Foto van Kevin Krechting
Kevin Krechting

Review, Middle Earth: Shadow of Mordor (PS4)

Kevin Krechting beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Nemisis Systeem
  • Sfeer
  • Geluid in je controller

THE BAD

  • klimmen
  • eindbazen

We hoeven niet langer te wachten. Rangers verzamel u en ga de strijd aan met de talloze Uruks en de directe dienaren van Sauron!

De game komt op een mooi moment. Net nadat het stof van Destiny en Fifa een beetje is gaan liggen en voor de kerstdrukte. Een prima moment dus voor de LOTR fans om zich te verzamelen en Middle-Earth: Shadow of Mordor aan te schaffen.

Het verhaal

Jij bent Talion, een kapitein die de wacht houd op De Zwarte Brug, een verbinding tussen Gondor en Mordor. Op een avond valt de brug door een aanval van de troepen van Sauron en daarbij ben jij getuige van de dood van je vrouw en zoon waarna jijzelf het loodje legt. Alleen niet voor lang. Terwijl de Hand van Sauron bezig is met een bloedritueel krijg je bezoek van een Wraith.

Jij wordt zelfs verbonden met de Wraith, een geest die geen rust kan vinden in de dood. Je leert al snel dat dit geen normale Wraith is. Het is namelijk Celebrimbor, de elf die dé ringen heeft gemaakt. Celebrimbor is hetzelfde lot ondergaan en daardoor zijn de twee gelinkt met elkaar. Beiden willen ze wraak nemen voor het doden van hun gezin, en waar kun je dit beter doen dan in Mordor?

Het verhaal speelt zich af tussen de boeken van de Hobbit en The Fellowship of The Ring. Mordor is dan nog niet helemaal een modderput die geheel in het teken staat van oorlogsindustrie en Uruks. Gaandeweg kom je steeds meer te weten over het verhaal van Celebrimbor, best interessant.

Je missie is om De Zwarte Hand van Sauron zelf te doden. Deze topman is verantwoordelijk voor jullie dood. Om dat te doen moet je onderaan beginnen. Bij de lokale kapiteins en de warchiefs. Trek de aandacht en de grote vissen komen vanzelf. Afijn, meer zeg ik niet anders verklap ik te veel.

Gameplay

Je begint met het leren van de basis, counteren en klappen uitdelen. Het speelt zoals Batman, je krijgt een teken wanneer een vijand op het punt staat je aan te vallen en met een knop kun je dit counteren. Hoe hoger de combometer hoe harder je klappen aankomen. Op een gegeven moment kun je bij 8 en later 5 combo’s een special uitvoeren, dit kan zijn een executie uitvoeren, een fire-arrow schieten of iemand snel hersenspoelen zodat hij voor jou gaat vechten. De combat ziet er goed uit, mooie counters en executies, het nodige bloed en wat ook mooi is, de Last Chance. Dit is een moment waarop een vijand je kan doden, je hebt dan een laatste kans om dit te voorkomen door op de juiste knoppen te drukken en binnen een cirkel te blijven met je cursor.

maxresdefault

Wanneer je uit te tutorial bent dan beland je meteen in de open wereld. Dit kan in het begin een beetje overwelmend overkomen maar went al snel. Door de eerste paar beginmissies krijg je goed onder de knie wat de mogelijkheden van de game zijn.

Maar open combat is niet altijd de beste keus. Helemaal als je middenin een kamp bent vol Uruks. Stealth is dan je beste optie. Dit speelt echt zoals Assasin’s Creed. Sluipen over de daken heen, stealth kills maken en lekker tactisch te werk gaan.

476223800_640

Wanneer je je boog tevoorschijn tovert dan krijg je een Max Pain effect. De tijd gaat langzamer zolang je balkje niet leeg is. De tijd dat je in slow motion kan vuren kun je uiteraard upgraden! Je kunt in deze modus makkelijk 5 á 8 Uruks een mooi pijl in het hoofd bezorgen.

Het begindoel van de game is om kapiteins en Warchiefs om te brengen. Er zijn in totaal 20 kapiteins en 5 Warchiefs per gebied. En er zijn twee gebieden trouwens, een somber Mordor en een gedeelte vol gras en zonneschijn.

