Jagers en verzamelaars, en dat neemt deze game zeer letterlijk! Een prima game die anders de diepte ingaat dat de vorige Far Cry’s.
Geen fancy sniper rifles, machinegeweren of bazooka’s, nee we gaan terug naar het stenen tijdperk. Ongeveer 10.000 voor christus.
Het verhaal
Jij bent Takkar, van de Wenji stam die in een groepje reist naar Oros. Onderweg valt de groep ten prooi aan een zeer kundige sabeltandtijger. Jij weet als enige de vallei Oros te bereiken en daar is de situatie niet beter. De Wenji die er al waren, zijn verspreidt door de vervolgingen door de andere stammen. (Meer over de stammen hieronder.) Aan jou de taak om een veilig heenkomen te zoeken voor de uitgewaaide en dakloze Wenja. Na enkele missies heb je een dorp opgericht waar Wenji een veilige haven hebben. Dan is het zaak om dit dorp sterker te maken door hutten te bouwen en te upgraden en meer stamleden te zoeken die nog rondzwerven. Het verhaal is dus best simpel, overleef en breng je stam in veiligheid. Je ontmoet diverse belangrijke personages zoals de shaman, de jager, de vechter enz die je meerdere missies geven in hun expertise. Uitendelijk komt het erop neer dat je de andere stammen een flinke tik gaat uitdelen!
De stammen
Je hebt 2 andere stammen, de Udam en de Izila. De Udam wordt geleid door Ull, een gevreesd stamhoofd die zich kenmerkt door de vele gevechten die hij al heeft gewonnen. De Udam hebben een probleem, door incest zijn de genen zodanig achteruit gegaan dat ze andere mensen zijn gaan opeten in het geloof dat dat de oplossing is van hun zwakkere nageslacht. De Udam stam kenmerkt zich door hun rode verf en barbaarse kledij, lekker lomp en agressief.
Dan heb je de Izila, de meest geavanceerde stam in Oros. Zij komen uit Mesopotamië en worden de zonnelopers genoemd. Ze vereren de god Suxli, daarvoor offeren ze gevangenen door ze in brand te steken. Hun leider is Batari, een priesteres. De Izila kenmerken zich door blauwe verf over hun hele lichaam en slank postuur. Ze leunen heftig op vuur voor zowel aanval als verdediging en wapens die duidelijk sterker zijn dan van de Udam.
Het type vijand dat je tegenkomt is wel redelijk hetzelfde. De iconen herken je dan ook direct uit vorige Far Cry games. Je hebt de berserker die een melee gevecht met je aanwilt, een boogschutter, een speerwerper, een steenslinger, een soort menselijke tank die ingepakt is in botten en een dikke knots vast heeft, een gifgooier en meer. Ieder heeft z’n eigen sterktes en zwaktes. Goed om eerst dus te kijken tegen welke vijanden je het opneemt wanneer je een fort wilt veroveren.
Dieren
Naast andere stammen waren beesten je grootste dreiging om destijds te overleven. En die zijn er dan ook volop. Van lieve geitjes tot de gemeenste beer en sabeltandtijdger die onze voorouders ooit gezien hadden. Wat je ziet is een ecosysteem dat reageert op elkaar. Roofdieren die jagen op zwakkere prooien, leeuwen die wolven verjagen van een prooi, krokodillen die nietsvermoedende drinkende dieren te pakken nemen enz. S’nachts is er een andere cyclus bezig dan overdag, dan kom je hele roedels wolven tegen, komen graseters tevoorschijn die je overdag niet ziet. Je maakt zo dus heel wat mee om je heen.
Deze beesten reageren dus goed op elkaar en ook op jou. Zwaai je met je vuren knots dan is de kans groot dat een wolf terugdeinst, een sabeltandtijger zal hier niet zo warm van worden bijvoorbeeld;). Het mooie van de beesten is dat je ze kunt temmen. Wat? Jazeker, je leest het goed! Je kunt vele dieren temmen, van wilde honden tot jaguars, van wolven tot beren, van dassen tot sabeltandtijgers. Je hebt ook zeldzame beesten rondlopen, die zijn sterker. Die laten een geurspoor achter wanneer je je jagersoog gebruikt. (Dit is te vergelijken met je oog van Assassin’sCreed.) Hieronder een video van hoe de shaman jou bestempeld als beestentemmer en wat je potentie is.
