Als we het GfK mogen geloven (en dat doen we doorgaans), hebben we in het tweede kwartaal van dit jaar minder uitgegeven aan leuke gadgets en andere non-food producten. De boosdoeners? Het WK en Windows XP!
Het WK veroorzaakt vooral een omzetdaling qua TV verkopen. Of positief gezegd, vorig jaar heeft het WK juist voor een toename in TV verkopen in hetzelfde kwartaal gezorgd terwijl we dit jaar geen goede reden hebben om het oude model te vervangen. De verkopen daalden hierdoor met 14,8%.
Binnen de IT becijferde het GfK een omzetdaling van 12%. Vorig jaar stopte Microsoft de ondersteuning van Windows XP in het tweede kwartaal van het jaar waardoor vele gebruikers genoodzaakt waren een nieuwe computer te kopen. Het positieve effect van de Windows 10 lancering zal waarschijnlijk pas zichtbaar zijn in de cijfers van het derde kwartaal van dit jaar.
Er is ook groei en dan vooral in het klein huishoudelijk segment. We leven gezonder, dus kopen massaal heteluchtfrituurovens, sappersen en blenders. Verder verwacht het GfK veel van Smart Home producten. 32% van alle consumenten kent de term inmiddels. De interesse zit hem vooral bij iedereen tussen de 18 en 34 jaar en hoogopgeleiden. De reden hiervoor zit hem in het besparen en het verhogen van het leefcomfort. Per productgroep zijn echter enorme verschillen te meten.