Rally racers weten het, een rally game is niet voor iedere gamer weggelegd. Als je als arcade racer redelijk uit de Sparco voeten kunt met een snelle auto, dan is dit alles behalve een garantie voor een succesvolle rally race.
https://youtu.be/aSOxuA_OESo
FIA World Rally Championship 5 is een échte rally game: bochten, bochten, bochten, knallende knalpijpen en ‘s avonds voordat je gaat slapen hoor je nog “long medium right, hard left.” De afgelopen week heb ik mijzelf aangesloten bij bestaande rally race teams, ik heb mijn rally school met een matige voldoende afgerond en een carrière gestart als rally racer. Daar heb ik gewonnen, verloren, geleerd, gevloekt en vooral veel gerepareerd, WRC5 heeft het allemaal.
Bigben Interactive en Kylotonn Games zijn enorm trots dat zij hun game gepresenteerd hebben aan de next generation consoles, maar zijn wij er net zo blij mee? Lees hier mijn review van FIA World Rally Championship 5.
De elementen
WRC5 is (één van) de eerste die de elementen van de natuur écht gebruikt. In de veertien landen met dertien rally’s kom je werkelijk van alles tegen. Sneeuw, ijs, mist, grind en gesteente, alles komt op je pad. Niet alleen grafisch zorgt dit voor een welkome afwisseling, maar het geeft ook een echte handicap mee in de game. Wanneer je te hard op een bocht afrijdt kun je altijd afremmen, nou probeer dit maar eens gedoseerd in een ijzige bocht en je likt direct het staal van de berm. De makers van deze game zijn er voor mij enorm in geslaagd om een natuurlijke moeilijkheidsgraad in te bouwen met de hulp van moedertje natuur.
Maar was dat wel nodig? Tuurlijk, qua extra’s en innovatie wel. De diehard rally rijders kunnen dit wel waarderen, voor arcade races en ik-probeer-deze-eens-gamers zullen ze thuis komen van een besneeuwde kermis. Het is al een moeilijke game en daar hebben ze bij WRC5 nog wat extra moeilijkheid aan toegevoegd. De gameplay van is al met al een dikke voldoende waard, het voelt redelijk naturel en is snel onder de knie te krijgen. Al blijft het gewoon een lastige game. Een gouden speeltip, die voor veel rally gamers geldt, gebruik het zicht vanaf de motorkap.
Maak ‘m of kraak ‘m
Je kunt bij deze game behoorlijk last hebben van je eigen gestuntel. Alle schade die je oploopt in de game is namelijk blijvend aan je carrosserie én aan je prestatiegerichte onderdelen. Jawel, als je een paar keer botst gaat je auto echt naar de haaien. Het is mij ook een aantal keer overkomen dat ik me met niet harder dan 50 km per uur over de finish moest slepen omdat mijn motor wat technische mankementjes vertoonde. Normaliter druk ik bij een heftige crash direct op ‘opnieuw’, want ik ben Pietje Precies en ik wil scoren. Nou, bij ‘opnieuw’ heb je ‘opnieuw’ je schade weer terug. Bummer!
Gelukkig kun je na de race kiezen om je onderdelen te maken, maarrr… Niet allemaal tegelijk. Je hebt helaas niet de onbeperkte mogelijkheden om je auto schadevrij te maken. Je hebt een keuze uit bepaalde onderdelen. Dit is aan de ene kant heel erg tof, omdat je anders gewoon iedere race op repair hamert en een nieuwe auto hebt. Nu moet je aan de andere kant keuzes maken uit de schade die je maakt en laat zitten. Hoe meer je racet hoe meer ervaring je team krijgt en er gemaakt kan worden, maar in het begin is het even schrikken als je weer met gammele remmen het parcours op moet.
Co-driver
De Franse rally racer Sébastien Chardonnet zei over WRC5: “It’s exciting to help Kylotonn to make the best WRC game ever seen. Combining my driver and gamer experience with their technical point of view is something interesting when you are trying to do the most realistic game possible.” Nou Sébas, ik begrijp dat je trots bent dat je mocht meewerken aan de game, maar ik heb nog al wat tips voor je.