Je krijgt als eerste de keus om een kapitein te doden, maar om dat makkelijk te doen moet je eerst wat info zien te winnen. Dit kun je doen door een andere kapitein te ondervragen of zogeheten wormen, die zijn te zien op de kaart in het groen. Deze kunnen je uitgebreide info geven over de zwaktes en sterktes van de kapitein. Zo kan de kapitein bang zijn voor vuur, in één klap te doden met een pijl door het hoofd enz. Enkele sterktes kunnen zijn dat hij geen schade op kan lopen door stealth aanvallen of pijlen, dat hij berserk gaat als hij aangevallen wordt, dat hij snel leven terugkrijgt enz. Er zijn wel tientallen zwaktes en sterktes die elke kapitein anders maken en je ook op een andere manier te werk moet gaan.

shadow_of_mordor_black_captain

Een andere beginmissie is Ratbag, een knullige Uruk, die je moet helpen om de top te bereiken. In ruil daarvoor zorgt hij voor een kans op het doden van de hogergeplaatste Uruks en andere dienaren van Sauron. De missies met Ratbag zorgen voor flink wat hilariteit zal ik maar zeggen!

Wanneer je even geen zin hebt in de main story line dan is er genoeg andere dingen te doen.

Zo kun je voorwerpen opgraven die verhalen met zich meedragen, je kunt deze beluisteren om meer achtergrondinformatie te krijgen van de karakters in de game en zorgen voor flink wat lore.

Je kunt ook legendes van je wapens voltooien. Dit zijn missies die je moet volbrengen om legendarische wapens te krijgen. 10 missies per wapen verdeeld over de twee regio’s. Bij 5 volbrachte missies krijg je al een inscriptie op je wapen te zien.

Wat je ook nog kunt doen is onderdelen van een puzzel verzamelen. En als dat te saai is voor je dan kun je ook nog de Outcast missies doen. Dit zijn missies waarbij je slaven moet redden uit kampen, je krijgt daar flink wat Mirian voor. Mirian is trouwens een valuta waar je upgrades voor kan kopen. Maar later daarover meer.

Wat me wel een klein beetje tegenvalt is het klimmen, rond stenen keien en kranen zijn niet te beklimmen. Dit is wel een beetje jammer, ook heb je af en toe dat hij niet tegen de muur op wil klauteren en dat je het twee keer moet proberen voordat Talion de muur vastpakt. Het is geen groot punt maar wel iets dat je zult merken. Kranen en weinig voorkomende objecten moet je gewoon vermijden en dit went wel snel.

rrgkkjkzsrbfxe0wtsm9

Nemisis systeem

Wat een mooi systeem, zeer persoonlijk,erg goed bedacht en het zit prachtig in elkaar. En het heeft alles te maken met de 20 kapiteins en de 5 warchiefs. In het begin zijn alle kapiteins en Warchiefs zwart. Door willekeurige Uruks te ondervragen weet je wie die leiders zijn maar niet hun sterktes en zwaktes. Daarvoor moet je dus zijn bij wormen en andere leiders.

Iedere leider heeft zijn eigen powerlevel tot maximaal 20. Hoe hoger dit level hoe sterker hij is. De leiders van het leger laten altijd een Rune vallen. Daar straks meer over. Hoe hoger het level van de kapitein of Warchief hoe hoger ook het level van de rune. Je krijgt extra levels erbij wanneer je ze dood met hun zwakte.

Maar de kapiteins en Warchiefs blijven niet stil zitten, de hele Urukmaatschappij is gebaseerd op kracht en angst. Zo zullen kapiteins dus met elkaar vechten om hogerop te komen. Om meer power te krijgen vinden er ook events plaats op de map waar je bij kan zijn, of om er een stokje voor te steken of om toe te zien dat hij slaagt. Wanneer je dood gaat of de tijd laat versnellen zullen de uitkomsten gegenereerd worden. Enkele events kunnen zijn: Een feest geven, jagen, een hindernis opzetten voor een andere kapitein, en nieuwe Uruks recruiten voor zijn persoonlijke leger.

0

Er gebeurd dus ook genoeg zonder dat jij daar een aandeel in hoeft te hebben. Als je verder in de game bent dan kun je dus ook bezit nemen van deze leiders en zo het leger van binnenuit bevechten. Dat is wel erg vet gedaan.

Wanneer je trouwens wordt gedood of gevlucht bent van een baas dan krijg je dat zeker te horen de volgende keer dat je hem tegenkomt. Wanneer je gedood wordt dan stijgt deze kapitein ook nog eens in power. Wordt je gedood door een doorsnee Uruk dan wordt deze meteen gepromoveerd tot kapitein en wordt hij jouw Nemisis. Dat is wel erg vet gedaan. Zo zullen vele encounters erg persoonlijk zijn en herken jij en de Uruk elkaar zeker!

sddefault

Upgrades en Runes

Laten we beginnen met de upgrades. Je kunt exp. Verzamelen en dan krijg je een punt voor je skill tree. Er zijn twee soorten rijen, de ranger rij voor je combat en de Wraith rij voor het beheersen van vijanden en andere trucjes die Celebrimbor heeft. Je kunt meer abilities unlocken door power te verzamelen. Dit kun je doen door events van de kapiteins te doen en ze te doden. Door de upgrades kun je bijvoorbeeld met daggers gaan gooien, kun je van boven een stealhkill maken, kun je iemand aan de grond pinnen met je boog enz. Hieronder de skill tree.shadow-of-mordor-abilities-list

Dan heb je nog een soort andere upgrade genaamd Mirian. Deze verdien je door de bonusopdrachten te volbrengen van missies en legendemissies. Ook kun je Mirian vinden wanneer je de puzzelstukjes of voorwerpen vind. Maar wil je echt binnenlopen dan moet je Outcast missies doen.

