Jouw huis op afstand bedienen, dat is de gedachte achter het Free@Home smart home platform van Busch-Jaeger. Dat het systeem stabiel is, bewijst de deal tussen Busch-Jaeger en woningbouwer Heijmans. Alle nieuwbouw wordt standaard van Free@Home voorzien. Toch gaat een deel van deze functionaliteit per 01-10-2016 achter een betaalmuur.
De stabiliteit van KNX gebouwtechniek voor een fractie van de prijs, en een stuk gebruiksvriendelijker. Dit is de gedachte waarmee Busch-Jaeger het Free@Home platform heeft ontwikkeld. Busch-Jaeger is één van dé grootste merken op het gebied van KNX en boort met de lancering van Free@Home een interessante, nieuwe doelgroep aan. Doordat de techniek zo stabiel en goed doordacht is, beginnen ook wij fan van het systeem te worden.
Toch is de meest recente stap van Busch-Jaeger, een heel opvallende. Één van de basisfuncties van het platform is dat je jouw huis op afstand kunt bedienen. Handig om het huis vanaf het vakantieadres nog even in vakantiemodus te zetten. Ondanks dat je Free@Home hebt aangeschaft (of een Heijmans SlimWonen woning hebt laten bouwen), neemt Busch-Jaeger deze functie terug en plaatst hem achter een abonnement.
Deze stap heeft mogelijk te doen met dat Busch-Jaeger (en moederbedrijf ABB) een enorme cloud dienst hebben draaien om jouw huis met internet te verbinden. Er zijn apps voor in de browser die moeten worden bijgehouden, maar ook apps voor allerlei smartphones en tablets die het nodige onderhoud vragen. Hoewel Busch-Jaeger bij verkoop van de onderdelen eenmaal geld ontvangt, moet het bedrijf kosten blijven maken om het product te laten functioneren met de nieuwste telefoons, tablets en browsers. Ze moeten immers blijven anticiperen op de mobiele producten die wij blijven kopen.
Het is dus niet vreemd dat Busch-Jaeger er voor kiest bepaalde diensten op abonnementsbasis aan te gaan bieden. Maar hoe ontwikkel je een nieuwe feature die zo belangrijk is dat vrijwel iedere klant deze afneemt? De basisfeatures dekken immers alle basisbehoeften. Wellicht is dit de reden dat Busch-Jaeger er voor heeft gekozen om een basisfunctie achter een abonnement te hangen.
En hier trappen ze dan toch op een gevoelige teen. Heijmans heeft het idee aan heel veel huiseigenaren verkocht en ook bij de presentaties die Busch-Jaeger zelf over het systeem gaf werd met regelmaat onderstreept dat je jouw huis vanaf ieder internetpunt kunt bedienen. Kopers worden achteraf geconfronteerd met een onverwachte kostenpost voor iets dat ze dachten al te bezitten. Hoewel je het aan nieuwe kopers prima kunt uitleggen, is het de vraag of de early adopters hier blij mee gaan zijn. Zij hebben immers als eerst in het systeem geïnvesteerd.
Voor techneuten is het overigens geen enkel probleem om deze betaalde feature te omzeilen. Je zou via een VPN verbinding op jouw lokale netwerk thuis in kunnen loggen en dan de betreffende app kunnen gebruiken. Busch-Jaeger ziet het verschil dan niet. Echter zal dit voor menig gebruiker te ingewikkeld zijn en als dat niet zo is, in ieder geval teveel moeite. Bovendien blijft deze functionaliteit wel gratis voor gebruikers van de deurpost met camera. Er wordt dus verschil gemaakt en dat zal het verhaal niet veel duidelijker maken.
2 reacties
Ik ben een early adopter van Free@home en de functie om alles te bedienen vanaf internet zat er in eerste instantie niet in, dit is pas sinds firmware 2.0 mogelijk.
Bij de aankondiging van deze dienst is trouwens meteen aangegeven dat deze tijdelijk gratis beschikbaar zou zijn en daarna betaald werd. Niet zo’n probleem wat mij betreft, “gratis” wil altijd zeggen dat je ergens anders mee betaald en dat is meestal je privacy. Daar zit ik bij domotica niet op te wachten, dan betaal ik liever een abonnement.
Het op afstand bedienen van jouw huis hebben Heijmans en Busch-Jaeger als standaard functie gepromoot bij de aankoop van Heijmans woningen. Dit maakt deze stap van Busch-Jaeger wat controversieel. Zoals aangegeven in het artikel is het ook logisch dat Busch-Jaeger zoekt naar een model om het onderhoud op lange termijn te kunnen betalen.