Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Mio MiVue 658 WiFi (Dashcam)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Zeer scherpe opnamen
  • Handige knop voor belangrijke momenten
  • Stevige zuignap

THE BAD

  • Slecht uitgedachte 12v kabel
  • 'snel' WiFi in en uitschakelen is lastig

Met de MiVue 658 WiFi hebben we de afgelopen weken het paradepaardje van Mio mogen testen. De MiVue 658 WiFi beschikt namelijk niet alleen over WiFi, maar ook over een volledig touch display en blijkt één van de meest comfortabele dashcams die we dit jaar hebben ervaren.

Unboxing

Mio levert de MiVue 658 WiFi een beetje zoals we van ze gewend zijn. In de verpakking vinden we documentatie, een 12V snoer en de zuignap.

Design

De MiVue 658 WiFi is van een mooi, breed display voorzien. Meteen daarnaast zit de enige knop die telt. De oranje knop beveiligt de huidige opname zodat deze niet overschreven zal worden. Handig wanneer je een botsing hebt (de opname start doorgaans een stuk voor het moment dat je de knop indrukt) of gewoon iets merkwaardigs ziet.

Let je de MiVue 658 WiFi met het scherm naar beneden gekeerd weg, zorgt de verhoging van de knop ervoor dat het scherm niet in aanraking komt met het oppervlak waar het op ligt om zo krassen te voorkomen. Leg je hem met de lens naar beneden, zal hij altijd zo tuimelen dat ook de lens niet onnodig in contact komt met het oppervlak waar deze op ligt. Steek je de Mio in de zak, zal de lens wel met het stof en andere dingen in jouw broekzak in aanraking komen. Er zit geen beschermende ring omheen. Mogelijk is dit het resultaat van de extreme groothoek van de camera.

De zuignap van de MiVue 658 WiFi is van hoge kwaliteit en blijft netjes op haar plaats zitten. Ook wanneer je de MiVue 658 WiFi er met veel kracht af trekt. Ook de mini-USB kabel zit op een slimme manier in deze zuignap geklikt zodat je die niet nog eens log hoeft te verwijderen. Een slim stukje comfort.

Om de MiVue 658 WiFi op de auto aan te sluiten levert Mio een 3,5 meter lange mini-USB kabel mee. Dit omdat montage naast de spiegel de perfecte locatie voor deze camera is. Helaas levert Mio geen clipjes mee om de kabels mooi langs de autoruit op te monteren. Dit zou de unboxing mooi hebben afgemaakt.

Een ander probleem ontstaat wanneer je jouw 12v aansluiting ook al voor een GPS navigatiesysteem gebruikt. Veel fabrikanten leveren hun GPS systeem met een 12v USB aansluiting en een losse USB kabel. Je zou denken dat je dan gewoon een 12v stekker met een dubbele USB aansluiting moet kopen, maar heelaas. De mini-USB kabel van Mio is meteen aan de stekker gesmolten en beperkt daarmee jouw vrijheid.

Een ander probleem is het plastic rond de mini-USB aansluiting. Dit is exact op maat gemaakt voor de MiVue 658 WiFi. De kans is dus groot dat een losse mini-USB kabel niet zal passen. Hierdoor lijkt de MiVue 658 WiFi vooral te zijn ontwikkeld voor auto’s waar in-dash navigatie wordt gebruikt. En dat door een enkele, stomme stekker. Jammer.

Camera en camerabeelden

Full HD video’s hebben een resolutie van 1920×1080 pixels. De Mio gaat hier met haar 2304×1296 pixels een stuk overheen. De processor van de MiVue 658 WiFi is snel genoeg om 30 beelden per seconde te verwerken. In combinatie met de lens levert dit scherpere beelden op en dat is vooral interessant wanneer het echt telt. Bijvoorbeeld bij een ongeluk als kentekens moeten worden uitgelezen. Ook de prestaties bij weinig licht zijn prima, al bevat de MiVue 658 WiFi geen infrarood LED’s ter ondersteuning van nachtzicht. Wel is het mogelijk om het opnemen van geluid uit te schakelen. Dit kan prettig zijn wanneer je gesprekken voert die je niet zou willen openbaren.

We hebben wat beelden voor je op YouTube gezet waarbij je de prestaties onder verschillende weersomstandigheden kunt bekijken. Let wel, YouTube schaalt de beelden terug naar Full HD. Daarnaast ontbreekt de analytische data van de bijgeleverde software van Mio.

Wat Mio netjes doet is alle beelden van een watermerk voorzien met de belangrijkste data. Dus hoe hard je rijdt, wat de tijd en datum is en welke GPS coördinaten bij jouw locatie horen. Deze zijn standaard op alle beelden terug te zien.

Daarnaast maakt Mio ook nog bestanden aan met sensordata. Deze geven informatie over de G-krachten op de auto en andere data die Mio kan verzamelen. Wanneer je de video’s en deze databestanden in dezelfde map hebt staan, zijn deze te openen en laat de videoplayer van Mio keurig alles zien.

Touchscreen

De bediening van de MiVue 658 WiFi verloopt voornamelijk via het touchscreen van het apparaat. De grafische kwaliteit van het display is niet top, maar tijdens gebruik geeft de camera alleen jouw huidige snelheid aan en in welke modus hij verkeert. Een handige extra feature is dat de camera ook waarschuwt voor vaste snelheidscamera’s. Die komen uit een centrale database en de waarschuwingen zijn op basis van de richting die je rijdt. 100% precies is dit niet, maar in veel gevallen is die extra waarschuwing best prettig.