Je beesten hebben ook best mooie animaties. Een sabeltandtijger zie je soms echt voor de keel gaan van een ander beest of mens bijvoorbeeld. Beest tegen beestgevechten vind ik erg goed gedaan. Bij een jacht op een neushoorn sprong mijn beest op de neushoorn om van boven dus echt serieuze schade aan te richten. En dit zijn pas twee voorbeelden die zo even te boven komen. Je kunt je beesten ook commando’s geven om bepaalde targets aan te vallen, ergens te wachten of terug te roepen. Je beest loop natuurlijk verwondingen op tijdens gevechten. Dit kan je helen door ze vlees te geven. Wanneer de levensbalk 0 bereikt vallen ze neer en heb je zo’n 30 sec om ze met vlees weer op de been te helpen. Lukt dit ook niet dan kun je via het beestenmenu met bepaalde kruiden ze weer tot leven roepen of een nieuwe zien te temmen.
Ieder getemd beest heeft zijn specialiteiten, de een markeert alle vijanden in de buurt, de ander vind grondstoffen voor je, de ander kan tegen vuur en weer een ander kun je berijden. Ja, berijden. Dit kan op een sabeltandtijger, mammoet en een beer. Hoe vet is dat! Je kunt hierdoor sneller de map over rennen, je kunt ze laten aanvallen en zelf ook aanvallen vanaf de rug van je beest.
Je hebt ook meesterproeven om de meest krachtige beesten te kunnen temmen. Zo kun je de bloedsabeltandtijger temmen die in het begin van de game je hele reisgenootschap aan flarden heeft getrokken. Deze unieke beesten zijn sterker dan hun soortgenoten maar duren ook dagen voordat je ze te pakken hebt. Je moet eerst een lange speurtocht maken om ze te vinden, dan moet je vallen zetten en als het moment daar is moet je het beest bijna doden. Geen makkelijk opgave. De jacht naar de bloedsabeltandtijger heeft me 3 nachten gekost omdat mijn beest telkens dood ging en het beest best een aardige healthpool heeft. Het beest kan ook ontsnappen naar zijn hol als je hem bijna hebt verslagen. De eindstrijd bevindt zich dan ook in zijn hol, mits je heb bij kunt houden. Dit zijn hele gave missies die erg uniek aanvoelen. Zo kun je dus een unieke sabeltandtijger, beer en mammoet temmen.
Wapens
Je zou denken dat dit stukken minder is dan bij andere Far Cry games omdat ze in het stenen tijdperk nog niet zoveel hadden. Dit klopt, maar hindert totaal niet. Zo heb je 3 bogen, 1 voor lange en 1 voor korte afstand, 1 boog die meerdere pijlen tegelijkertijd schiet, 2 knotsen, 1 hander en 2 hander. 1 speer, 2 soorten werpdolken, 1 voor schade en 1 manie werpdolk, een steenslinger, een val bijenbommen en maniebommen. Een dozijn diverse wapenvariaties dus. Ieder met zijn eigen specialiteiten en stats dus. De diverse stats die erop zitten zijn schade, expertise en handzaamheid, precisie. De speer en de knots kun je zowel in je hand houden en ermee slaan/steken maar je kunt ze ook gooien. Gooi je de knots dan verdoof je je vijand even en de speer lijkt me duidelijk, dat doet veel meer schade dan wanneer je ermee steekt.
Je kunt veel wapens ook in brand steken, dit kun je doen voor nog meer schade aan beesten of mensen, voor licht, om dingen in brand te steken, om beesten uit de buurt te houden enz. Vuur is misschien wel het meest veelzijdige aspect in de game. Je kunt er zoveel mee doen en het veranderd zoveel voor je situatie. Je kunt ze aansteken door vuur in de buurt en anders door dierlijk vet te gebruiken. Dit krijg je wanneer je beesten vilt. Je kunt wapens die in vuur staan voor beperkte tijd vasthouden. Dan moet je ze laten vallen en ben je hem dus kwijt. Je kunt je rugzak upgraden om meerdere knotsen, speren en pijlen te herbergen en je kunt ook on the spot een nieuwe maken mits je de grondstoffen er voor hebt.
