Warner Bros. en Avalanche Studios hebben een prachtige sandbox gemaakt waarin genoeg te doen en te verzamelen is. Benieuwd wat precies? Dat lees je hier.
Verhaal
Voor diegene de Mad Max niet kennen, hier de historie. In 1979 zag de eerste film het licht met in de hoofdrol Mel Gibson. Er volgde nog twee films van Mad Max met Mel. Verhaal van de films gaat als volgt. Max is agent in een in elkaar stortende wereld waar overheden steeds minder macht hebben. Gedurende de films verliest hij zijn vrouw en kind door een bende bikers. Met wraak als brandstof gaat Max achter deze bende aan. De bende houdt dan snel op te bestaan zeg maar. Max wordt echter geplaagd door schuldgevoel en kan niet verwerken dat zijn gezin dood is. Dit maakt hem min of meer Mad. Jarenlang rijdt hij alsmaar verder en komt meer ellende en terreur tegen. In de game horen we dat hij rust wil en op zoek is naar de Plaines of Silence. Om dit te doen moet hij het snelste voertuig hebben met een V8. Zijn originele Interceptor raakt hij helaas in het begin van de game kwijt, omdat hij in een hinderlaag loopt en wordt zelf voor dood achtergelaten, maar niet voordat hij Scrotus een kettingzaag in zijn hoofd stopt. Scrotus is de zoon van Immoran Joe, de leider van het alles. Hierdoor gaat Gastown met zijn bende op jacht en terroriseert de weinige nuetrale partijen die er nog in de Wasteland zijn.
Maar gebochelde oud Warboy Blackfinger Chumbucket is in de buurt en lijkt Max te zien als een heilige. Het blijkt dat Chumbucket een techische motorreligie aanhangt van de Angel of Combustion . De auto die hij wilt bouwen, de Magnum Opus (Latijns voor ‘Het Grote Werk’) ziet hij als zijn engel. In jou ziet hij de heilige bestuurder van zijn hemelse wagen. In het begin is het niet meer dan een roestbak maar daar komt snel verandering in! Om de Plaines of Silence te bereiken moet de Magnum Opus volledig geupgrade zijn. En om dit te bereiken moet Max de grip van Gastown op de omliggende gebieden flink inperken en de laatste neutrale forten helpen om weer erbovenop te komen.
Gameplay
Mad Max is dus een sandbox game. De essentie is om missies te doen en daarbij de aanwezigheid van Scrotus in de gebieden in te perken. Om te weten wat er allemaal in het gebied te vinden is moet je naar een luchtballon gaan. Hoog in de lucht kun je je verrekijker gebruiken om dingen te marken. Zo zie je verschillende dingen die de invloed in de regio in stand houden. Tevens werken deze luchtballonen ook als fast travels om het reizen over de map een stuk aantrekkelijk te maken. Om de invloed in te perken moet je scarecrows van hun voetstuk te trekken, snipers elimineren, convooien aanvallen, mijnenvelden ontmantelen en forten van Scrotus in te nemen. Het laatste is niet zomaar gedaan. Om een fort effectief ter val te brengen is planning en info belangrijk. Meestal vind je wel een mannetje in de buurt van het fort die je die info kunt geven over bijvoorbeeld een alternatieve ingang om snipers, molotovs en vlammenwerpers te vermijden. Ook vertellen ze vaak waar er mooie loot is verborgen. Je kunt met je verrekijker de verdediging goed in kaart brengen want je markt ze meteen. Meer daarover later.
Mijnenvelden zijn redelijk irritant. Daarvoor moet je in de buggy van Chumbucket rijden die niet geupgrade kan worden. In dit voertuig zit echter een hond die de mijnen kan ruiken, dit heb je nodig om ze zichtbaar te maken om ze dan onschadelijk te maken. Je hebt 3 mines per veld. In de hogere gebieden kom je dus vijanden tegen die je niet goed kan bestrijden, dit is dus wel een uitdaging. En ook in het mijnenveld zelf moet je voorzichtig rijden. Ik heb al meerdere keren een mijn laten afgaan omdat ik te snel iets op wilde sporen.
