Het is gek dat mensen het gek vinden dat ik in mijn auto niet navigeer met mijn smartphone. Het zou niet passen bij mijn imago als hoofdredacteur van deze website. Niets is minder waar. Ik ga voor optimaal comfort en navigeren met een smartphone is dan alles behalve comfortabel. Bovendien blijkt de TomTom 6200 waar ik nu enkele maanden mee rond rij, het comfort achter het stuur enorm te liften. Waarom, lees je wel in onze review.
TomTom vs. Smartphone
Maar eerst even over het verschil tussen navigeren met de TomTom en met de smartphone. De smartphone met eventueel de TomTom app erop. Gewoon in grove lijnen. In mijn geval hebben beiden namelijk een 6 inch scherm. Dat klinkt mooi, maar de beeldverhouding op mijn smartphone is 21:9 terwijl de TomTom een 6:4 verhouding heeft. Ik moet tijdens het navigeren vooruit kunnen kijken. Kunstmatig krijg ik meer hoogte en dat geeft me in ieder geval het idee dat ik verkeerssituaties eerder kan overzien.
Een andere belangrijk verschil zit hem in de dataverbinding die deze unit standaard heeft. Hierdoor heb ik alle TomTom services wereldwijd beschikbaar zonder data/roamingkosten. Ik hoef me daar dus geen zorgen over te maken.
De TomTom blijft standaard op mijn raam zitten. Start ik de auto, start de TomTom. Geen geklooi dus voor het wegrijden. Heb ik van tevoren mijn route gepland, hoef ik hem niet eens aan te raken.
TomTom Go 6200 vs. TomTom Go 5200
Naast de TomTom 6200 kwam TomTom gelijktijdig met de TomTom Go 5200 op de markt. Het verschil is 1 inch beelddiagonaal en €50 aanschafkosten. Zelf zou ik die vijf tientjes zonder problemen bijleggen.
Unboxing
In de doos van de TomTom Go 6200 vinden we naast de Go zelf ook een USB laadkabel, een 12v adapter en een zuignap met magnetische houder. De handleiding maakt het af.
Design
Het design van de TomTom Go 6200 is ten opzichte van de Go 6100 minimaal aangepast. Het belangrijkste is dat de power knop naar achteren is gezet. Bij het losklikken van de Go 6100 wilde ik deze nogal eens indrukken waardoor hij meteen weet uit ging. Een zeer belangrijke functionele verbetering als je het mij vraagt.
De randen aan de zijkant van het apparaat zijn wat minder aanwezig terwijl de randen onder en boven wat groter ogen. Hierdoor is hij optisch wat slanker dan zijn voorganger. Ook de magnetische sluiting is hierdoor anders van vorm. Weer een nieuwe houder dus.
De behuizing voelt verder stevig aan, maar dat is al langer een kenmerk van TomTom. Gewoon het idee dat je het ding niet zo snel kunt slopen. Ideaal.
Handsfree alles
TomTom experimenteert al jaren met de aanwezigheid van stembesturing. In de Go 6200 wordt dit eindelijk volwassen. Met de hulp van Nuance, dat achter veel meer stembesturingen zit. Een slimme zet van TomTom. Zoals je in onderstaande video ziet, werkt het best aardig. De grootste uitdaging is nog achtergrondruis. Dus het wegfilteren van de radio en kinderstemmen die de herkenning van spraak nogal eens in de weg zitten. Is het relatief stil, werkt het best goed. Vooral hoe TomTom je benadert op het moment dat hij de straatnaam niet verstaat, zit goed in elkaar. Dan komt hij met alle straten die enigszins hetzelfde zouden kunnen klinken en hoef je alleen maar het juiste nummertje te noemen. Slim.
En dan is er natuurlijk ook nog nagedacht over veilig rijden. Net als bij eerdere uitvoeringen bevat de TomTom Go 6200 ook een compleet uitgevoerde carkit. Deze kan ook binnenkomende berichten oplezen. De Handsfree functie is ook compatible met Siri en Google Now.
Kaarten
Je koopt het topmodel van TomTom en dan hoef je geen gezeur qua kaarten te verwachten. Bij het toestel zitten lifetime kaartupdates. Daarnaast krijg je toegang tot alle kaarten die je maar wilt. Europa staat er standaard op, maar TomTom laat je vrij om te downloaden en installeren wat jij nodig hebt. Je kunt dus gewoon met jouw TomTom naar de VS toe.
Flitsers
Ook over flitsers doen ze bij TomTom niet moeilijk. Ook dat abonnement zit er gewoon lifetime bij. In landen waar het verboden is, past het systeem zich aan naar de regels van dat land. Als bestuurder hoef je daar dus ook niet over na te denken.
