Reviews schrijven, we doen het bijna dagelijks hier bij GadgetGear.nl. Soms tegen een beloning, maar altijd onafhankelijk omdat we weten dat waar wij over schrijven, invloed heeft op waar jij jouw spaargeld aan uitgeeft. En dan willen we niet dat je teleurgesteld bent in ons. Die ethiek is niet overal te vinden en daarom gaat de ACM, de Autoriteit Financiële Markten eindelijk aan de slag.
Al jaren lopen we tegen partijen aan die zich voor reviews exclusief richten op partijen als Kieskeurig.nl en nog een aantal van dit soort websites. Met name in de keukenbranche heeft dit een enorme prioriteit. Zo zijn merken als AEG /Zanussi / Electrolux helemaal niet geïnteresseerd in een review van hun keukenproducten door een publicatie als die van ons. De’Longhi / Kenwood heeft zelfs aangegeven dat het kopen van reviews het grootste deel van het uitgavebudget aan marketing vormt.
Als je in Kieskeurig bijvoorbeeld naar een AEG oven zoekt, zie je dat bijna geen enkele oven op de pagina een review heeft. Behalve de AEG KM4400001M. Die heeft op het moment van schrijven 46 reviews. Dat is op zijn zachtst gezegd wat opvallend. Toch zegt Kieskeurig op die pagina: “Echte reviews van echte gebruikers, door ons gecontroleerd op betrouwbaarheid.”
Er zijn complete bemiddelingsbureaus die consumenten inschakelen om al dan niet tegen betaling, reviews op deze sites achter te laten. En dan is het maar de vraag of de consument nog wel zo onafhankelijk is in zijn of haar mening. Een consument de opdracht geven een ‘goede’ review te schrijven is heel wat anders dan opdracht tot het schrijven van een ‘positieve’ review. Maar snapt de consument die de review schrijft het verschil tussen die woorden? En is de consument die de review schrijft misschien bang zijn of haar beloning te verliezen als die negatief is? Of in de toekomst geen opdrachten meer te krijgen na een negatieve review?
Aan dit gedrag irriteren we ons al langer. Natuurlijk zijn wij ook gewoon een club hobbyisten die het gewoon leuk vinden om over een product te schrijven. Om jou als lezer goed voor te lichten zodat je weet wat je van een product mag verwachten. En misschien zelfs wat je er nog meer mee kunt. En nee, we zijn niet altijd positief. En nee, dat vinden merken doorgaans ook niet leuk. Maar niet ieder product is top en dat mag dan ook bekend worden.
De ACM heeft nu met vier grote review websites de afspraak gemaakt dat o.a. de beloningen voor het schrijven van een review duidelijk zichtbaar moeten zijn in de review en dat reviews qua plaatsing niet gemanipuleerd mogen worden. Bijvoorbeeld door de publicatiedatum aan te passen zodat een positieve review eerder gelezen zal worden dan een negatieve. Welke sites dit zijn heeft de ACM niet laten weten. We hebben als voorbeeld hierboven een pagina van Kieskeurig laten zien, maar het kan dus goed zijn dat met Kieskeurig geen afspraken zijn gemaakt in welk geval de regels daar mogelijk niet worden toegepast. We hebben Kieskeurig (Sanoma) proberen te bereiken, maar daar wordt de telefoon niet opgenomen. Wat wel belangrijk is in het persbericht van de ACM:
ACM ziet nu geen aanleiding om handhavend op te treden. Mochten de bedrijven de aanwijzingen van de ACM niet of onvoldoende opvolgen dan kan de ACM alsnog ingrijpen.
Ook hier bij GadgetGear zijn we momenteel aan het brainstormen over hoe we jou als lezer hier meer duidelijkheid over kunnen geven. Immers staat onze ethiek boven een eventuele vergoeding die in het spel kan zijn. Doordat jullie als lezers vrijwel geen gebruik maken van de reclamebanners op onze site, moeten ook wij ergens geld verdienen om onze servers te laten draaien en om onze kop koffie te kunnen zetten.
Hoe dan ook garanderen we dat een vergoeding voor het werk dat we doen, never nooit niet invloed zal hebben op de mening van onze reviewers. Daar staan we voor. We gaan nog liever failliet dan dat we jou als lezer voorliegen.