We gaan op reis en nemen mee…. een hele berg gadgets want die passen met gemak in de nieuwe Thule Touring serie. Wij trokken naar Zeeland en verder om te testen hoe earodynamisch, ruim en sterk deze dakkoffer nou echt is.
Unboxing
De Thule Touring M arriveerde in de grootste doos die we tot nu toe hebben uitgepakt. Zo’n doos uitpakken doe je natuurlijk maar één keer en in één shot. Als de camerahoogte dan net niet helemaal lekker is ingesteld en de hele familie interesse toont is de meest rommelige unboxing ooit het gevolg ;-).
De Thule Touring M wordt geleverd met een montagehandleiding, veiligheidsvoorschriften, twee comfort sleutels, vier Fast Click montagebeugels en drie spanbanden. Met andere woorden, hij komt mooi compleet aan.
Design
Bij het design van dakkoffers streeft Thule altijd naar een balans tussen sportiviteit en aerodynamica. Binnen de touring serie is het bovendien mogelijk om tussen drie afwerkingen te kiezen. Een gladde, zwarte afwerking en een aeroskin afwerking in titanium grijs of antraciet zwart. Wij gingen voor de laatste optie en verderop lees je precies waarom.
Dualside Opening en centrale vergrendeling
Wat de meest recente series van Thule bijzonder maakt is de dualside opening. Net als de Dynamic 800 die we in 2012 hebben getest, gaat deze dakkoffer aan beide kanten open. Overigens niet gelijktijdig, dus je moet kiezen. Dat Thule deze aanpak voortzet in haar series is een enorm slimme zet. Hoewel je wel weet hoe joud auto thuis komt te staan, weet je minder over de mogelijkheden op het adres van aankomst. Met het dualside opening systeem sta je dus nooit aan de verkeerde kant van de auto. Het Thule DualForce scharnier zorgt voor veerbekrachtiging om het deksel soepel te openen en te sluiten.
Onderdeel van het dualsite opening systeem is ook de centrale vergrendeling van de Thule Touring M. Deze vergrendelt de koffer aan beide kanten op drie punten. Hierdoor is openbreken vrijwel onmogelijk. Daarnaast krijgen de scharnieren zo extra ondersteuning om bij hoge snelheden de Thule Touring M dicht te houden. Een combinatie van zekerheden.
Het afsluiten van de koffer doe je met de Thule Comfort-sleutel. Dit is een sleutel op het formaat van klassieke autosleutels die hierdoor prettig te hanteren is. Bovendien heeft Thule setjes sloten in de handel waarmee de dakdragers met dezelfde sleutel te openen zijn als de dakkoffer en dat scheelt weer een sleuteltje aan de bos. De sleutel komt alleen uit het slot wanneer alle sluitingen goed op elkaar zitten. Dit als extra beveiliging. Slim!
Aeroskin
Zoals gezegd hebben we dit keer voor een Aeroskin uitvoering van de dakkoffer gekozen. Deze keuze heeft een aantal voordelen ten opzichte van een glad afgewerke dakkoffer.
Het belangrijkste is de earodynamica van het bolletjespatroon op de koffer. Deze werkt net als de putjes van een golfballetje. Door de putjes zal een golfballetje miniturbulenties creëren. De reden dat golfballen putjes gebruiken in plaats van de bolletjes van Thule is omdat golfballetjes met een golfclub geslagen worden en de dakkoffer als het goed is niet. Daarnaast ziet het er net even iets beter uit zo.
De kleine, turbulente luchtwervelingen zijn enorm belangrijk voor de winden die de dakkoffer te verwerken krijgt. Ze zorgen er namelijk voor dat winden minder grip krijgen. Hierdoor ontstaat minder lawaai en gaat het benzineverbruik omlaag. Bij een gladde afwerking missen deze aerodynamische eigenschappen.
Fast Click snelmontagesysteem
Thule maakt in de Touring M gebruik van haar Fast Click montagesysteem. Wanneer je de dakkoffer recht op de auto hebt liggen, steek je deze beugels door de gleuven van de dakkoffer. Door het grote wiel aan te draaien, trekken de klauwen van de beugels samen. Doordat het wiel doordraait, weet je zeker dat je de klauwen met voldoende kracht hebt vastgezet en dat is sneller dan je zou verwachten. Wanneer je de dakkoffer op een plat oppervlak gaat opbergen, zijn de beugels met gemak uit de gleuf te trekken. Handig!
