Mijn grote held op de Gameboy was zonder twijfel Mega Man. Tuurlijk, Mario was heel erg leuk, maar ik vond het veel leuker om te schieten. Na Mega Man 9 leek het er qua fun een beetje op te zitten, maar twee ontwikkelaars gingen verder.
Zo ontwikkelde Inti Creates de game Azure Striker Gunvolt en Comcept de game Mighty No.9. Die laatste game werd ontwikkeld onder leiding van de ontwikkelaar van Mega Man, maar was verre van succesvol. In Mighty Gunvolt kwamen de twee karakters voor het eerst samen en met Mighty Gunvolt Burst hebben we dan eindelijk de opvolger van die game.
Net als in de traditionele Mega Man games, gaat het ook hier om rennen en knallen in een 2D platformer. Heerlijk arcade style gaming dus. In dit geval met twee basis karakters.
Start je met Beck (Mighty No. 9), zit je gevangen in een VR simulatie. De enige manier om die te overleven, is om alle eerder verslagen vijanden opnieuw te slopen. Start je als Gunvolt, brengt de game je naar een wereld waar hij deelneemt aan een robot tournament. Wie je ook kiest, je hebt reden genoeg om al snel te beginnen met knallen.
Natuurlijk gaat het in Mighty Gunvolt Burst vooral om de gameplay. Gameplay die ons terugbrengt naar de tijd van Mega Man 9. De platformer is gewoon enorm goed gebalanceerd. Toch is Mighty Gunvolt Burst verre van een opvolger van de Mega Man series. En dat heeft met twee onderdelen van de gameplay te maken.
Ten eerste, de gameplay waar de game haar naam aan ontleedt; Burst. Burst is een nieuwe combo move waarmee je tegenstanders uitschakelt. Om Burst goed toe te passen, moet je wel echt even oefenen. En eerlijk gezegd; je komt aardig ver zonder burst goed uit te kunnen voeren.
Wat nog veen interessanter is, is CP. CP kun je op vele manieren ontvangen en maakt het mogelijk jouw armwapen aan te passen. Op letterlijk alle manieren. Je hebt opties, subopties, subsubopties… de mogelijkheden lijken eindeloos. Alsof de ontwikkelaar je rechtstreeks toegang geeft tot de editor achter het wapen. Bij een aantal opties vraag ik me wel af hoe nuttig ze zijn, maar het gaat echt allemaal om smaak. Om het finetunen van het wapen zodat jij zo snel mogelijk door de levels raast. Wat minder is, is dat er zoveel opties zijn dat je jezelf er snel in kunt verliezen.
Het is mogelijk om Mighty Gunvolt Burst in minder dan een uurtje uit te spelen, maar dat is wel echt een uitdaging. Sterker nog, dat is één van de vele uitdagingen die de ontwikkelaar heeft bedacht zodat je het spel nog een aantal keer gaat spelen. Net als andere uitdagingen zoals het uitspelen van levels met een bepaald wapen etc.
De graphics van Mighty Gunvolt Burst doen er alles aan om je terug te laten denken aan de heerlijke avonturen in de laatste Mega Man games. Die 8-bit graphics waar we destijds helemaal verslaafd aan waren, maar met net iets meer kleuren dan toen. Gewoon omdat het nu kan. De ervaring wordt nog beter met de soundtrack van de game. Heerlijke chiptune muziek zoals we daar vroeger ook van konden genieten.
Conclusie: Mighty Gunvolt Burst
Mighty Gunvolt Burst kost een tientje en levert je de eerste keer dat je hem speelt, minimaal twee uur heerlijke retro gameplay op. Ken je de game, wordt het steeds gemakkelijker om hem in een kortere tijd door te spelen. In de hoop dat je de reward krijgt omdat je hem in onder een uur uit kunt spelen. Nee, dat is me tot nu toe nog niet gelukt. Zit er iedere keer net een paar minuten naast ;-). Hoe dan ook, voor die paar euro is dit een geweldige game.
Beschikbaarheid
Mighty Gunvolt Burst is alleen verkrijgbaar via de Nintendo eShop.