Ook Ford hield een interessante presentatie op de CES. Het belangrijkste hierin is Ford Smart Mobility. Een plan met 25 experimenten wereldwijd die het nieuwe autorijden moeten inluiden.
Fors onderstreept dat het bij al deze experimenten vooral om het leren gaat en niet zozeer om een succesvolle uitkomst. Dit moet de basis van de innovaties bij Ford worden.
Ford begint bij zichzelf met een car sharing programma voor elektrische auto’s. Daarbij bouwt Ford zelf een infrastructuur voor autoladers rond de fabrieken in Deadborn. In Londen gaat Ford een app lanceren om automobilisten te helpen om een vrije parkeerplaats te vinden. Daarnaast kan de app in Londen bijdragen aan lagere verzekeringspremies wanneer je jouw rijgedrag laat bijhouden door de verzekeraar.
In Africa werkt Ford aan een vloot met auto’s die artsen naar patiënten te brengen waarbij Ford vooral probeert om onbekende gebieden in kaart te brengen. Goede kaarten zijn onderdeel van een goede digitale infrastructuur.
Ford geeft ook aan dat het niet in de race is voor het bouwen van de eerste auto’s die autonoom kunnen rijden. Ford verwacht dat het nog vijf jaar zal duren voor die techniek echt veilig en bruikbaar is. Hoe dan ook, het heeft geen focus bij Ford.
De reden dat Ford over de hele wereld dit soort projecten start is omdat het gebruik van auto’s over de hele wereld ander is. Zelf de manier waarop files ontstaan.
Hoewel dit allemaal leuk en aardig is, ontbreekt het op de CES dus aan echte innovaties bij Ford terwijl Ford afgelopen jaar juist een goede indruk wist achter te laten.