De afgelopen maanden schreven we veel over Hyperloop. Hyperloop werkt in de VS aan een treinbaan op basis van een vacuüm tunnel. Een ritje Amsterdam Parijs zou dan in een uurtje te doen zijn. Hoewel Hyperloop nog druk aan het experimenteren is met haar technologie, gaat het bedrijf alvast aan de slag voor de Duitsers.
Hoewel Hyperloop geen ‘Hyperloop’ treinbaan voor Deutsche Bahn zal neerzetten, zullen nieuwe treinen van DB wel worden voorzien van technologieën van Hyperloop. DB is altijd al vooruitstrevend geweest als het om snelle treinverbindingen gaat. In tegenstelling tot Nederland liggen de grote steden enorm ver uit elkaar. Een geavanceerd netwerk van ICE treinen zorgt ervoor dat forenzen snel van metropool naar metropool kunnen reizen.
Dat Hyperloop nog niet meteen haar snelste baan gaat uitrollen is niet vreemd. Het duurt nog jaren voor die technologie klaar is voor publiek gebruik. Door een deel van de technologieën beschikbaar te stellen aan bedrijven als DB, kan Hyperloop alvast wat geld verdienen. Momenteel moet het bedrijf het vooral hebben van de diepe zakken van Tesla en SpaceX oprichter Elon Musk.
Welke technologie van Hyperloop in de treinen van DB geplaatst zal worden is nog niet duidelijk. Wel weten we dat Hyperloop samenwerkt met het Duitse Re’Flekt. Dit bedrijf is gespecialiseerd in augmented reality. De twee zouden samen werken aan treinramen die dynamisch informatie over de treinreis kunnen geven afhankelijk van waar jij als gebruiker kijkt. De trein waar Hyperloop voor DB aan meebouwt zou op zijn vroegst in 2017 gaan rijden. En dat is eigenlijk best snel “Kuch FYRA kuch…”
In Nederland zijn we ook best enthousiast bezig met de Hyperloop. Zo wisten we bijna het winnende ontwerp van de nieuwe Hyperloop Pod treinen te presenteren. Het Amerikaanse MIT bleek net iets beter.