De complete bediening van de Mio MiVue 658 WiFi verloopt via het touchscreen. Hier zijn alle instellingen van de MiVue 658 WiFi snel beschikbaar. Een tip hierbij is om een nieuw micro-SD kaart altijd met de MiVue 658 WiFi te formatteren. Doe je dit niet (zoals wij bij onze eerste test), zal deze maximaal 4GB van de beschikbare capaciteit gebruiken. De grootste kaart die wij erin konden gebruiken is een 200GB kaart.

App

De WiFi functie in de Mio MiVue 658 WiFi is puur gericht op het gebruiken van de app. Met de app haal je zonder al teveel moeite de beelden van de dashcam om ze bijvoorbeeld online te delen. Hiervoor moet je wel de WiFi steeds handmatig aan en uit zetten. Zeker met een Android smartphone wanneer je de smartphone ook gebruikt voor de verkeersdata op een GPS navigatiesysteem. Zolang je met de Mio MiVue 658 WiFi verbonden bent beschik je immers niet over 3G/4G internet. Ook andere datadiensten zullen dus niet werken. Zet je de WiFi functie uit, offer je wel mogelijkheden als het automatisch downloaden van beelden op.

De app zelf ziet er nogal speels uit. Niets mis mee, maar verder ook niet echt bijzonder. Het doet wat het moet doen en daarmee is alles gezegd.

Conclusie

We zien veel dashcams voorbij komen. De Mio MiVue 658 WiFi laat zich presenteren als een dashcam die gemakkelijk te installeren is, al zal het snoer problemen veroorzaken voor iedereen die ook nog een GPS navigatiesysteem gebruikt. Sterke nog, het snoer is veruit de grootste ergernis aan het apparaat.

De opnameknop zit verder op een goed plek en is goed toegankelijk. De beelden zijn kwalitatief overdag perfect en in de nacht goed bruikbaar. De resolutie is top en de beschikbaarheid van Sensordata bij het terugkijken via de Mio software erg leuk.

12 reacties

  1. MiVue 658 WiFi neemt telkens kladblok op tussen de film is mp4 erg onhandig iemand raad hoe men dat weg krijgt

    1. die kladblok versie komt er tussen te staan voor het gerechtelijke, geeft de plaatsen en coördinaten aan enz.

  2. @Maria, helaas is jouw omschrijving niet heel duidelijk. Ons exemplaar hebben we al eens weggegeven in een wedstrijd, maar met een duidelijke klachtomschrijving kan ik proberen of ik een antwoord voor je heb.

  3. mijn 658 wifi die kan 15 a 30 min aan en dan gaat ie uit heb kabel constant in sigaretten aansteker. waarom laad hij niet goed bij. in andere auto idem?

    en wat maria bedoeld is in het mapje via de pc dat er een kladblok bestand tussen staat.

    1. @Monica, klinkt als een kapotte accu of een probleem met de elektronica in de laadkabel. Dat laatste kun je zelf testen door hem thuis met een andere mini-USB kabel aan een computer o.i.d. op te laden. Is hij dan wel vol, moet je de originele kabel vervangen. Is hij dan nog niet vol, dan is het mogelijk de accu. In beide gevallen gewoon contact opnemen met Mio.

    2. Hallo Jan, mijn man laadt de dashcam op d.m.v. een powerbank, heel handig dan is aansluiten op de sigarettenaansteker niet nodig, werkt perfect!!!
      Wij hebben meerdere hiervan die wij ook gebruiken voor onze gsm’s en e-smokers, altijd genoeg stroom om alles op te laden 😉

    3. de oplaadkabel van de sigarettenaansteker moet je in de gaten houden durft slecht te werken en door de enorm kleine batterij van de Mio valt hij na 10sec ong uit omdat hij geen stroom krijgt. ik vind dat ze de kabel beter hadden vervangen door een USB poort kabeltje werkt veel beter en is niet zo lang.

  4. Sins kort heb ik een mio 658 in de auto. Zonder wifi.
    de mio geeft onder het rijden een bliep om de minuut.
    Hoe zit ik dat bliep geluid uit? In instellingen heb ik niets veranderd.

  5. Vandaag nieuwe Mio 658 geïnstalleerd. De micro SDHC
    kaart blijft “hangen” in de gleuf. Veert na het indrukken niet terug/omhoog. Veel voorkomend probleem of een defect van mijn camera?

  6. Nadeel zijn de accu’s. Bij mijn vorige dashcam mio 388 heeft de accu het snel begeven. En een nieuwe bestellen bij mio is niet mogelijk. Dit is een slechte service. Je kan hem bij hun wel laten repareren wat bijna de nieuwprijs kost. Dus let daar wel op bij de aankoop. Want de accu is een belangrijk onderdeel van een dashcam.

  7. Minpunt vind ik wel dat het lijkt alsof de beelden van heel ver weg zijn opgenomen ondanks dat het vlak voor je neus gebeurt of heb ik iets niet goed ingesteld staan?

  8. Hallo Arjan
    Mijn Mio 658 vue geeft niet meer de snelheid aan op het display, ik kan in de settings hierover ook niks vinden.
    Wat is hier aan de hand ?
    Kan jij of iemand anders mij hiermee helpen.
    Tof apparaatje trouwens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.