Hoe is het om te overleven in de Wasteland? Nou best pittig in het begin. Dat hebben ze goed gedaan moet ik zeggen. Bijna alles draait om lood, water en benzine in de films, zo ook in de game. Je kunt je leven bijvullen door water te drinken uit je drinkfles, water is schaars dus je leven ook. Je kunt hier en daar wel wat hondenvoedsel vinden of maden in een lijk, maar dit kom je niet snel tegen. Ook munitie is zeer beperkt in het begin. Je kunt maar drie kogels meenemen enz. Tot slot heb je brandstof, want dit is één van de weinige games die daar ook op let. Je tank loop leeg wanneer je rijd, echt? Ja echt ;). Je kunt brandstof vinden van auto’s die je naar de schroothoop hebt geholpen maar veel is dit zeker niet. Je kunt forts aanvallen waar altijd wel brandstof staat of mazzel hebben dat je in één van de honderden lootplekken brandstof vind. Je kunt 1 jerrycan als reserve meenemen in je auto. Ikzelf heb nooit echt zonder brandstof gezeten want als je een beetje lef toont is dit eerder een onderdeel leuk onderdeel van de game als iets waar je voor uit moet kijken. Zeker met wat upgrades en forten.
De map is groot, hierboven een video om je een idee te geven hoe groot. Er zijn dus vele gebieden om al die dingen hierboven te doen. Voordeel is wanneer je dit doet, de aanwezigheid steeds verlaagd wordt en je dus upgrades vrij speelt voor je Magnum Opus. Elke gebied heeft een fort met daarin een neurtale parij, dat wil zeggen een partij die nog niet is vernietigd door de troepen van Scrotus. In dit fort is het er nooit best aan toe. In het begin is de leider ook zeer achterdochtig en moet je door missies en upgrades in het fort het vertrouwen zien te winnen. Dit komt gepaard met meer upgrades voor je voertuig en andere gemakken. Wanneer je bijvoorbeeld alle onderdelen in het gebied vind van een waterzuiveraar dan heb je elke keer dat je het fort bezoekt een volle drinkfles met water. Zo heb je projecten voor je munitie, je leven en de brandstof van je auto. Je ziet ook het fort groeien met meer bedrijvigheid, meer mensen en een betere sfeer.
Wat het wel kan zijn is een beetje te herhalend. Om de invloed echt naar 0 te krijgen ben je wel even bezig en om met al die mines, snipers, forten, convooien en scarevrows te dealen is geen snelle zaak. Je moet dus wel geduld hebben anders kan dit wel een beetje saai worden, op de forten na dan want dat is kicken. Nog een puntje is, dat je niet over de kop kan slaan met je auto. De physics in de game laten dit simpelweg niet toe, dit vind ik wel jammer omdat dit spectaculaire situaties kan opleveren. Zeker jammer omdat ze hier zelfs hebben gedacht aan je brandstof meter. Je auto is trouwens niet de enige auto waarin je kan rijden, maar wel in 90% van de gevallen doet. Je kunt andere auto’s naar een fort rijden en dan heb je hem in je collection en kun je hem gebruiken voor races of gewoon missies mee te doen.
Nog even wil ik het hebben over de currency in de game. Dit is scrap. Je vind het overal, van vernietigde wagens/scarcrows tot overal in bakken in kampen of gouden plekken op de kaart die aangeven dat er scrap kan worden gevonden. Deze scrap gebruik je om Max en je auto te upgraden.
