlieg in zijn auto rondvliegt Of Eliot deze dood zou willen slaan voor $1.000. Eliot weet de opdracht te voltooien en daarmee is zijn eerste zonde gepleegd. Kort daarna volgt een tweede gesprek met de tweede opdracht. Eet de vlieg op voor ruim $6.000. Vies? Ach, dat is geld nou eenmaal… Eliot ziet het spel als een uitweg uit de armoede, maar is hij in staat om ook de laatste opdracht te doen? En wat heeft dit spel met zijn familiegeschiedenis te maken?
Het uitvoeren van bizarre opdrachten is een klassieke basis voor een krachtige horrorfilm, net als vele ‘ongelukken’ die tijdens het spel plaatsvinden. Helemaal interessant wordt het wanneer je wat meer over de geheime organisatie achter het spel te weten komt. Informatie waardoor je aan het einde van de film best nog een vervolg zou willen. Oeps… ja er is inderdaad spraken van een open eind, maar dat zal je vast niet verrassen.
Het acteerwerk van Mark Webber zit goed in elkaar, maar echt verrassend is het werk van Devon Graye die broertje Michael Brindle mag spelen. Deze geestelijk gehandicapte broer weet het voorhaal van een enorm goede twist te voorzien.
Qua extra’s heeft 13 Sins helaas niets te bieden. Toch is het interessant om deze film op Blu-Ray in plaats van DVD te halen. Een groot deel van de film is in het donker geschoten en dan zij de vele kleine details in het beeld erg goed voor het opbouwen van de spanning.
Conclusie
13 Sins is ‘weer’ een film waarin mensen vreselijke opdrachten moeten doen. Dit keer niet om te overleven, maar om de hebzucht te beantwoorden. Hoe ver ben je bereid te gaan? Een vraag waar de scriptschrijvers op indrukwekkende wijze antwoord op geven.