Wie wil er nu niet één keer in zijn leven Batman zijn? De Dark Night, de eenzame strijder in het zwart, die fladdert in de nacht… Of was dat Dark Wing Duck? Ach, als kind misschien, tijdens een verkleedfeest dan? Of misschien Cosplay je de hele boel wel bij elkaar. In ieder geval heeft iedereen binnenkort de kans om de Batman te zijn dankzij een geweldige VR ervaring van Warner Bros. en Rocksteady Studios!
Bij de stand van Warner Bros. Interactive Entertainment kreeg ik de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om de Batman te zijn. Deze ervaring werd al snel realiteit toen ik de Playstation VR bril, hoofdtelefoon en Playstation move controllers in mijn handen kreeg. De art developer die de demo gaf had twee spelmogelijkheden ‘be the Batman’en een ‘mystery solver’ waarbij je als Batman meer een detective speelt die de tijd en ruimte beheerst om achter alle aanwijzingen te komen. Maar dit is absoluut niet het meest indrukwekkende gedeelte van de game. To be the Batman, dat is… Dat is geweldig!
Wanneer de demo begint bevind je je in het kasteel van master Bruce en Alfred staat achter je met een sleutel in zijn hand. Ik was zelf nog aan het genieten van de omgeving toen de developer vertelde dat het 360 graden VR was en ik mij moest omdraaien. Op ooghoogte stond de butler die tegen mij praatte. Dan pas kom je echt ogen te kort. Je kijkt naar de pratende Alfred, je eigen handen die reageren op je bewegingen, je voeten, het plafond en alles om je heen. Dit kasteel voelt ruimtelijk groot en virtueel echt aan. Ik ben mij niet langer bewust dat ik een game speel, maar word overgenomen door de gamewereld. Alfred biedt je een sleutel aan zonder te vertellen wat je er mee moet. Top! De handbewegingen worden gemotion tracked door de Playstation Move controllers en wanneer je de trigger knop intrekt en weer loslaat, dan span en ontspan je de vuisten van Batman. Het voelt al snel alsof het jouw eigen handen zijn. Wanneer je met de sleutel in je hand om je heen kijkt zie je een piano met een sleutelgat staan. Juist, één en één is pianospelen. Sleutel in het slot, omdraaien en klik. Wanneer je de piano openklapt heb je de mogelijkheid om er iets mee te doen. Het eerste dat bij mij opkwam is met een vinger langs de toetsten te strijken. Het geluid dat je verwacht klinkt en er opent zich een geheime gang naar de Batcave… vet!
De VR in de game is een enorme toevoeging en nu pas begrijp ik wat de toekomst van gamen kan worden. Games waarin vechtspelletjes echt fysiek worden, sport spellen buiten de sporen van Wii Sports treden, maar hoe allemaal… Daar heb ik geen weet en geen tijd voor, want ik ga verder met de lift de Batcave in. Je voelt dat je daalt, terwijl ik mijn plek blijf staan. Maar als alles om je heen schreeuwt dat je in een lift zit die daalt, dan voel je dat. Geweldig. Hoe verder ik zak, hoe meer vleermuizen om me heen vliegen tot ik omringt ben zoals in de film. Ik kijk de grot door compleet met watervallen, machinerie en de duistere mysterie van Batman. De lift stopt en ik krijg om beurten stukken armor aangereikt door een gemotoriseerd systeem. Het pak trek ik aan, de handschoenen en als laatste het masker op.
Een spiegel verschijnt voor me en de art developer vraagt me om wat bewegingen te maken voor de spiegel. Ohja, hij was er ook nog! Ik kon het niet laten om het één en ander te flexen met die Batman muscles en een pose te striken die voor mijn demogever niet anders als idioot moest lijken. Ach, ik was niet de enige die dag die zich Batman voelde. Het voelt ongelooflijk als de bewegingen die je maakt en ervaart aansluiten bij het beeld dat de VR presenteert. In deze demo ben je écht de Batman. Om wat meer fysiek te worden krijg je twee wapens aangereikt. Een pistool met grappling hoek, een soort laser gin en je Batman boemerang. Yes baby! Je mag je wapens testen en dat voelt supergoed.
De demo is ten einde wanneer je wat target practice hebt gedaan en dat smaakt naar meer. De tweede demo is zoals ik eerder aangaf, wat meer de detective. Je bevind je ergens in Gotham waar een moord is gepleegd. Het is een bekende superheld van je, gewapend met twee wapenstokken, alhoewel ik deze personage zelf niet kende. Ieder geval is de ongelukkige dood en door middel van je Playstation Move controllers zijdelings te draaien kun je de tijd vooruit en achteruit spoelen om te achterhalen wat er is gebeurd. Je ziet zo een nagesynchroniseerd gevecht plaatsvinden voor je voeten wat er echt heel tof uitziet. Je krijgt zin om mee te knokken, wat helaas niet kan. Tijdens het gevecht kun je verschillende posities innemen om het gevecht te bekijken en aanwijzingen te vinden. Het zag er erg leuk uit, maar het toekijken en forwarden en terugspoelen voelde meer als een voyeurs functie dan the Batman.
Alles samengevat was het een super bijzondere ervaring die mij echt overtuigd heeft van al het moois wat VR nu als en in het verschiet heeft. Over de graphics moet ik wel eerlijk bekennen dat we hierin wel een aantal jaar terug zijn gegaan, maar de meerwaarde die VR geeft in deze Batman ervaring is veel meer waard dan een tijdrit naar de grafische wereld van 2010. Vragen zoals hoe pakken we movement aan zonder te veel van je echte plek af te komen en waarom kunnen we met VR grafisch geen HD bijbenen blijven wel hangen, maar ach dit zijn echt details, muggenzifterij na al dit moois. I was the Batman… Nee, echt.
Batman: Arkham VR is winnaar van de eerste E3 Game Critics Award voor Best VR Game.Batman™: Arkham VR, ontwikkeld door Rocksteady Studios, de makers van de veelgeprezen Batman™: Arkham trilogie, is gebaseerd op DC’s Batman licenties en exclusief verkrijgbaar voor het PlayStation®4 computer entertainment systeem met PlayStation®VR in oktober 2016 voor € 19,99.