Doei! Bye Bye Box Boy is het uitzwaai nummer van Hal Laboratory’s puzzel serie. Deze derde titel is zoals de voorgangers kort van stof en lekker ingewikkeld. Ben je in voor een puzzelgame die outside the box denkt (hey, heb je ‘em?!) dan is dit jouw game, voor weinig.
Voor het tijdperk van adembenemende graphics, diepgewortelde storylines en mooie dialogen is Bye-Bye Boxboy de schitterende ster van de planeet niets-van-dit-alles. Bye-Bye Boxboy heeft namelijk geen dialoog, geen graphics, geen grapjes, geen voice acting, of iets dat dicht bij het vertellen van een samenhangend verhaal komt. De verschillende vormige boxburgers rennen rond en springen bij wijze van communicatie, maar dat is het wel. Alles wat je moet weten is dat er vier planeten opgeslokt worden door enge zwarte rook(?) en dat de vierkantige held Qbby nodig is om puzzels op te lossen. Alleen dan kan alles en iedereen gered worden… Gaat het nog? Kom onder je bed vandaan, want het gaat verder.
Iedere planeet bestaat uit een aantal verschillende werelden, die op hun beurt onderverdeeld zijn in meerdere lagen. Elk van de levels bestaat uit het overwinnen van hoge richels, gaten in de weg, bruggen maken, spikes doorkruisen en borrelende pits vermijden. Om dit te doen is onze held Qbby gewapend met de mogelijkheid om dozen te produceren uit zijn lichaam. Plopperdeplop! Ja, echt. Deze kunnen worden gebruikt om een reeks van trappen, bruggen, werpdozen te maken of om jezelf op te tillen. Dit klinkt allemaal mega lame en dat is het ook. Ha, ja sorry. Dit spel is helemaal niets voor mij…
Maar goed, als redacteur betekent het dat je soms verder moet kijken dan je doos lang is (zei ik dat?) en dat je moet beseffen dat voor de puzzle gamers dit misschien best wel een toffe game is. Zeker voor de prijs van nog geen 5,- pokécoins.
In elk deel van de game krijg je een maximaal aantal aantal blokken die je kunt gebruiken om je een weg te banen door het level. Day betekent dat je op een gegeven moment keuzes moet maken. Je kunt een trap maken om jezelf tot de bovenste richel te krijgen, of misschien toch een brug. Of een toren die omvalt en zo de spikes weer blokken. De puzzels zijn in het begin, zoals het heurt, gemakkelijk, maarrr vereisen in een later stadium een goed inzicht en wat creativiteit. Vooral als je Qbabies (de NPC’s) die je van de ene plek naar de andere moet leiden of nadat er nieuwe doosjes beschikbaar komen die kunnen exploderen of andere speciale krachten hebben. Het zal je dan niets verbazen dat je jezelf zo nu en dan even achter je oren zal moeten krabben. Of iets anders als je geen weerwolf bent.
Maar het is en blijft geen raketwetenschap. Meer dan twintig werelden met in totaal bijna 200 levels kun je je helemaal het apenlazerus puzzelen en dat maakt deze game eigenlijk een topper. De puzzles zijn best vermakelijk, kom je er niet uit dan is er een clue hoe je ongeveer het einde in zicht krijgt en door de eenvoud kun je gemakkelijk een puzzeltje doen, de 3DS wegleggen en later ongestoord verder gaan zonder een verhaallijn kwijt te zijn. De kroontjes die je verzameld zijn een betaalmiddel om extra’s vrij te spelen zoals nog meer levels, muziek, outfits en noem maar op.
Conclusie
De BoxBoy-serie stopt! Ahhh… Het laatste deel (en voor mij het eerste en de laatste) is gewoon een supertoffe puzzel game. Je moet alleen door alle eenvoud heen kijken en kunnen genieten van de puzzles. Waarom dit een goed spel is? Veel content, diversiteit, veel extra’s en gemakkelijk weg te leggen en weer op te pakken. Tja, dat allemaal voor € 4,99 Daarom een cijfer 7 voor bye-bye boxboy! Bye, bye…