Met Mirian kun je langer is slow motion blijven met je boog, meer pijlen dragen, meer health hebben, en meer runesslots op de wapens krijgen. Mijn advies is om eerst te focussen op je health en de slow motion.

Dan de runes. Dit zijn speciale stenen die je in je wapens kunt doen. Je krijgt deze van het verslaan van kapiteins en Warschiefs. Deze runes geven je voordelen zoals 40% kans op health erbij bij een headshot, slow motion terugwinnen bij een executie, meer schade doen wanneer je combo zit tussen de 30 en 45 hits enz. Er zijn ook epic runes, dit zijn de meest krachtige runes. Om de kans daarop te vergroten moet je een doodsdreigement uitvoeren op een kapitein. Deze zal daardoor flink in power toenemen en zich omringen met een klein leger aan Uruks. Een doodsdreigement kun je unlocken in je skilltree.runnes

Wildlife

Ik heb ondervonden dat de dieren in Shadow of Mordor dodelijker kunnen zijn dan een tiental Uruks. Zo heb je de Catagors, een soort leeuwen op anabolen, die vaak in een kooi zitten of in packs de map rond speuren naar sappige maaltijden. Ze zijn op de grond vrij lastig te doden als je geen slow motion hebt. Je kunt op een gegeven moment ze wel besturen. Als je van boven op een Catagor springt dan kun je met de juiste knoppencombinatie het beest jouw wil opleggen. Wanneer je er niet meer op wilt rijden blijft hij bij je horen en zal in jouw opdracht enkele Ururks het leven zuur maken. Je kunt ze trouwens ook een soort van oproepen door in de kampen van de Uruks een stuk vlees te beschieten die de Catagors naar het kamp lokt. Het hele kamp is dan in rep en roep en dit kan voor jou een goede kans zijn om het kamp ongemerkt binnen te komen.

Talion_riding_Caragor

Over afleidingen en dieren gesproken. Er hangen ook diverse killerbee nesten in de kampen die de uruks ook flink wat paniek kunnen bezorgen.

En dan last but not least, de graug. Een soort troll van tientallen meters hoog die flink wat schade kan veroorzaken. Je kunt dit beest uiteraard ook temmen door een paar headshots en er dan op te springen. Er zijn diverse soorten Graugs, de ene moeilijker dan de andere.

MiddleearthShadowofMordor_GraugAttack_Screenshot(1)

Graphics

Dit ziet er erg goed uit. Elke detail is netjes aan het licht gebracht. De haren bewegen erg goed en de mantel van Talion ook. De executies zijn bruut gemaakt en daar komt dan ook nog eens goed camerawerk bij kijken. De omgeving ziet er ook geweldig uit. Redelijk divers met ruïnes, kampen vol uruks, platteland, lege rivieren en genoeg wildlife. Het gras beweegt mooi mee met de wind, het water reageert goed op contact en de regen ziet er fantastisch uit. Kortom deze game is strelend voor je ogen.

Geluid

Zwaardgekletter, doemende muziek het zit er allemaal in. De casting van de stemmen is ook echt uitstekend gedaan. Dat kan ook niet anders als je stemacteurs zoals Troy Baker voor je hebt werken. De geluidsomgevingen zijn echt heel erg vet, je hoort ze namelijk veelal in je controller. Shadow of Mordor maakt daar echt goed gebruik van. Dit is een leuke dimensie en maakt het geluid een stuk speelser.

Conclusie

Deze game zit echt goed in elkaar, open  combat of stealth, alles voelt lekker aan. De gevechten zijn lekker bruut en duister. De gameplay is snel en geeft veel voldoening. Jammer dat het klimmen hier en daar nog wel wat problemen geeft.

Het Nemisis systeem is erg persoonlijk en innovatief gemaakt. Zeker een grote toevoeging aan de game. De baasgevechten zijn daarentegen niet echt spannend of anders, dit is wel jammer.

Qua geluid is het erg leuk en speels dat je controller speaker vol op wordt gebruikt in de game. Een mooie 8.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.