Wil je voor een permanente bevestiging op de auto gaan, dan levert Thule ook het T-track systeem. Daarmee schroef je de dakkoffer meteen op de allesdragers.
Belading
Thule adviseert een maximale belading van 50KG. Dit heeft niet alleen met het materiaal te maken, maar ook met het feit dat je auto’s niet topzwaar moet maken. Dan zouden ze bij een elandproef sneller omrollen en dat is gevaarlijk.
Ook adviseert Thule een gelijkmatige belading en gebruik van spanbanden. Dit is de reden dat Thule zelf ook spanbanden mee levert. En deze spanbanden vormen ons eerste (en enige) punt van kritiek.
Thule heeft namelijk de goedkoopste van de goedkoopste spanbanden uitgezocht. Van die bandjes die je voor een euro bij de bouwmarkt haalt. Qua trekkracht is het niet heel spannend. Dat werkt prima. Waar het mij om gaat is dat de clip van de spanband van metaal is. Wanneer je deze per ongeluk tegen de auto aan laat vallen, loop je het risico op een nare kras. Het was netjes geweest als Thule er een plastic of rubber huisje omheen had laten smelten. Nu moet je voorzichtig zijn terwijl je tijdens het beladen met tassen al genoeg aan je hoofd hebt.
Specs
De Touring M meet 175CM x 82CM x 45CM. De dakkoffer heeft een inhoud van 400 liter en weegt zelf 13 KG. Er kunnen 5-7 ski’s in of 4-5 snowboards met een maximale lengte van 155CM. Hier heb je officieel wel de Thule Box Ski Carrier Adapter 694-8 voor nodig.
Gebruikservaring
Tijdens het beladen stoorde ik me enorm aan de spanbanden van Thule. Die liet ik te makkelijk op het dak vallen met bijkomende zorgen over deukjes en krasjes. Buiten dat is het beladen van de Touring M een snelle handeling. Een tip van mijn kant is om vooral met bigshopper tassen te werken wanneer mogelijk. Deze passen met 2~3 naast elkaar en als je ze voor 2/3 vult kun je met een beetje geluk vier rijen tassen kwijt. Alleen aan de voorkant kun je de tassen minder ver vullen.
Ik heb de Touring M op Thule Wingbars gemonteerd. Het voordeel van de Thule Wingbar is dat deze zelf al veel minder lawaai produceren dan reguliere allesdragers. Hierdoor is beter te horen en voelen wat de koffer op mijn dak doet.
Van wat ik me kan herinneren van de Dynamic 800 dakkoffer is dat ik deze wel kon horen in de auto. Zeker bij hogere snelheden en met tegenwind. Qua lawaaiproductie lijkt de Touring M fluisterstil te zijn. Eerlijk is eerlijk, ik hoor gewoon niet dat ik een dakkoffer op mijn Prius heb zitten.
Het rijgedrag van de auto is wel anders met de dakkoffer erop. Van de zijkanten vang ik meer wind, maar ook dit valt mee. Ook hier lijkt de Aeroskin haar werk te doen. Het is merkbaar, maar op geen enkel moment echt vervelend.
Qua verbruik kan ik ook niet echt klagen. Natuurlijk merk ik dat ik minder snel accelereer met die grote bak op het dak. Er is nou eenmaal meer wrijving en dat zorgt ook voor een toename in verbruik, maar aan de pomp merk ik het nauwelijks.
Qua vervuiling merk ik dat de Aeroskin ook enorme voordelen heeft. Zand, modder, steenslag, het valt allemaal veel minder op dan bij de gladde Dynamic 800. De koffer blijft hierdoor langer mooi. Ook wanneer je voor een donkere uitvoering gaat.
Conclusie
Thule is heer en meester op het gebied van dakkoffers en dat bewijzen ze wederom met de Thule Touring M. Mijn ervaring met de Aeroskin uitvoering is buitengewoon positief en dat maakt de Touring serie voor dit moment dé dakkoffer die ik zou adviseren.
Beschikbaarheid
De Thule Touring M staat ook bekend als de Thule Touring 200 en is onder anderen via Bol.com verkrijgbaar.
Eén reactie
Wat doe ik met loskomende klauwen van mijn Thule dakkoffer?
Kunnen die vervangen worden ?
Wat kost dat?
jandecor@telenet.BE