Foto van Zeeman Albert
Zeeman Albert

Test: CoolWheel (electrische eenwieler)

Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • degelijk
  • uniek
  • leuk
  • sportief
  • betaalbaar

THE BAD

  • eigen lader
  • leercurve

Vijf jaar geleden stond ik op de Ceatec beurs in Tokyo in een lange rij om het beurswonder van Murata te bewonderen; een robot op een éénwieler. Ik had niet gedacht dat ik vijf jaar later, net als dat robotje, door de wijk zou zoeven. De technologie van Segway was baanbrekend, maar Coolwheel maakt die technologie en magie van voortbewegen beschikbaar voor iedereen die zich een PlayStation of Xbox kan veroorloven. Met een CoolWheel ga je echter de frisse buitenlucht in en gebruik je ongemerkt heel wat buik- en rugspieren.

CoolWheel is een éénwieler met een dikke accu, sensoren, elektromotor en heel wat slimme elektronica. Deze elektronica zorgt dat het wiel in de lengterichting zichzelf balanceert. De berijder moet zijwaarts het CoolWheel in evenwicht houden. Door iets naar voren te leunen versnelt het CoolWheel, zonder dat je voorover valt. Afremmen is simpel door iets naar achter te leunen. Versnellen en afremmen doe je eigenlijk door de enkels wat te knikken. De balans en versnelling regel je dus vanuit je onderlichaam. Wie een minuut op één been kan staan, kan CoolWheelen leren.

CoolWheel-trainingwielenLeren
Een kleine week geleden werd de test unit van CoolWheel afgeleverd, compleet met steunwieltjes voor de eerste kilometers. De handleiding is summier en de steunwieltjes zijn gelukkig maar op één manier te monteren. Een kind kan dit eventueel zelf doen. Die wieltjes zijn nodig om eerst te wennen aan het opstappen en staan op de CoolWheel. Het is wel zo prettig om dit samen met iemand te oefenen. Na een uurtje ben je in staat om zonder hulp op te stappen en weg te zoeven. De meegeleverde riem geeft wat psychologische houvast, maar dient meer om gecontroleerd af te kunnen stappen. Het is namelijk in het begin lastig om het apparaat niet op de grond te laten kletteren. Op diverse filmpjes van de makers wordt het wiel op de grond en tegen de muur gesmeten om de degelijk te demonstreren. Het apparaat kan dus tegen een stootje, maar krasjes blijven zonde van de CoolWheel.

CoolWheel-details-4Leercurve
Vanaf dag twee of drie kunnen we zonder steunwieltjes overal rijden. Kinderen lukt dit overigens vaak sneller. Het is wel zo verstandig om met een fietshelm op te oefenen. Helemaal safe is het om dezelfde bescherming te dragen als skaters gebruiken. Wanneer je echter niet de grenzen opzoekt, is een helm voldoende. Na vier dagen rijden de kinderen al door de wijk en is de vraag om met de CoolWheel naar school te mogen. De naam van het product kan niet beter. Overal wordt je aangesproken en iedereen vindt het een ‘cool’ apparaat. Zelfs de bejaarden met rollators uit de wijk staan met bewondering naar de zwevende kinderen en gadgetman te kijken.

CoolWheel-laderLaden
Om de CoolWheel op te laden wordt een lader meegeleverd. Helaas heeft de CoolWheel een eigen oplaadplug. Even opladen bij de elektrische fietsen stalling is dus (nog) niet mogelijk. Het wiel laadt in een dik uur op. Er zijn verschillende modellen CoolWheel. Met het stijgen van het typenummer neemt de accucapaciteit, en dus reikwijdte toe. Er is ook een versie met twee wielen voor meer stabiliteit. Uit de diverse kleuren combinaties is de witte de meest veilige keuze. Het zou leuk zijn als de CoolWheel ook een wit en rood ledje zou hebben om ’s avonds mee te rijden. Overigens heeft het wiel niet echt een voor- of achterkant. Het gaat net zo hard voor- als achteruit. Angst dat de CoolWheel met je er vandoor gaat is onterecht. Na een paar uurtjes voel je je veilig op het apparaat en vertrouw je de software. Bij een volle lading brandt bij het opstarten een groen lampje. Na een tijdje wordt dit lampje blauw om aan te geven dat je met 60% accu nog voldoende hebt om terug te rijden. Zodra de accu bijna leeg is gaat een rood lampje branden en merk je dat de CoolWheel aan kracht verliest. Vanaf dat moment is het beter af te stappen en niet verder te rijden. De CoolWheel is weliswaar kleiner dan een gewone fiets en weegt bijna net zoveel als een racefiets. Met bijna 10 kilo ga je geen kilometers lopen. Goed opletten dus, maar met de V3 hebben we geen één keer het rode lampje zien branden.

Conclusie
CoolWheel is een echt cool product. Het hele gezin heeft er plezier aan. Het is wel raadzaam een fietshelm te dragen. Je weet maar nooit. Maar net als met normaal fietsen, wil je snel geen helm meer dragen. Voor de prijs van een game console met twee moderne games heb je een CoolWheel. Je bent buiten en kan om beurten veel plezier beleven. Een serieuze aanrader voor de Sint of Kerstman die het coolste cadeau van 2014 wil geven.

CoolWheel is sinds kort in Nederland online te koop en binnenkort ook bij geselecteerde winkels. Er is al een CoolWheel vanaf 479 Euro.

2 reacties

  1. Beste,
    Een CoolWheel is tof voor kinderen, maar wanneer volwassenen echter gaan rijden met een elektrische eenwieler, raad ik toch aan om een zwaardere motor te kiezen. Vanaf 650 Watt zit je eigenlijk veilig. Denk hierbij aan merken zoals IPS, Gotway, Ninebot one. Dit zijn gevestigde waarden. Het gevaar bestaat erin als je voor lichtere motoren gaat en goedkopere elektrische eenwielers koopt dat je dan een monowiel hebt met goedkopere software, gyroscopen, dunner band,… Hiermee heb je al snel een ongeval of lekke band, of de Case die niet zo sterk is en kraakt of splits bij de eerste val.
    Hopelijk helpt deze toevoeging.
    Ik heb al meer dan 500 km met een monowiel erop zitten en heb al met meer dan 10 verschillende modellen gereden. CoolWheel vindt ik eerder goedkoop en niet zo stabiel voor iemand die meer dan 50 kg weegt.
    Vriendelijke groet,
    Tom

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.