Huawei is hard op weg het grootste merk voor smartphones in Nederland en in Europa te worden. Nu is dat nog Samsung, maar Huawei vecht zich de markt in en boekt steeds grotere successen met steeds betere smartphones. Toch zou het weleens zo kunnen zijn dat Huawei er een stevige concurrent bij krijgt. Een concurrent die, net als Huawei, bereid is zich met lage marges de markt in te vestigen. Jawel. ZTE komt naar Europa.
Huawei is al een kleine tien jaar bezig om voet aan de grond te krijgen in Europa. Daarbij gaat het er niet alleen om een succesvol stukje marketing neer te zetten, maar ook distributie en service zijn belangrijk. Daarom lukt het Chinezen als Zopo wel om voet aan de grond te krijgen in de VS, maar niet in Europa. Wij zijn met al onze kleine landjes gewoon lastig te veroveren.
Toch gaat ook ZTE het deze zomer proberen. Net als Apple voert ZTE een relatief exclusieve verkoopstrategie waarbij de focus op het eigen winkelnetwerk ligt. Afgelopen jaar wist ZTE 53 miljoen smartphones te verkopen en dit jaar moeten dat er 70 miljoen worden. Om dit voor elkaar te krijgen gaat ZTE 23 nieuwe winkels openen die zijn verspreid over China, Rusland, Mexico en Europa. Natuurlijk klinkt 23 niet heel groots als je ziet dat drie van de regio’s al enorme landen zijn. Daarnaast is het nog de vraag of Nederland ook al onderdeel zal uitmaken van deze uitbreiding.
ZTE’s meest recente topmodel is de Axon 7. De ZTE Axon 7 is een Android smartphone op basis van de Qualcomm SnapDragon 820. Daarmee laat ZTE vooral zien dat het dezelfde chipsets kan inkopen als de andere flagship smartphones die momenteel in de markt staan.
Het is wat dat betreft wel duidelijk dat bedrijven als Huawei en ZTE zagen aan de poten van Samsung en Apple. Het is niet de vraag of ze onze smartphonemarkt gaan domineren, maar wanneer ze dat doen.