Hyperloop heeft afgelopen week in Amsterdam haar plan voor 9 trajecten in Europa gepresenteerd. Het gaat vooralsnog vooral om binnenlandse trajecten, met enkele uitzonderingen. Zo staat er bijvoorbeeld een Hyperloop traject in de planning die Marokko en Spanje zal verbinden. Dit zal het eerste intercontinentale traject worden.
Nederland behoort tot de eerste 9 landen waar Hyperloop One zou willen gaan bouwen. Nederland is een interessante start omdat het team van TU Delft het winnende ontwerp voor de Hyperloop Pod heeft ontwikkeld. De treinen in een Hyperloop baan hebben de naam Pod meegekregen. Inmiddels is het team zelfstandig aan de weg aan het timmeren met de naam Hardt. Er wordt al een testbaan van enkele tientallen meters aangelegd en partijen als de NS zijn aandeelhouder.
Het is mogelijk deze open mindset dat we met ons kleine landje meedingen naar één van de eerste banen. Met een totale lengte van 428 kilometer zou het Nederlandse traject tot de middenklasse behoren in lengte. De route zou lopen via Arnhem naar Lelystad naar Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Bosch waarna de router terugloopt naar Arnhem. De hele route afleggen zou in de Hyperloop slechts 41 minuten kosten. Ter vergelijking, een enkele rit naar Amsterdam vanuit Arnhem duurt nu ongeveer net zo lang… buiten de spits… zonder storingen… springers etc. De Duitse route is met ruim 2000 kilometer één van de grootste en verbindt alle belangrijke steden in Duitsland met elkaar.
De routes voor de Hyperloop zullen zowel voor personenvervoer als voor goederen worden gebruikt. Om de aanleg goedkoop en eenvoudig te maken is het plan de Hyperloop met name boven bestaande snelwegen aan te leggen. Hier is ruimte genoeg aanwezig. Er hoeven dan geen dure boringen gedaan te worden en ook steden hoeven niet te worden aangepast. Hoe het dan met de verbinding met bestaand openbaar vervoer zal zitten is nog niet bekend.