Hyperloop
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Hyperloop opent kantoor in Frankrijk, TU Delft wint prijs

Er is deze week veel te vertellen rondom Hyperloop. Een innovatieve trein die door een vacuüm buis schiet en zo topsnelheden moet gaan halen. Zo wisten de studenten van de TU Delft een belangrijke prijs te winnen en zet Hyperloop de eerste stappen in Europa.

Maar eerst de studenten van de TU Delft. Hun model van de Hyperloop trein (pod) was niet het snelst en niet het veiligst. Het was wel het model dat de beste balans tussen beiden wist te vinden. Op een miniatuurtestbaan van 1,2 kilometer wist het model een snelheid van 90 kilometer per uur te halen.

Hyperloop Transportation Technologies is een dochteronderneming van het bedrijf SpaceX. SpaceX is een bedrijf van Tesla Motors oprichter Elon Musk en richt zich vooral op het produceren van een alternatief voor de Space Shuttle van Nasa. Daarbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van een herbruikbare raket.

De Hyperloop is een initiatief dat een alternatief voor het traditionele personenvervoer per trein en vliegtuig moet bieden. Op de uiteindelijke schaal moeten de pods snelheden van rond de 900 kilometer per uur behalen. Dit ligt net onder de snelheid van een vliegtuig. Het model waar TU Delft nu mee werkt is 4,5 meter lang en een meter hoog. Het weegt 149 kilo. Het prototype is gebouwd voor snelheden tot 1.200 kilometer per uur.

Hyperloop Transportation Technologies gaat ook een eerste stap in Europa zetten. Het bedrijf gaat een R&D locatie bouwen in het Franse Toulouse. Daar zal Hyperloop ook een testbaan van een kilometer bouwen. Het idee is dat de locatie veel met universiteiten en andere instanties in Europa gaat samenwerken om zo de ontwikkeling van het concept te versnellen. Ook komt er een demoruimte waar touristen de staat van Hyperloop kunnen bekijken. De locatie wordt 3.000 vierkante meter groot.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.