Melee Combat
Laat ik dit maar meteen toespitsen op het overnemen van forten van Schrotus. Je hebt er diverse met ieder zijn eigen doel, je hebt oliekampen, opslagkampen enz. Op zich niet zo spannende verschillen. Je kunt dus van te voren info inwinnen en de boel verkennen. Dan is het aan jou om een aanpak te verzinnen. De kampen gaan van 1 tot 5 schedels wat de moeilijkheid aangeeft. In het kamp kun je vele collectibles vinden zoals scrap, scrotus insignias, historic relics en onderdelen voor projecten in je fort. Zie in de video voor meer info hierover. Je hebt diverse vijanden, de ene moeilijk dan de ander. Iedere vijand die je nieuw tegenkomt krijg je een melding van een kun je dus bekijken in het menu wat deze vijand doet en hoe dit te counteren. De basis van de combat is aanvallen en blocken. Je kunt zware klappen geven door de knop langer in te drukken of in een combo een finisher mee maken. Dit duurt wat langer en je bent, zoals helaas te zien in de video, vatbaarder voor aanvallen. Wanneer je goed blockt kun je meteen counteren met een paar flinke klappen. De combat is niet weggelegd voor de zachte mensen onder ons. Wanneer je Max’s vaardigheden upgrade kan het er vies aan toe gaan. Gebroken benen armen, nekken, messen die in lichamen verdwijnen enz. In de kampen vind je ook vaak ongelukkige individuen die het niet na kunnen vertellen, laat ik het netjes zeggen. Dit werkt allemaal mee aan de sfeer die de makers hebben willen neerzetten, en met succes. Door de acties van Max, de uiterlijkheden van de forten, de combat en vele dingen werken bij aan een drukkende, eenzame sfeer in het grote droge gevaarlijke Wasteland.
Sommige vijanden hebben melee wapens of schilden, sommige aanvallen kun je niet blocken en moeten dus ontweken worden. Dit brengt zeker diepgang in de combat, je hebt een tiental upgrades en speciale moves die de basis goed uitbreiden!
Vehicle combat
Daar staat de Mad Max serie toch wel bekend om, de achtervolgingen en het customizen van auto’s. Je hebt vele tegenstanders die je anders aan moet pakken. Auto’s die jumpers met zich meevoeren, auto’s die van voren een hele dikke ram hebben, voertuigen die grote spikes aan de zijkant hebben enz. Je kunt daar op verschillende manieren mee om gaan. Hier een beschrijving als je alles hebt vrijgespeeld. Je beste wapen is misschien wel je harpoen, hiermee kun je onbepanserde voertuigen verlossen van de chauffeur, op hoger level kun je wielen onder de auto vandaan trekken, bumpers eraf trekken zodat de tank bloot ligt enz. Een ander groot wapen is je auto zelf, rammen en zijrammen zijn erg effectief. Zorg er bij een head on wel voor dat jij het hardst rijd voor geen schade. Verder heb je je shotgun om banden lek te schieten, tanks op te blazen en jumpers van hun wagen af te schieten. Dan heb je nog een soort bazooka genaamd thunderpoon. Hiermee kun je makkelijk auto’s opblazen of ze ontdoen van hun pantser om het wiel eraf te trekken of de chauffeur een luchtje te laten scheppen. Door slim gebruik te maken van je nitro en je omgeving kun je een heel eind komen. Dan heb je nog hood ornaments. Wanneer je de main wagen van het convooi vernietigd dan dropt deze een ornament, je kunt er twee kwijt op je wagen, voor en achter. Deze geven je een buf op bijv. snelheid, armor enz.
Wanneer je auto kapot is moet je binnen 5 seconden uitstappen zodat Chumbucket de boel kan redden. Dit duurt even voordat je de achtervolging weer in kan zetten. Ook heb je een grote sniper op je wagen om snipers en ander gespuis neer te knallen, je kunt je auto langzaam besturen maar snel zal dit zeker niet gaan. Met je harpoon kun je trouwens ook hekken neerhalen van forten en brandstoftanks om vlammenwerpers uit te schakelen.