Als je de co-driver, de meneer of mevrouw – ja, in deze game kun je ook kiezen voor een vrouw, maar dat raad ik je af omdat we thuis ook al een vrouwelijke co-driver hebben die zich herhaaldelijk bemoeit met de rit – die in de game naast je zit te kwetteren, IRL tegenkomt dan zou je hem of haar letterlijk wat aandoen. Ik begrijp dat het de bedoeling is om accuraat commentaar te geven op de bochten, het wegdek en de moeilijkheidsgraad, maar deze gast (bij mij dan) praat als een Texaanse veilingmeester. Kijk je naar de echte rally, dan hoor je afwisseling in de stem door enthousiasme en spanning. Voor mij hadden ze iemand anders mogen kiezen dan Emile Ratelband als bijrijder.
https://youtu.be/Ydxqd6iErJo
Ideale lijn
Een andere tip zit ‘m in de Rally school, een heel gaaf extraatje waar je de fijne kneepjes van het rally vak kunt leren. Helaas merk je al snel dat je bij sommige tracks de ideale lijn moet volgen. Nu is dat geen probleem, maar de teller houdt een percentage bij. Ook geen probleem toch? Nou, een echt percentage is het niet, want als je de eerste tien meter niet op de lijn rijdt, dan gaat het percentage met een rallyvaart naar beneden en dit loopt nooit meer op, hoe goed je je ook herpakt. Het is dus niet echt een percentage, maar meer een puntenaantal dat afloopt. Heb je geen punten meer, dan haal je de track niet. Ik had persoonlijk gekozen voor een echt percentage, zodat je als student rallyracer aan het percentage kunt zien hoe goed je op de ideale lijn rijdt gedurende je carrière.
Graphics
Het is eigenlijk het eerste wat me opviel: de graphics zijn niet echt overdonderend. Wanneer je het vergelijkt met de concurrent DIRT of een andere next gen game zoals Project CARS, dan zijn deze auto’s af en toe bijna iets pixelachtig in game. Ook in de omgeving of in de verschillende views in en rond de auto zie je dat er niet echt gedetailleerd gewerkt is. Reden? Als je kijkt naar het budget, dat ‘low’ is in vergelijking met de andere grote namen, dan komt het hier naar voren. Begrijpelijk, maar gewoon erg jammer. Hoe realistischer de game eruit ziet, hoe beter de ervaring is, nowadays.
Geluid
Het moet toch even gezegd worden, het geluid is matig! Ik gebruikte een Sharknoon headset om extra te genieten van de race tunes, maar ik vond het behoorlijk tegenvallen. Je hoort de banden bijna niet over het wegdek, de motoren klinken als opgevoerde brommers en er is weinig diversiteit.
Laadtijd
Ik hoop dat er in de toekomst nog een aanpassing wordt gedaan om wat ruimte op onze HD te gebruiken, want de laadtijden die ik heb gehad zijn genoeg voor een toiletbezoek, wat te bikken te zoeken en even bij je oma op bezoek voor een bakkie koffie. Als we dan toch wachten, dan vind ik dat er best wat educatieve informatie kan worden gedeeld, toch?! Wat ‘wist-u-dat-jes’ uit de rally sport of wat leuke filmpjes die draaien.
Modi
Wanneer je offline voor solo kiest kun je een keuze maken uit een quick rally, quick stage, carrière, championship of de rally school. Ook kun je offline de multiplayer strijd aan met een extra controller. De online multiplayer is goed voor wat extra VS strijd en geeft je de keuze uit de Quick Match, Online invitations, Create public game, Create private game. Online race je met ghosts tegen elkaar. Wekelijkse en maandelijks verschijnen er ook nog verschillende uitdagingen, mocht je alle stages al hebben uitgespeeld.
Oordeel
WRC5 is een toffe rally game met veel gave extra’s zoals de rally school, het repareren van je wagen, de elementen als moeilijkheidsgraad en de echte rally teams en tracks. Helaas zijn de grapichs en het geluid niet echt noemenswaardig, is de co-driver om af te schieten en moet je lang tussentijds wachten. Daarnaast is deze game gewoon erg moeilijk voor de niet doorgewinterder bochtensnaaier.