Eerder vandaag wisten we te melden dat het er officieel op zit voor Pebble. Een klein stukje van het bedrijf is overgenomen, maar het bedrijf Pebble stopt en dat heeft nare gevolgen. Wij vroegen vanmiddag enkele grote retailers en etailers hoe ze hiermee omgaan. Het antwoord was eenduidig. We blijven ze verkopen.
De woordvoerder van Coolblue heeft aangegeven dat er geen pre-orders zijn op de aangekondigde modellen die Pebble heeft geschrapt. Een groot deel is al niet te bestellen, maar wat besteld is en wordt, zal wel worden uitgeleverd. Als klant mag je wel de order retour sturen. Coolblue benoemt ook dat er geen updates voor de software meer zullen verschijnen.
De woordvoerder van Bol.com, waar ze een speciaal Pebble verkoopkanaal hebben ingericht, laat hetzelfde weten. Hoewel ze op de hoogte zijn dat de software van de smartwatches eindig zijn, zien ze geen noodzaak de verkoop te stoppen.
De woordvoerder van de Media Markt was niet voor commentaar bereikbaar. Die was met iets anders bezig dat belangrijker was dan de problemen die de Pebble gebruiker mogelijk te wachten staan.
We hebben ook contact opgenomen met Now Mobile / CMS. Dit is het bedrijf dat de distributie voor Pebble doet. Ze complimenteren de kwaliteit van de Pebble. Qua klachten en retouren is het een gezond product volgens de distributeur. Dat Pebble het volgende communiceert: “Pebble watches purchased at retail may be returned or exchanged based on the retailer’s return policy.”, is iets waar ze niet geheel van op de hoogte zijn. Toch voorzien ze op dit moment nog weinig problemen. Zolang het mogelijk is, blijven ze Pebble horloges inkopen en uitleveren aan verkoopkanalen. De verkopen gaan vooralsnog prima.
Maar wat is nou het resultaat voor de Pebble eigenaar? Hoewel het een prima product is en is geweest, steekt Pebble eigenlijk keihard de middelvinger op. Het bedrijf wist op 24 mei nog een succesvolle Kickstarter campagne op te tuigen waarbij het 12,8 miljoen dollar wist binnen te harken. Dat geld is al binnen, dus Kickstarter zal dit geld niet retourneren. Pebble heeft niets gecommuniceerd over het mogelijk retourneren van deze miljoenen dollars. Wel heeft het bedrijf aangegeven geen Pebble horloges meer uit te leveren aan consumenten.
En dan nog de belangrijkste twee zinnen:
- One-to-one Pebble support is no longer available.
- Warranty support is no longer available for Pebble watches.
Waar sta jij nu als consument? Jouw aankoop is een overeenkomst met een retailer die zorg moet dragen voor de afgesproken en anders wettelijke garantieduur. Die wettelijke garantieduur is flexibel en niet de twee jaar die vaak wordt gedacht. Qua garantie heb je mogelijk meer rechten dan je denkt, maar qua ondersteuning vanuit Pebble zelf hoef je dus weinig te verwachten.
Het blijft een triest verhaal hoe Pebble op deze manier ten gronde gaat terwijl Fitbit juist de goede delen van het bedrijf heeft overgenomen. Ergens leeft wel de verwachting dat Fitbit nog iets voor Pebble klanten gaat doen. Hoe dan ook adviseren wij op dit moment om geen Pebble meer aan te schaffen. Hoezeer we zelf ook fan van het klokje zijn, de toekomst ziet er somber uit.
Update: 09-12-2016 10:55 – Inmiddels heeft ook Fitbit gereageerd op onze vraag wat Fitbit voor de Pebble klant gaat doen. Dit is het antwoord: “Ondanks dat Fitbit Pebble’s producten niet zal overnemen, kijken we er wel naar uit samen te werken met medewerkers van hun team om de innovatie op het gebied van platformontwikkeling voor connected devices voort te zetten. Voor meer informatie over Pebble producten en de klantenservice, verwijzen we je graag door naar deze site: https://help.getpebble.com/”
Concreet komt het er op neer dat Fitbit voor nu dus niets voor de Pebble klant doet, maar wel zal profiteren van de ingekochte kennis. Vanuit het perspectief van de Fitbit gebruiker is dit uiteraard wel positief.