Afgelopen week knalde Nintendo de langverwachte Super Smash Bros voor de Wii U in de schappen. Misschien wel de meest gewilde Nintendo game van dit najaar. Hier op de redactie pakten we de controller op en zochten we uit hoe we Pikachu zo hard mogelijk de ring uit konden slaan ;-).
Nintendo is nooit het platform voor over de top bloederige fighters geweest. In plaats daarvan kwam Nintendo in 1999 ineens met Super Smash Bros. op de Nintendo 64 en dat werd een hit. Nintendo wist meteen al een miljoen exemplaren over de toonbank te laten stromen. In 2001 volgde Super Smash Bros. Melee op de GameCube en in 2008 kwam Super Smash Bros. Brawl uit op de Wii. Met Super Smash Bros. Keert Nintendo terug naar de oude naam en lanceert Nintendo de game tegelijk op zowel de Wii U als de 3DS. Inderdaad, Super Smash Bros. Gaat eindelijk ook naar de handheld en meteen in 3D. Mar vandaag zitten we hier met de versie van de Wii U.
Zoals bij eerdere delen is het ook nu weer de missie van regisseur Masahiro Sakurai om een game neer te zetten die de perfecte balans tussen een fighter en een partygame moet leveren. Een balans die enorm belangrijk is omdat Super Smash Bros. nou eenmaal leuker is om met vrienden te spelen en die willen natuurlijk altijd een eerlijke kans krijgen.
Toch is Nintendo ook de hardcore speler niet vergeten. De serie beleefde immers haar hoogtepunt op de GameCube. Om dit te vieren heeft Nintendo een speciale uitvoering van Super Smash Bros. gelanceerd met daarin een klassieke GameCube controller en een converter om deze op de Wii U aan te sluiten.
Maar terug naar de game, want die lijkt completer dan ooit. Nintendo wist maarliefst 50 karakters in de nieuwe Super Smash Bros. te stoppen en die komen lang niet allemaal uit de stal van Nintendo zelf. Natuurlijk zijn er helden als Star Fox, Pikachu en de Pikmin die Mario en Link mogen vergezellen, maar ook Sonic, Pac Man en Schulk zijn in het spel gestopt. Je begrijpt met zo’n enorme lijst dat we ze niet allemaal op gaan noemen.
De karakters in Super Smash Bros. hoeven niet allemaal met hun blote handen te vechten. Allemaal hebben ze hun eigen attributen die ze in de arena’s mogen gebruiken. Deze attributen veranderen de statistieken van de karakters en de moves die ze kunnen maken.
De Arena’s zelf zijn ook weer prachtig zoals we van Nintendo gewend zijn. Ze hebben in veel gevallen herkenbare thema’s uit Nintendo’s topgames voor de Wii U. Zo kun je knokken in de wollige wereld van Yoshi’s Wooly World, maar ook in de racewereld van F-Zero.
Dat Super Smash Bros. meer dan alleen knokken is zien we in onderdelen als ‘Speciale opdrachten’. Hier geeft de Master Hand je opdrachten en mag je muntjes op jezelf inzetten afhankelijk van hoe goed je zelf denkt te zijn. Lukt het niet om de opdracht uit te voeren… ach, dan probeer je weer iets makkelijkers ;-). De Crazy Hand gaat nog veel verder. Hier moet je aan één stuk door opdrachten uitvoeren. Dit zijn de onderdelen waar ik zelf het drukst mee ben geweest tijdens het testen van Super Smash Bros.
Ook nieuw in de game is de Smash Tour als aanvulling op de Slassic en All-Star modes. In deze modus speel je op een spelbord waar je trofeeën en andere moet verzamelen. Afhankelijk van hoe het spel verloopt, vecht je tegen of met de andere karakters. Echt heel spannend is deze toevoeging niet, dus beschouw het vooral als een bonus.
Super Smash Bros. is een amiibo game. Heb je amiibo in huis, kun je die karakters in Super Smash Bros. importeren. Een hele vette feature, die we helaas niet hebben kunnen testen. Hier kom ik later zeker nog op terug.
Conclusie
We weten het allemaal, voor de nieuwste Call of Duty koop je de Wii U echt niet meer. Nee, het zijn Nintendo’s eigen games waar je een Wii U voor koopt en Super Smash Bros. Is wederom zo’n evergreen die je gewoon in huis moet halen. De komende dagen zullen we er hier in ieder geval nog aardig wat uurtjes aan stukslaan.
Check Super Smash Bros bij Bol.com.