Updates
De TomTom Go 6200 wordt ook regelmatig voorzien van updates vanuit de MyDrive community. En natuurlijk van kaarten, flitsers etc. Voorheen moest je dan gaan klooien met de MyDrive app. Dat is niet meer nodig. De TomTom Go 6200 is de eerste met WiFi aan boord. Zet hem binnenshuis even aan en hij biedt meteen aan om alle benodigde updates te downloaden. Snel, simpel en comfortabel. Heerlijk! Je krijgt nu ook bij het uitzetten van de auto meteen op het scherm te zien of en hoeveel updates er voor je klaar staan. Je hoeft het apparaat dus niet op de gok mee naar huis te nemen. Slim!
Accuduur
Alle TomTom systemen zijn altijd van een accu voorzien. Handig, want dan kun je ook te voet de GPS gebruiken. Al geef ik toe dat ik dit zelf eigenlijk nooit heb gedaan. Daarnaast is het handig wanneer je de 12v aansluiting in jouw auto even wilt gebruiken. Om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Dat gebeurt bij mij wel regelmatig ;-).
Dan is het handig dat je ongeveer een uurtje vooruit kunt. Toch valt mij op dat het power management van deze nieuwe TomTom flink verandert is. In mijn Prius ontving de TomTom Go 6100 eigenlijk net te weinig stroom om echt te kunnen laden. Het gevolg was dat ik hem om de paar weken thuis moest bijladen aan het stopcontact. Een tikkeltje irritant. Bij de Go 6200 krijg ik geen enkele klacht over dat de accu leeg is.
De rijervaring
Het zal je niet verbazen dat ik enorm te spreken ben over het rijden met de TomTom Go 6200. Eigenlijk wordt je als chauffeur helemaal ontzorgt. Het systeem zorgt tijdig voor omleidingen wanneer deze sneller zijn en is altijd goed op de hoogte van verstoppingen in het wegennet. Bovendien is de stemherkenning voor mij eindelijk goed genoeg om er ook echt op te vertrouwen. In onderstaand filmpje laat ik je dit zien.
Conclusie TomTom Go 6200
Het is een raar idee. Het gaat niet goed met TomTom. Met name de verkopen van de navigatiesystemen zakken in elkaar. Natuurlijk is een goed navigatiesysteem een stuk duurder dan een app op je smartphone. Maar het verschil is er ook naar. De TomTom Go 6200 demonstreert een vrijwel ideale rijbeleving achter het stuur. De stembediening werkt eindelijk goed. Alleen ruisonderdrukking op de microfoons staat perfectie in de weg.
Beschikbaarheid
De TomTom Go 6200 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.
7 reacties
Heek goede review, bedankt.
Zeker een heel goede review.
Maar wat als TomTom ter ziele gaat waar haal je dan je gratis updates.
Want echt goedkoop is hij niet.
Ik heb nu de TomTom 6100. Bevalt goed, op 2 uitzonderingen na: de updates moet je handmatig installeren en dat duurt erg lang. En de snelheid van het route berekenen en schermweergave laat te wensen over. Op mijn iPhone SE is de TomTom app op beide punten vele, vele malen sneller. De 6200 lost het eerste probleem op, maar hoe zit het met de snelheid?
Hallo,
Misschien een domme vraag, moet de tomtom go 6200 verbonden zijn via bluetooth om toch de tomtom traffic te kunnen ontvangen ? Hoe kun je zien dat de tomtom traffic werkt ?
Nee, gebruikt hij de interne SIM van de 6200 voor.
Ruim 1-jaar maak ik nu gebruik van een TomTom G05200, en het is een handig hulpmiddel.
Zeker de file weergave.
Irritant is echter de traagheid van het weergeven van de actuele route. Op rotondes (zeker in Frankrijk) is eigenlijk altijd te laat.
Ook wordt de actuele route heel vaak traag en stotend weergegeven.
In Nederland iets betere weergave, maar hij laat je op een T-splitsing soms zomaar staan. Zelf na opnieuw opstarten wist hij het niet meer.
Volgens mij zit er achterhaalde hardware in, met name de CPU is zeker geen modern rekenwonder.
Ondanks dat hij pas 1-jaar oud is ga ik toch op zoek naar een beter alternatief
Beste Arjan, mag ik even iets vragen over mijn go 6200.de eerste keer dat hij opstart en ik vraag de Nederlandse taal zegt hij dat er geen spraakberichten en spraakbesturing mogelijk is in deze taal.kan dat wel? Mvg Dirk