Vorig jaar wist Rockstar ons voor de feestdagen te verblijden met het langverwachtte GTA V. Hoewel de nieuwste consoles op het punt stonden om in Nederland uitgebracht te worden, hield Rockstar de poot af. Er werd nog gewerkt aan een next-gen versie van de game. Afgelopen week mocht ik los gaan op deze ‘nieuwe’ GTA V.
In deze review ga ik niet al te diep in op het verhaal van GTA V. Ik ga er vanuit dat je daar al het een en ander over weet. Zo niet, check dan de originele GTA V review. Vandaag ga ik vooral in op de vernieuwing die GTA V op de nieuwe consoles brengt en dan vooral op de Playstation 4.
Waarom de Playstation 4? Omdat deze iets heeft dat de Xbox One niet heeft; een speaker in de controller. Rockstar zet deze vooral in bij het voeren van telefoongesprekken met de verschillende personages. Als je dan al in een Dolby Surround huiskamertje zit te spelen, voegen de gesprekken via deze speaker enorm veel toe aan de hele GTA V beleving. Daarnaast is de speaker uitermate geschikt voor het weergeven van stemmen waardoor de gesprekken goed te verstaan zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=ukcCrX5lW1g
Dit is natuurlijk niet het belangrijkste in de beleving. Het detailniveau is namelijk ook aangepakt. De hele game is nu Full HD en de textures lijken in veel gevallen ook van een flinke update te zijn voorzien. Hierdoor hebben veel materialen (denk aan beton) een veel realistischer uiterlijk. Toch blijft de engine veel ‘harde’ overgangen tussen kleuren en texturen tonen. Hierdoor is de game wel mooier, maar niet realistischer geworden. Mogelijk is dit een keuze om de snelheid erin te houden en dan is dat wat mij betreft prima. Kan de Playstation 4 geen betere graphics neerzetten? Het is simpelweg nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Ontwikkelaars moeten de hardware nog echt leren kennen. De kans is klein dat GTA V nu al het onderste uit de pan haalt, maar dat zal Rockstar vast bewijzen bij het verschijnen van een zesde GTA.
Wat mij ook enorm opviel, is de belichting en de schaduwen. Deze zijn veel gedetailleerder. Ook de reflecties en vervormingen van water zijn enorm goed weergegeven op de next-gen consoles.
Het nieuwe detailniveau komt vooral goed in beeld wanneer je GTA V in de nieuwe First Person modus gaat spelen. Dé modus waar Michael nog over grapt naar Lester. Het is mooi om de interieurs van de auto’s te zien (zelfs de tellertjes werken), maar het rijden is een flink stuk moeilijker in first person modus. Ook het schieten is dusdanig anders dat dit voor mij lekkerder blijft werken in third person modus. De wapens er enorm goed uit van dichtbij en bij bepaalde scenes is de beleving veel realistischer. Of de First Person view een waardevolle toevoeging is, is een persoonlijke voorkeur en daarmee niet aan mij om te beantwoorden.
Wat positief opvalt is dat de wereld van GTA V veel en veel levendiger is geworden. Je ziet auto’s al van veel verder aankomen en er lopen veel meer mensen in de stad. Die stadsbewoners hebben ook veel meer een eigen leven. Soms is het gewoon leuk om even een paar minuten tussen de andere bewoners rond te lopen om te zien hoe die de stad beleven.
Hoewel de verhaallijn van GTA V niet of nauwelijks is aangepakt, is GTA V wel degelijk van een berg nieuwe content voorzien. Er zijn veel nieuwe moordmysteries om op te lossen, nieuwe auto’s, nieuwe voertuigen en ook het aanbod van radiostations is verder uitgebreid.
GTA Online liet ik bij de vorige review vrijwel buiten beschouwing omdat het gewoon niet lekker werkte. In GTA V lijken de problemen met de servers allemaal opgelost. Er is voldoende capaciteit om online te spelen en zo de speelbaarheid van GTA verder uit te bereiden.
Conclusie
Vorig jaar wist GTA V al te imponeren. Het was dan ook maar de vraag in hoeverre GTA V op de next-gen de moeite waard zou zijn. Hoewel er geen grote verhaallijnen zijn toegevoegd, is de upgrade voor de GTA fan zeker de moeite waard. Er is voldoende te beleven in het nieuwe Los Santos.