Hou je van mooie kleding, maar vind je het tijdverspilling om uren rond te neuzen in kledingwinkels? Hoop je vaak stiekem dat dat éne jasje gewoon zo uit de lucht komt vallen? Apps met beeldherkenning, waarvan er de laatste jaren een aantal zijn ontwikkeld, spelen op dat verlangen in. Met bijvoorbeeld Snapfashion of ASAP54 kun je dat mooie paar schoenen of die hippe spijkerbroek die iemand op straat draagt fotograferen, en de app vertelt je welke handelaar een soortgelijk kledingstuk verkoopt.
De beeldherkenningstechniek bestaat al langer, maar de mode-industrie is één van de eerste bedrijfstakken die de techniek commercialiseert. De maakster van het Britse Snapfashion, Jenny Griffiths, kreeg het idee tijdens haar informatica-studie in Bristol. “Snap Fashion ontwikkelt het concept van stijlblogs een stap verder. Het maakt kleding kopen sneller door het gebruik van foto’s in plaats van tekst”, zei ze tegen de Britse krant The Guardian.
Shazam voor mode
‘Het Shazam voor mode’ worden de fashion-apps met beeldherkenning ook wel genoemd, in een vergelijking met de muziekherkenningsapp. Verdere mode-apps met beeldherkenning zijn bijvoorbeeld Pounce van het Canadese bedrijf Slyce, waarmee je behalve kledingstukken ook prijskaartjes en barcodes kunt scannen. ASAP54, dat zijn thuisbasis in Londen heeft, combineert beeldherkenning met een zoekfunctie die op tekst is gebaseerd, en brengt de gebruiker via social media met andere modefans in contact. Ook Zalando heeft een beeldherkenningsfunctie aan de eigen app toegevoegd. Gebruikers kunnen zo zien welke items uit de Zalando-shop het meeste op hun gewenste kledingstuk lijken.
Verdere ontwikkeling nodig
Moeten mensen met een originele kledingstijl er rekening mee houden dat voorbijgangers op straat ze binnenkort fotograferen, om vervolgens dezelfde jurk of broek te kopen? Uit tests blijkt dat het zo’n vaart nog niet zal lopen, want de beeldherkenningstechniek voor kleding werkt nog niet zo goed als bijvoorbeeld muziek- of spraakherkenning. Bloggers en modejournalisten berichten dat de apps vaak resultaten leveren die niet op de originele foto lijken. Zo kreeg een reporter van het blog Businessoffashion bij het zoeken naar een witte blouse plaatjes van een taupe t-shirt met bloemenprint te zien.
De oorzaak is dat kleding er, afhankelijk van de houding die iemand aanneemt, heel anders uit kan zien, en dat er veel factoren zijn waar een zoekfunctie op moet letten om een resultaat te leveren dat op de originele foto lijkt. “Als je naar iets kijkt, zijn er verschillende delen van de hersens die het beeld verwerken, die naar kleur, vorm, beweging en textuur kijken”, zegt Iain McCready, CEO van Cortexica, één van de belangrijkste ontwikkelaars van beeldherkenningssoftware. “Wij imiteren dat proces.” De technologie is echter nog niet goed genoeg om kleine, maar cruciale verschillen uit te sluiten.
Meer informatie over apps met beeldherkenning vind je op de websites van Zalando, Snapfashion, Slyce en ASAP54.
Beeldrechten: Flickr Distracted… micadew CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden