Met de PSP leek Sony een direct antwoord te hebben op Nintendo’s populaire DS handhelds. De PSP had namelijk twee analoge sticks en een breedbeeld display met een voor die tijd best fijne resolutie. Toch kende het apparaat ook korte speeltijden door de relatief goedkope optische discs waar de games op stonden. Met de PS Vita pakte Sony dit aan, maar liep Sony tegen een ander probleem aan.
In tegenstelling tot de inmiddels eveneens populaire 3DS handhelds van Nintendo introduceerde Sony een eigen, dure geheugenkaart om gedownloade content op te slaan en ook de zeer kleine geheugenkaarten voor spellen uit de winkel blijken een flinke kostenpost voor de makers van de games te zijn. Dit terwijl Nintendo op alle fronten goedkope hardware aan een prima beleving weet te koppelen.
Of dit dé reden is dat Sony voorlopig niet in een opvolger investeert is onduidelijk. Een verschuiving naar Mobile zou wel kunnen, maar ook niet heel logisch zijn. Hoewel Sony gamestreaming mogelijk maakt op de nieuwste generaties van de Xperia Z-series smartphones, is Playstation Mobile afgelopen jaar offline gehaald.
Dat Sony niet investeert staat in ieder geval vast als we Sony’s Shuhei Yoshida mogen geloven. De president van Sony Computer Entertainment Worldwide Studio verklaarde dit afgelopen week tijdens het EGX 2015 evenement in het VK. Hij gaf vooral de overvloed aan gratis games op smartphones als argument en dat is een probleem waar ook Nintendo mee zit. Een probleem dat niet snel zal verdwijnen.