Upgraden
Je kunt Max upgraden door de invloed te beperken van Scrotus in een gebied en missies te doen of te progressen op de legend ladder. Dit laatste kun je doen door achievements te halen zoals: haal een comboreeks van 20, vernietig 10 auto’s, loot 5 kampen voor 100% enz. Je kunt je progressie controleren in de legend tab. Max kun je upgraden voor meer defense, meer aanvalskracht, betere combo’s of skillmoves, shotgun enz.
De wagen kun je op dezelfde manier verbeteren en dan kun je denken aan het verbeteren van het vermogen, topsnelheid, armor, tractie, spikes, harpoon, thunderpoon enz.
Er is nog een laatste manier om Max te upgraden, voor elke achievement die hij haalt krijg hij een token om in te leveren bij Griffa. Dit is een mysterieuze man die donders goed weet en begrijpt hoe Max in elkaar zit. Dit zijn interessante gesprekken om meer te weten te komen wat er in Max’s hoofd omgaat tijdens het rijden, vechten en zijn doel om naar de Plaines of Silence te trekken. Wanneer de cutscene voorbij is kun je deze punten in verschillende bufs stoppen zoals meer leven, minder snel te hoeven tanken, meer water halen uit een watertank, meer schade met een meleewapen, meer munitie vinden enz.
Graphics
Ziet er voortreffelijk uit. Het gezicht van Max is super gedetailleerd en zijn bewegingen ook. De gevechten zijn zeer soepel en ziet er gelikt uit. Binnenin de kampen vind je tal van verschillende voorwerpen die andere functies hebben dan voorheen, je ziet verschillende watervangers, mooie werkplaatsen, gruwelijke moordkamers en ga zo maar door. Ik had niet het idee dat er forts hetzelfde waren, complimenten daarvoor. De overgang van cutscene naar gameplay is voortreffelijk gedaan. Heel soepel en mooi gedaan, zo heb je totaal niet het idee dat er een scherpe scheiding is tussen scene en gameplay.
De omgeving is ook mooi in kaart gebracht, elk gebied heeft zo zijn eigen karakter. Je hebt platte vlaktes, gebieden met veel olie, Grand canyons en ga zo maar door. Het autorijden is ook mooi gedaan, je hebt een ervaring van snelheid doordat het een beetje gaat vervagen op top snelheid. Wanneer je crasht zie je in je beeld wat barsten die de voorruit moeten voorstellen, dit vervaagd geleidelijk aan. Mooi gedaan. De explosies van de auto’s en oliepompen is ook goed gedaan, mooie felle en gedetailleerde explosies met meerdere kleinere vuurtjes op de grond naderhand. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Geluid
Wat me opvalt aan Warner Bros. is dat ze het leuk vinden te spelen met de speaker in de controller. Meer dan andere studio’s. Wanneer je herlaad, je auto bijvult, de jerrycan pakt, van een zipline zoeft, dit hoor je allemaal ook via je controller. Toch een leuke extra dimensie die meespeelt in de beleving van de game. Ik vond het erg leuk om dit terug te horen in de kleine dingen. Het geluid verder, je hoort klappen vallen, botten breken, dingen exploderen, metaal op metaal schuren, het op en afschakelen van de versnelling en het mooie gezoem van de motor.Wat van mij nog wel meer mocht was muziek als je aan het rondrijden bent. Tussen de actie door is met mij wel te rustig.
Conclusie
Al met al hebben de makers een goede game weten neer te zetten. Het komt nogal eens voor dat een game gebaseerd op een film, ernstig kwaliteit tekort komt. Dit is zeker niet het geval. Je hebt genoeg te doen in de game, de verzamelaars kunnen urenlang alles afgaan voor die ene achievement, de actiezoekers zijn ook flink bezig met al die convooien en kampen. De racefreaks kunnen ook met topsnelheid door de wereld scheuren.
Er is voor ieder wat wils en niets moet. Dat is misschien ook wel het mooie aan de game. je kunt op diverse manieren upgrades halen en de game stuurt je dus niet erg in 1 richting. De gameplay voelt lekker aan en ik verheug me op de DLC’s! Een mooie dikke 8!