Ze waren er altijd in het oranje en even in het rood. Ik heb het over de SD kaarten van EyeFi. Niet alleen bijzonder omdat de kaartjes een andere kleur hadden, maar ook omdat er een WiFi module in zat. Het was dé manier om oudere camera’s met internet te verbinden. EyeFi trekt de stekker eruit voor deze kaarten en concentreert zich vooral op de nieuwe, zwarte, Mobi kaartjes.
EyeFi introduceerde de Mobi en Mobi Pro kaarten in 2013 en 2014. Ondertussen ligt er ook een sterke focus op de EyeFi cloud dienst. Omdat de technische werking van de oude kaarten inmiddels achterhaald is, vraagt EyeFi gebruikers van de oudere kaarten deze per 16 september niet meer te gebruiken. Vanaf dat moment mogen ze bij het elektronisch afval.
Voor de kaarten die gebruik maken van de EyeFi View software zal de software niet meer beschikbaar zijn. Daarnaast werken de kaarten nog met oude beveiligingsmethoden die al lang niet meer veilig zijn (destijds wel natuurlijk). Daarom zou het gebruik van deze oude kaarten aan banden moeten worden gelegd. Daarnaast kan het een logisch gevolg van de overname door Ricoh zijn. Dat EyeFi zo enorm lang haar producten bleef ondersteunen is bewonderenswaardig, maar het kost ook geld. Tijd dus om de bezem door de kast te halen.
Dit zijn de modellen waarvan EyeFi de ondersteuning stopt: Original, Home, Share, Explore, Video Share, Video Explore, Pro, Geo X2, Connect X2, Explore X2, Mobile X2, Pro X2, Visioneer X2 en SanDisk X2. Verder stopt EyeFi met de ondersteuning van de volgende apps: Eye-Fi Center (Windows & Mac), Eye-Fi app (iOS & Android), Eye-Fi Center Web.
EyeFi laat je overigens niet in de steek als je nog een oranje of rode kaart in huis hebt liggen. Er is een inruilprogramma waarbij je een korting krijgt bij de overstap op een Mobi kaart.
Correctie – Ricoh heeft alleen de EyeFi Cloud overgenomen, niet de hardwaretak. Ricoh heeft dus geen invloed op het wel of niet ondersteunen van de oude kaarten.
Eén reactie
Goedendag,
Ik heb nog 2 oude Eyefi mobi kaarten,waar kan ik deze inruilen voor andere!