Je kunt je wapens upgraden voor meer schade en een andere look.
Gameplay
Nu weet je veel over hoe de game in elkaar zit maar weet je nog weinig over hoe het speelt. Dat komt dus nu! Je begint met een pijl en boog en knots. Dit wordt later uitgebreid naarmate je belangrijke Wenji naar je dorp laat komen en hun hut bouwt. Hoe groter je dorp hoe meer grondstoffen ze voor je verzamelen en je hebt ook een bepaalde hoeveelheid inwoners nodig om hutten te kunnen upgraden. De kunst is dus om zoveel mogelijk onderweg op te pakken. Dit kan bijvoorbeeld zijn: Klei, riet, diverse soorten hout, leisteen,vuursteen, zonnesteen, bloed van Oros, enz. Je hebt ook huiden nodig van bepaalde dieren zoals jakken, apen, geiten, herten, neushoorn, mammoeten enz. En daar komt ook nog eens bij dat je soms de zeldzame variant nodig hebt. Dit vind je in kleine mate wanneer je aan het verzamelen bent. En daar ben je veel mee bezig, met jagen, sluipen door bosjes, verzamelen van grondstoffen om je wapens te kunnen maken, te upgraden en Om het dorp te laten groeien.
Je hebt diverse offeringsvuren en outposts die je over kunt nemen die daarna dienen als fast travel punten. Handig omdat veel terrein lastig te bereiken is door de hoogteverschillen. Wat daarbij helpt is de haak die je krijgt wanneer je de engineer Wogah naar je dorp haalt. Je kunt dan tegen rotsen op klimmen en ook afdalen. Je hebt genoeg missies die zeker anders zijn dan wanneer je zo over de map aan het zwerven bent. Dat is ook wel weer even leuk om het fris te houden. Je krijgt jachtmissies, moet bladeren verzamelen om tegengif te maken om het HQ van de Udam stam binnen te vallen enz. En dingen gaan niet altijd zoals je wilt dat ze gaan ;). De unieke personages in je stam zijn prima tot leven gewekt. Ieder heeft zijn eigen gedragingen en visie op Oros. Prima gedaan dus.
Je kunt verder ook nog collectibles verzamelen. Dit zijn armbanden van gevallen Wenjaleden, spirit totems en Daysha hands stenen. Je kunt extra’s krijgen wanneer je steeds een bepaald aantal van deze dingen verzameld. Ook zijn er grotschilderingen in de game die verwijzen naar een plek waar een zeldzame grondstof verborgen ligt. Hou je ogen dus goed open wanneer je rondzwerf in Oros!
Wat ze goed gedaan hebben tijdens de combat is dat de tijd vertraagd wanneer je een ander wapen wilt selecteren, een ander beest wilt oproepen of een drankje wilt maken om je stats te boosten. Dit houdt het tempo in de game en kun je directer reageren op hetgeen er om je heen gebeurd. Headshots zijn verreweg het meest effectief, maar ook zeker je uil wanneer je deze een beetje geüpgraded hebt. Je kunt dan namelijk goed scouten hoe een outpost er van binnen uitziet, waar de bellen hangen voor versterking, waar de vijanden lopen en welke, en je kunt ook je uil er 1 uit laten schakelen, dan is je uil een tijdje op cooldown.
Dan heb je nog de uiteinden van Oros, in het noorden is het koud en bevriest je binnen 4 minuten als je te lang van een warmtebron weg blijft. Een brandende knots kan dit verlengen maar het beste kun je winterkleding maken die je voor 1o minuten beschermd of zelfs helemaal! In het noorden vind je tevens het HQ van de Udam. Rond het HQ van de Izila is het erg giftig en moet je dus een flinke dosis antigifbladeren hebben om er ook maar in de buurt te komen. De gameplay overall is echt overleven door veel te jagen en te verzamelen, door fast travel punten vrij te spelen en je wapens,gear en dorp te upgraden. Prima gedaan!
De dag en nacht cyclus is ook erg leuk. Ja, er zijn meer roofdieren op pad en zelf zie je veel minder. Ja, je hebt ook zeker veel voordelen, je bent zelf minder goed te zien. In de nacht slapen sommige vijanden, vind je bloemen die je anders niet zult vinden en hetzelfde geldt voor sommige dieren. Gebruik dag en nacht dan ook in je voordeel, dit maakt alles een stuk dynamischer en aantrekkelijker! Je kunt ook gewoon slapen in een eigen kamp om te skippen tot ochtendgloren of juist de nacht.
Skill Tree
Deze heb je natuurlijk ook. Wanneer je belangrijke stamleden naar je dorp hebt laten trekken dan speel je hun skill tree ook vrij. Bij de shaman kun je bijvoorbeeld sterkere wezens temmen en je uil dus die takedown laten doen. Bij de vechter van de stam kun je betere executies leren van boven bijvoorbeeld, en ga zo maar door. Je krijgt vaardigheidspunten wanneer je level up gaat door kills of door missies te klaren. Je komt ook events tegen in de wereld die spontaan opkomen. Je hebt ook wat vastere reddingsmissies die ook meteen je inwonersaantal vergroten. Hoe groter je dorp hoe meer grondstoffen ze per dag voor je verzamelen. Boven een bepaald aantal krijg je ook xp bonussen om sneller je skill tree vol te krijgen. Het loont dus altijd om je Wenjileden te helpen en daarmee je dorp te vergroten!
Graphics
Die zien er voorbeeldig uit op de PS4. Motion capture is altijd mooi op te zien hoe ze acteurs omtoveren tot vloeiende personages in een game. Ook de wereld zelf staat nooit stil. Je ziet de wind door het gras waaien, door de struiken en bomen. Het water zie je rimpelen, stromen en weerspiegelen. De dieren bewegen ook meer dan prima. Tegen sommige dieren krijg je speciale animaties te zien zoals ik hierboven al beschreef. Vuur verspreidt zich ook mooi over het terrein en laat een zwart geblakerde vlakte achter. Je ziet hier en daar nog wel wat glitches maar ik verwacht dat ook aangezien het een open wereld is met alleen de day 1 patch. Ze hebben wel min of meer dezelfde map layout gebruikt als in Far Cry 4, check de berichten er maar over online. Merk je dit in de game of heb je hier nadeel van? Nee totaal niet. De ophef online vind ik totaal overdreven. De map is qua uiterlijk en mogelijkheden zo totaal anders dat je hier echt geen enkel greintje last van hebt!
Geluid
De taal die de verschillende stammen spreken hebben toch meer impact dan ik in eerste instantie dacht. Het is namelijk een zeer belangrijk onderdeel van de sfeer in de game. Je waant je echt 10.000 jaar geleden omdat sommige woorden je wel enigszins herkent maar toch zodanig anders zijn. De mensen die de video hebben gezien hoe de taal tot stand kwam weten dus dat het niet eenvoudig was om een enigszins betrouwbare weerspiegeling weer te geven van de taal van vroeger.
Ook de rest van de audio is niets op aan te merken. Je weet aan de geluiden welke dieren er in de buurt zijn, je hoort de wind door het gras waaien, wanneer je onder water bent hoor je de gedempte geluiden zoals je dat ook in het echt zou ervaren enz. Je hoort vuur branden, je hoort in de verte mensen vechten tegen mensen of dieren. En ga zo maar door. Met een goede headset kun je dus al veel belangrijke informatie krijgen door gewoon goed te luisteren.
3 reacties
Far Cry Primal is een fantastische standalone titel die heeft ook genoeg historisch onderzoek vlees geschiedenis nerds tevreden te houden .
Dat is een ding dat zeker is!
Dag beste,
In het ijsgebied zijn er soms zo een lichtblauwe plekken. Waarvoor dienen die?
Vriendelijke groeten,
Iggy De Cré